BA 787 - status, ruter m.v.

Re: BA 787

Etter planen skal BA få sine første fly i 2012 (787-9 i 2014). Hvilke ruter er enda ikke bestemt, men de skal ha LHR som base.
 
Re: BA 787

hva er egentlig rekkevidden på en 787 ? er de ment som longhaul?
Definitivt longhaul. Boeing-karen nevnte Europa-Hawaii som eksempel på rekkevidde på foredraget i dag. Senere modell regner de med har rekkevidde LHR-SYD non-stop.
 
Re: BA 787

Senere modell regner de med har rekkevidde LHR-SYD non-stop.

LHR-SYD er jo ikkje så vanskelig egentlig, med materiell som er tilgjengelig i dag. B772LR og A345 skal være i stand til å få en noenlunde nyttelast inn til Sydney. Problemet er andre veien, SYD-LHR. P.g.a. motvind er det da problemer med å få en lønnsom nyttelast tilbake.

Det regnes med at både B787 og A350 (muligens også en forbedret utgave av B777, hvis den kommer) vil ha en rekkevidde som kan gjøre det økonomisk lønnsomt å fly direkte, men det vil gjerne fortsatt være mere lønnsomt å mellomlande i Asia på veien. Det ekstra drivstoffet som trengs for en direkteflygning koster det mye å ta med seg.
 
Re: BA 787

Det regnes med at både B787 og A350 (muligens også en forbedret utgave av B777, hvis den kommer) vil ha en rekkevidde som kan gjøre det økonomisk lønnsomt å fly direkte, men det vil gjerne fortsatt være mere lønnsomt å mellomlande i Asia på veien. Det ekstra drivstoffet som trengs for en direkteflygning koster det mye å ta med seg.

Iflg. representanten fra Boeing så var 787 nonstop LHR-SYD og andre veien høyst aktuelt og økonomisk lønnsomt. Mannen var jo fra markedsavdelingen, så hva som blir realitetene gjennstår å se.
 
Re: BA 787

Det er nok godt mulig at slike direkteflygninger kan bli en realitet i løpet av ganske få år. Det avhenger imidlertid veldig av oljeprisen hvorvidt en mellomlanding underveis er enda mer lønnsomt enn å fly direkte, så vi skal jo ikkje se heilt bort fra at en slik rute kanskje blir et rent businessklasse produkt.
Av de få rutene i verden som kan forsvare et rent businessklasse produkt, så må vel LHR-SYD-LHR være blandt de fremste.
 
Re: BA 787

Definitivt longhaul. Boeing-karen nevnte Europa-Hawaii som eksempel på rekkevidde på foredraget i dag. Senere modell regner de med har rekkevidde LHR-SYD non-stop.

Det har vel vaert en del diskusjoner om 787-9 virkelig klarer IAH/EWR til SYD direkte som tidligere lovet. Dag har vel litt info om valpefettet (ca. 15K lbs overvektig i forhold til specs) 787 naa sliter med
 
Re: BA 787

BA twitrer at de regner med å ha 787en i flåten fra mai 2013, og at mer info kommer på fjesboka:


 
Re: BA 787

De skal visstnok ha 214 seter.
Club World - 35
World travller plus - 25
World Travller - 154

Antar en form for staggered seating i C siden det er "lik" konfigurasjon som Y+, men 2-3-2
 
Re: BA 787

et dumt spørgsmål (måske?), men når der skrives dette:

"Det ekstra drivstoffet som trengs for en direkteflygning koster det mye å ta med seg"

Hvor meget drivstof er der så procentuelt på en flyvning til Asien? hvis man ikke fylder den 100% op?

Kan selvfølgelig godt forestille mig, at det er afhængig af load, vægt osv., men er der en tommelfingerregel?
 
Re: BA 787

BA får sitt første 787 seks fly bak DY - de tre første BA 787 er l/n 108, 111 og 114 (DY's to første er l/n 102 og 112).
 
Re: BA 787

Antar en form for staggered seating i C siden det er "lik" konfigurasjon som Y+, men 2-3-2

Vil tippe det blir som upperdeck på A380-en deres, dvs. en standard CW-seating med et bakover-midtsete. Dvs. alle får sette mer eller mindre privat med skillevegg til nabopax

v^ ^v^ ^v

v = bakover
^= forover
 
Re: BA 787

Vil tippe det blir som upperdeck på A380-en deres, dvs. en standard CW-seating med et bakover-midtsete. Dvs. alle får sette mer eller mindre privat med skillevegg til nabopax

v^ ^v^ ^v

v = bakover
^= forover

Fant et setekart nå, så ser slikt ut

GetAsset.aspx
 
Re: BA 787

Men muligheten er vel til stede for at B787 også kan brukes på europeiske ruter som idag flys av 763ER, som for eksmepel LHR-DME og LHR-IST?

Neppe schedulert, nei. De er konfigurert for long haul (dog uten F-class).
Slik jeg forstår det skal den aller først introduseres på London-Toronto, samt enkelte New York-avganger. Erstatter vel de avgangene der som flys med med 767 i dag.

Men noen vet kanskje mer konkret om rutenumrene?
 
Last edited:
Back
Top