• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

AVINORS PRESSEKONFERANSE

• Thread starter Thread starter BEF
  • Start date Start date

BEF

ScanFlyer Blue
Så ble det vel som alle hadde ventet.

Kontrollen BLIR flyttet til Sola.

Akkurat rapportert på TV2 nyhetene.

Aksjoner?

Replying to Topic 'AVINORS PRESSEKONFERANSE'

Dette blir det vel bråk av...(...eller var det sykdom?)

Originally posted by EB

Dette blir det vel bråk av...(...eller var det sykdom?)

Kan tenke meg det, ja...

Noen raslende sabler å høre i "fjell-hallen" nå tenker jeg...

Noen som er på jobb i "bransjen" som kan fortelle hvorvidt dette har skapt problemer allerede?

Står vel ingen ting der om hvorvidt traffikken går som normalt i kveld?

Det er jo bare å sjekke selv.... http://www.osl.no

Ser ut som trafikken går som normalt. Er noen få avganger/ankomster i kveld som har vært rundt 20 minutter forsinket, resten går på tiden.

VG skriver en ting i overskriften og det stikk motsatte i artikkelen!

Fikk da glimrende service ombord i NB108, rett inn på 19L - no delay :)

Hva skal lokalene brukes til etter kontrollsentralen har flyttet? Flyttes kontorene og skolesenteret og alt annet også?

Og hvis det er så god plass der; hvorfor er det bygget kontorbrakker på utsiden?

Lars Fr.

Det var ingen problemer når jeg dro hjem fra jobb. Det var på forhånd varslet fra avinor om slotrestriksjoner rundt kl 18-19 så da var det litt forsinkelser, men ikke nevneverdig mye.

Og hvis det er så god plass der; hvorfor er det bygget kontorbrakker på utsiden?

Tja si det? La oss si det slik, at tallgrunnlaget til ledelsen avvikker litt fra hva som faktisk trengs. (Skal bli morro å se hvor mange m2 de har på Sola om ca 5 år....)

Skolesenteret eksistrer ikke lenger, all drift på opplæringssiden innen flysikring skal flyttes til Malmö. (Tidl. SATSA skal deles mellom LFV, Avinor og Navair med 1/3 hver, selskapet etableres i disse dager. Første norske kull skal etter planen starte høst 2005)

Originally posted by Range Rover
Fordi da var ikke de gamle lokalene til HRS (Hovedredningssentralen) ledige. HRS leide tidligere deler av andreetasjen i sikringsbygget på Sola. De har nå satt opp nytt skur like i nærheten.

Tror kanskje Rover siktet til brakkene utenfor fjellet på Røyken? Men, whatever fits the bill! :alien:

Ehh, ja. :) Er nok bare jeg som leser litt "raskt" i kveld. :zzz

Originally posted by M609
...............
Skolesenteret eksistrer ikke lenger, all drift på opplæringssiden innen flysikring skal flyttes til Malmö. (Tidl. SATSA skal deles mellom LFV, Avinor og Navair med 1/3 hver, selskapet etableres i disse dager. Første norske kull skal etter planen starte høst 2005)

Nå var det vel meningen at kontrollsentraler i Norden skulle sentraliseres til Malmø. Selvsagt satte politikerne en stopper for dette. Inntil videre. Ser frem til at vi også legger ned Bodø og Sola og sentraliserer til Malmø. Billigere og sikrere løsning. På ATC siden har Europa mye å lære av USA.

En politiker fra regeringspartiene reagerer:
Litt spesiellt siden formann i styret er Ander Talleraas, partikollega.

Ikke avgjort likevel ?

Fra Drammens Tidende:

- Styret manipulert

Avinor-styrets vedtak er basert på manipulert informasjon og bevisste feil Det hevder Høyres Trond Helleland (bildet), leder i Stortingets justiskomité.

- Dokumentasjon viser hvordan Avinor-ledelsen har manipulert informasjon for styret. Ledelsen bruker bevisst feil i fremlegget for styret, i forhold til blant annet kvadratmeter og tekniske installasjoner, sier Helleland.
Drammenseren ber regjeringen gripe inn.
- Jeg vil at regjeringen skal ta opp saken. I tillegg regner jeg med at den havner på samferdselskomiteens bord, enten fordi opposisjonen krever saken tatt opp, eller at samferdselsminister Torild Skogsholm gjør det på eget initiativ, sier han.
Helleland er sikker på at styrets vedtak ikke er siste ord i saken.
- Kampen er ikke over. Styrets vedtak var mot stemmene til ansatterepresentantene for hele landet. De har i hvert fall forstått galskapen i å legge ned anlegget i Røyken. Det er helt hårreisende, sier Helleland.
Justisminister Odd Einar Dørum har varslet krav til samfunnssikkerhet ved viktige anlegg - som kontrollsentraler. Helleland mener Avinor ikke tar hensyn til samfunnssikkerhet i sine vurderinger, noe politiske myndigheter bør gripe inn i.
ESPEN SANDLI
espen.sandli@dt.no
:sarc

Fikk da glimrende service ombord i NB108, rett inn på 19L - no delay

Geir da, NB108 kommer jo fra CPH - hvordan kan dét bli "rett inn på 19L"? :p

Originally posted by Thomas

De tok vel den andre veien fra CPH da...:zzz

Originally posted by Thomas

Ja, fullstendig klar over at vi kom fra sør og lander mot sør. Men det jeg mente var at det var ingen delay eller holdings...

Men jeg får heller ordlegge meg klarere neste gang, så dere skjønner....så jeg får bare beklage.

Back