Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Betyr dette ar i stedet for å sitte i et tårn så skal man sitte i et kott bak Narvesen?

Scandinavian 4499, wind calm, cleared to land runway 24.
 

Attachments

  • 39DEF67E-1BA4-43A4-A017-10EC41D92C25-16865-00003A8C2AE2000F.jpg
    39DEF67E-1BA4-43A4-A017-10EC41D92C25-16865-00003A8C2AE2000F.jpg
    122.3 KB · Views: 1,692
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Ytterligere 6 tårn skal flyttes til Bodø: Båtsfjord, Mosjøen, Sandane, Sørkjosen, Vadsø, og Ørsta-Volda

https://www.vg.no/nyheter/i/76WWzw/seks-nye-flytaarn-overfoeres-til-bodoe

I dag besluttet styret i Avinor å overføre seks nye tårn til Avinors fjernstyrte tårnsenter i Bodø. De seks nye tårnene er Båtsfjord, Mosjøen, Sandane, Sørkjosen, Vadsø, og Ørsta-Volda.

Fra før er det jo besluttet overføre Molde, Sandnessjøen og Leknes, men er vel i 2025. Så da kommer de seks etter det i gjen antar jeg.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

I fase 2A fra 2027 vil følgende lufthavner bli fjernstyrte: Båtsfjord, Vadsø, Sørkjosen, Sandane, Mosjøen, Ørsta Volda, Ny lufthavn Mo i Rana.

Sist tårn i fase 1 skal være på plass mars 2025, og tolker jeg artikkelen riktig vil da man kunne betjene opptil 3 tårn samtidig.

https://kommunikasjon.ntb.no/presse...fjernstyrte-tarn?publisherId=17421123&lang=no

Tårnsenteret i Bodø fjernstyrer nå 11 tårn, og i mars 2025 vil de siste tårnene i Fase 1 i Remote Towers-Programmet settes i operativ drift fra tårnsenteret. Samtidig vil Remote Towers-systemet oppgraderes slik at hver arbeidsposisjon vil kunne operere inntil 3 lufthavner samtidig
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

I følge Avinor så er allerede Førde, Svolvær og sogndal automatisert.
Så det stemmer ikke?

Førde skulle vært automatisert i februar 2023. Men, i artikkel leser jeg at det sitter folk i tårnet der i februar 24......

Molde, ser jeg på forskjellige Avinorsider, ulike datoer på.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

I følge Avinor så er allerede Førde, Svolvær og sogndal automatisert.
Så det stemmer ikke?

Førde skulle vært automatisert i februar 2023. Men, i artikkel leser jeg at det sitter folk i tårnet der i februar 24......

Sjekk AIP Norge og punkt nummer 6 under hver lufthavn, der ser du at Sogndal, Bringeland og Svolvær allerede er remote.

«6 FJERNSTYRT TÅRN

6.1 Flygeinformasjonstjeneste (AFIS) ytes fra RTC Bodø (Remote Tower Centre).»
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Takker og bukker. Da registreres det at pr nå så er følgende fjernstyrt fra Bodø

ENBV, ENBL, ENMH, ENRO, ENRM, ENRS, ENSG, ENSH, ENSS

ENHK mangler. Skulle vært i drift i 2020
ENMH mangler. Skulle vært i drift i 2022
ENNM mangler. Skulle vært i drift i 2022
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

ENHK mangler. Skulle vært i drift i 2020
ENMH mangler. Skulle vært i drift i 2022
ENNM mangler. Skulle vært i drift i 2022

Disse er også operative, kan se referanser til det i Visual Approach Chart, samt diverse lokale nyhetsartikler om man gjør et google-søk :)

Denne listen er korrekt:
https://avinor.no/en/remote

Implementation timeline for Remote Towers in Norway

Phase 1:

Røst - October 2019 (operational)
Vardø - October 2020 (operational)
Hasvik - November 2020 (operational)
Berlevåg - November 2020 (operational)
Mehamn – June 2022 (Operational)
Røros – June 2022 (Operational)
Rørvik – September 2022 (Operational)
Namsos – September 2022 (Operational)
Svolvær – January 2023 (Operational)
Sogndal – February 2023 (Operational)
Førde - February 2023 (Operational)

Molde - First half of 2025 (Planned)
Leknes - First half of 2025 (Planned)
Sandnessjøen - First half of 2025 (Planned)

Phase 2:
Order not determined.
Båtsfjord - 2026/2027 (Planned)
Mosjøen - 2026/2027 (Planned)
Sandane - 2026/2027 (Planned)
Sørkjosen - 2026/2027 (Planned)
Vadsø - 2026/2027 (Planned)
Ørsta-Volda - 2026/2027 (Planned)
New Mo i Rana airport - planned completion in spring 2027 (Planned)
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Kan noen fortelle meg om dette er noe som skjer jevnlig? At en flyplass stenger helt pga oppdatering av software? Og skulle en tilfeldig person i Mehamm absolutt trenge å flyes til sykehus, finnes det noen alternativ løsning?



Aerodrome
ENMH - MEHAMN
Weather Information
METAR: ENMH 221550Z 20015KT 9999 FEW042 BKN053 M09/M12 Q1006=
TAF: ENMH 221400Z 2215/2223 20018KT 9999 BKN035 TEMPO 2215/2223 DRSN PROB40 TEMPO
2221/2223 2000 SHSN BKN012 FEW020TCU=
SNOWTAM
ENMH
01221300 17 6/6/6 NR/NR/NR NR/NR/NR DRY/DRY/DRY
ALL TWYS SANDED / ALL TWYS SLIPPERY PORTIONS / APN MEHAMN SLIPPERY
PORTIONS / APN MEHAMN SANDED.
NOTAM List
AD NOT AVAILABLE DUE SOFTWARE UPDATE
FROM: Wed 22 Jan 2025 23:00 TO: Thu 23 Jan 2025 02:00
: NOTAM E/222/25
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Natt til torsdag var såkalt AIRAC-dato. Hele Europa (++?) oppdaterer såkalte "grunnlagsdata", altså waypoints, ruter inn i radar- og flightplansystemene.
Antar at det hadde sammenheng med det.. Gjelder både ATC, og alle fly...

Gjøres på natta i såkalt lavtrafikk-tid.. det betyr ikke at vi f.eks. stenger på Sola, men ideelt sett har vi 0 trafikk, kanskje 1 fly.. vi kan ikke bruke primærsystemet mens oppdateringen foregår.
Det kan kanskje være litt annerledes i RTC, har ingen anelse om hvordan de gjør det der, og om det er noen spesielle utfordringer.

Forøvrig er det AIRAC-oppdateringer hver 4.uke året gjennom, alltid natt til torsdag. Hvis f.eks. Danmark oppdaterer sitt luftrom med nye/endrede waypoints, så må Sør-Norge gjøre det samme, siden systemene snakker sammen.

(Det hender seg dog at hvis det ikke er noen oppdateringer som påvirker luftrommet, så hopper man selvsagt over.)
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Natt til torsdag var såkalt AIRAC-dato. Hele Europa (++?) oppdaterer såkalte "grunnlagsdata"….

Hele verden. AIRAC (Aeronautical Information Regulation And Control) -datoer er hugd i stein av ICAO og, som du sier, alltid hver fjerde torsdag. Kun unntaksvis at enkelte AIRAC-datoer utelates, da ofte f.eks 24/25/31 desember og 1. januar etc.

23. januar var AIRAC-dato, så ikke utenkelig at noe datagreier har blitt oppdatert og dermed utilgjengelig fra midnatt til 0300 lokaltid.
 
Last edited:
Back
Top