Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Re: Avinor tror på flyrute direkte fra Tromsø til New York

Det er kanskje like naturlig som Evenes, som allerede har hatt noen få avganger til Tokyo.

Jeg definerer ikke det som en fast rute. Dette er en del av et prosjekt Innovasjon Norge og Avinor holder på med og en rute som vil forsvinne så snart det ikke bevilges penger lengre.

Jeg definerer ikke det som en fast rute. Dette er en del av et prosjekt Innovasjon Norge og Avinor holder på med og en rute som vil forsvinne så snart det ikke bevilges penger lengre.

Men du kan kanskje oppsummere litt hva Avinor egentlig planlegger? Jeg har bare lest avisartikkelen, og den gir et relativt dårlig grunnalg for den nedsablinga av norsk samferdselspolitikk som du kommer med, så litt mer bakgrunn hadde vært fint å få.

http://mobil.fremover.no/debatt/article7044897.ece

Hva Avinor vil, er egentlig helt irrelevant. Her er det flyselskapene som bestemmer.

I den sammenhengen er det interessant å se hva Kjos sier

Se nederst i artikkelen.

Ikke et stygt ord om Evenes eller andre flyplasser, men dette er ren klassisk PR-jippo og bare for å tilpasse meldingen til lytteren. Bytt ut flyplassen med en annen med tilhørende lokalavis og man ville hørt noe lignende ;)

Joda, helt enig med deg der. Men selv om Bodø og Tromsø-væringer tror at Evenes er en flyplass for måker, er det større befolkning i Evenes-området, enn området rundt Bodø eller Tromsø. Beliggenheten er heller ikke feil, med tanke på Lofoten et steinkast unna.

Hadde det ikke vært for Torbjørns fredspris, hadde SAS også fløyet fra Kina til Evenes. Disse turene ble kansellert i kjølvannet av fredsprisen. Just saying...:-)

Joda, helt enig med deg der. Men selv om Bodø og Tromsø-væringer tror at Evenes er en flyplass for måker, er det større befolkning i Evenes-området, enn området rundt Bodø eller Tromsø.

Bor det over 80 000 i området rundt Evenes? Men joda, ser hva du mener, og jeg tror også at Evenes har en god framtid mtp. turisme til lofoten.

Last edited:

Nei, mer. 130.000 innenfor et område med radius på 10mil

Nei, mer. 130.000 innenfor et område med radius på 10mil

Sikker på at du ikke har fått på en 0 for mye i befolkningen eller for lite i avstanden her nå? ;)

Spøk til side, jeg med min overfladiske lokalgeografiske kunnskap greier ikke å se hvordan en fjerdedel av Nord-Norges befolkning skal befinne seg nærmere Evenes enn 100 kilometer så lenge verken Bodø eller Tromsø gjør det. Harstad og Narvik til sammen er jo ikke en gang på størrelse med Bodø. Når alt det er sagt, så skal jeg ikke hevde å vite noe konkret om dette, så om mulig ville jeg gjerne fått vite litt mer om hvor disse 130.000 menneskene befinner seg.

Vel,

Harstadregionen (Sør-Troms) 36 000 innbyggere
Narvikregionen (Ofoten) 30 000 innbyggere
Vesterålen 30 000 innbyggere
Lofoten 25 000 innbyggere

Sum: ~120 000 innbyggere.

Så Evenes har greit potensiale. Trenden går vel på å bygge Evenes-regionen sammen med en del større veiprosjekter. Støtter absolutt Kjos sitt utsagn nederst i artikkelen i Fremover.

Men du kan kanskje oppsummere litt hva Avinor egentlig planlegger? Jeg har bare lest avisartikkelen, og den gir et relativt dårlig grunnalg for den nedsablinga av norsk samferdselspolitikk som du kommer med, så litt mer bakgrunn hadde vært fint å få.

Jeg ser poenget ditt gustavf og det er straffen jeg får når jeg kommer med slike "sleivspark" uten fyldig dokumentasjon...;).

Det planlegges mye i Avinor og Innovasjon Norge men dessverre så er det til stadighet fragmentert og bærer lite preg av helhetlig tenkning noe jeg mener dette er et eksempel på, ikke ulikt hvordan vi har valgt å bygge veier i Norge. Større, kostbare veiprosjekter som gagner et fåtall i stedet for å prioritere et godt stamveinett fra sør til nord og øst til vest. Men her er det heldigvis i ferd med å skje endringer.

Et annet eksempel er hvordan Avinor, Innovasjon Norge og OSL er oppdelt i arbeidet de gjør mot nye ruter til USA (USA-prosjektet som styres av OSL) og Asia (Asia-prosjektet som styres av Innovasjon Norge og Avinor). Og på toppen av det hele så er det knapt samkjøring av reiseliv, forretningsreisende og frakt, noe som er avgjørende for en permanent inntektsbringende flyrute. Norge hadde vært mye mer tjent på å tenke helhetlig der alle behov hensynstas noe eksempelvis Danmark har gjort i lang tid. Det viktigste er å få asiatiske og amerikanske turister til Norge da de uansett ikke bare kommer for å se nordlyset eller Lofoten men besøker hele Norge og i veldig stor grad hele Skandinavia. Derfor har jeg mye mer tro på at fokuset i første omgang bør være en permanent rute der markedet er størst og udekket, la de etablere seg og vokse, i stedet for å bruke ressurser og subsidiere 5-7 "charteravganger" til TOS eller BOO som er mye mer sårbart og kan forsvinne når som helst.

Nå skjer det riktig nok ting i Avinor der disse tingene diskuteres og de vurderer å gjøre større endringer da dagens strategi ikke ser til å fungere tilfredsstillende så får vi se hva resultatet blir.

Det er svært mange japanere som vil til Nord-Norge pga. nordlyset etc.. 2 mellomlandinger på veien (per dags dato) er ikke så fristende, så at dette kan bli en realitet i nær framtid er ikke så usannsynelig.

Nå er det vel ikke svært mange japanere som vil til Nord Norge - jobber selv med et prosjekt hvor japanere er en del av kunde gruppen og svært mange betyr mer enn 5 daglige Wide Body - mange er daglig Wide Body;)

Nå er det vel ikke svært mange japanere som vil til Nord Norge - jobber selv med et prosjekt hvor japanere er en del av kunde gruppen og svært mange betyr mer enn 5 daglige Wide Body - mange er daglig Wide Body;)

Jeg tror vel ikke det er realistisk med 5-6 daglige avganger med wide body til noe sted i Norge fra Japan. Jeg ville hevdet at en daglig direkteavgang er mye (og uendelig mye mer enn vi har per i dag). Alt er relativt.

Et annet eksempel er hvordan Avinor, Innovasjon Norge og OSL er oppdelt i arbeidet de gjør mot nye ruter til USA (USA-prosjektet som styres av OSL) og Asia (Asia-prosjektet som styres av Innovasjon Norge og Avinor). Og på toppen av det hele så er det knapt samkjøring av reiseliv, forretningsreisende og frakt, noe som er avgjørende for en permanent inntektsbringende flyrute. Norge hadde vært mye mer tjent på å tenke helhetlig der alle behov hensynstas noe eksempelvis Danmark har gjort i lang tid. Det viktigste er å få asiatiske og amerikanske turister til Norge da de uansett ikke bare kommer for å se nordlyset eller Lofoten men besøker hele Norge og i veldig stor grad hele Skandinavia. Derfor har jeg mye mer tro på at fokuset i første omgang bør være en permanent rute der markedet er størst og udekket, la de etablere seg og vokse, i stedet for å bruke ressurser og subsidiere 5-7 "charteravganger" til TOS eller BOO som er mye mer sårbart og kan forsvinne når som helst.

Jeg antar at om man får en direkteavgang til f.eks. OSL fra f.eks. Tokyo så vil det neppe bety så mye for disse reisende om de må connecte til en avgang til TOS/EVE/BOO fra OSL, og dette vil også som du skriver gi et betydelig bedre grunnlag for en permanent rute enn en direkterute til f.eks. TOS (selv om jeg naturligvis hadde syntes det hadde vært kjekt så tror jeg det er greit å være litt realistisk).

Samtidig så kan det selvsagt tenkes at nye flytyper med bedre rekkevidde også for narrowbodies som 737MAX så kan det kanskje være rom for direkteruter til mindre steder i Norge (dette er en utvikling vi har sett på europeisk trafikk, og hvem vet om dette også kommer IC-trafikk til del).

Vel,

Harstadregionen (Sør-Troms) 36 000 innbyggere
Narvikregionen (Ofoten) 30 000 innbyggere
Vesterålen 30 000 innbyggere
Lofoten 25 000 innbyggere

Sum: ~120 000 innbyggere.

Så Evenes har greit potensiale. Trenden går vel på å bygge Evenes-regionen sammen med en del større veiprosjekter. Støtter absolutt Kjos sitt utsagn nederst i artikkelen i Fremover.

Jeg tror ikke det har så mye for seg å kun telle hoder innen så og så mange minutter for å vurdere markedsgrunnlaget til en flyplass. Hadde markedet vært så stort som antall hoder skulle tilsi så hadde man nok hatt et betydelig bedre tilbud der. ;)

Jeg tror ikke det har så mye for seg å kun telle hoder innen så og så mange minutter for å vurdere markedsgrunnlaget til en flyplass. Hadde markedet vært så stort som antall hoder skulle tilsi så hadde man nok hatt et betydelig bedre tilbud der. ;)

Den nye "Vigra-Molde-Kverneberget"-diskusjonen:)

Det jeg egentlig ville frem til, er at det ikke er sikkert at flyselskapene har samme visjoner som Avinor:fly

Den nye "Vigra-Molde-Kverneberget"-diskusjonen:)

Det jeg egentlig ville frem til, er at det ikke er sikkert at flyselskapene har samme visjoner som Avinor:fly

Nei, mitt poeng var bare at å telle hoder ikke alltid er spesielt informativt for å vurdere markedspotensial. Det er nemlig betydelig flere faktorer som er av betydning.

Til det siste så har du naturligvis helt rett. Avinor kan imidlertid bidra til å gi incentiver for å etablere ruter der de ønsker det, men kan selvsagt ikke diktere flyselskapene til å opprette ruter.

Hvis man klarer å få hele denne regionen til å sokne om EVE så vil en slik hodetelling gi mening. Problemet er alle småflyplassene som ligger på hver sin knaus, og feeder inn til BOO med Widerøe. Etter hvert som man får bedre kommunikasjon til EVE, vil disse forsvinne, og det reelle markedsgrunnlaget vise seg. Eksempler på dette er i første omgang Hålogalandsbrua og ny tunell under Tjeldsund. Sistnevnte vil forkorte reisetiden fra Lofoten og Vesterålen, kanskje vil flyplassene på Skagen og Svolvær bli overflødige som Framneslia i Narvik, en gang i fremtiden?

Man kan på mange måter si at EVE lider i skyggen av TOS og BOO på samme måte som OSL lider i skyggen av CPH og ARN. Det finnes ingen grunn til at OSL ikke skal ha et tilnærmet likt tilbud (interkont.) som CPH og ARN, det bor ca. 2 millioner på Østlandet, samt økonomien er mye sterkere her, likevel må vi reise til CPH for å komme oss ut i verden. Mye av dette reisemønsteret er politisk. På samme måte ble det i sin tid lagt opp til at all flytrafikk i Nordland skulle feedes inn mot BOO. Fornuftige grunner for 50 år siden, men mye har skjedd siden da.

Heldigvis ser det ut som at de interkontinentale tilbudene på OSL er i ferd med å bedre seg. Og samtidig er Evenes i fin vekst :) Jeg støtter tanken om et helhetlig ruteutviklingsprogram, som innebærer å få flere langdistanseruter til OSL. Japanerne får klare seg med en transfer før de innkvarteres på ei rorbu under nordlyset.

Last edited by a moderator:

Hvis man klarer å få hele denne regionen til å sokne om EVE så vil en slik hodetelling gi mening. Problemet er alle småflyplassene som ligger på hver sin knaus, og feeder inn til BOO med Widerøe. Etter hvert som man får bedre kommunikasjon til EVE, vil disse forsvinne, og det reelle markedsgrunnlaget vise seg. Eksempler på dette er i første omgang Hålogalandsbrua og ny tunell under Tjeldsund. Sistnevnte vil forkorte reisetiden fra Lofoten og Vesterålen, kanskje vil flyplassene på Skagen og Svolvær bli overflødige som Framneslia i Narvik, en gang i fremtiden?

Man kan på mange måter si at EVE lider i skyggen av TOS og BOO på samme måte som OSL lider i skyggen av CPH og ARL. Det finnes ingen grunn til at OSL ikke skal ha et tilnærmet likt tilbud (interkont.) som CPH og ARL, det bor ca. 2 millioner på Østlandet, samt økonomien er mye sterkere her, likevel må vi reise til CPH for å komme oss ut i verden. Mye av dette reisemønsteret er politisk. På samme måte ble det i sin tid lagt opp til at all flytrafikk i Nordland skulle feedes inn mot BOO. Fornuftige grunner for 50 år siden, men mye har skjedd siden da.

Heldigvis ser det ut som at de interkontinentale tilbudene på OSL er i ferd med å bedre seg. Og samtidig er Evenes i fin vekst :) Jeg støtter tanken om et helhetlig ruteutviklingsprogram, som innebærer å få flere langdistanseruter til OSL. Japanerne får klare seg med en transfer før de innkvarteres på ei rorbu under nordlyset.

Mange gode poenger her. Jeg er ikke uenig. Samtidig så er det også andre forhold som styrer reisemønster/-tilbøyelighet, slik at selv med en situasjon der alle sokner til EVE så kan det være andre forhold som påvirker markedspotensialet. F.eks. at sammensetningen av nærings-/arbeidslivet påvirker totalt reisenivå, eller at vel både BOO og TOS har en rolle som mini-hub'er fra hhv Helgeland (f.eks.) og Finnmark, noe som øker potensialet ut over folketallet innen 1.5 timers reisevei fra BOO og TOS.

Mange gode poenger her. Jeg er ikke uenig. Samtidig så er det også andre forhold som styrer reisemønster/-tilbøyelighet, slik at selv med en situasjon der alle sokner til EVE så kan det være andre forhold som påvirker markedspotensialet. F.eks. at sammensetningen av nærings-/arbeidslivet påvirker totalt reisenivå, eller at vel både BOO og TOS har en rolle som mini-hub'er fra hhv Helgeland (f.eks.) og Finnmark, noe som øker potensialet ut over folketallet innen 1.5 timers reisevei fra BOO og TOS.

Det du nevner angående nærings og arbeidsliv er spot on. Spesielt TOS drar mye "storby-trafikk" som ikke EVE kan matche.

Når det gjelder selve temaet i tråden, direkteruter fra Tromsø til eksempelvis New York, så er det vel befolkningen i andre enden som er interessant. Og her er nok markedsgrunnlaget bra. Har blitt fortalt at det bor en del folk i Nord-Amerika og Asia :)

Har blitt fortalt at det bor en del folk i Nord-Amerika og Asia :)

Ja, jeg tror vel kanskje det til og med bor mer folk der enn nedslagsfeltet til TOS og EVE til sammen...;)

Back