Hvis man klarer å få hele denne regionen til å sokne om EVE så vil en slik hodetelling gi mening. Problemet er alle småflyplassene som ligger på hver sin knaus, og feeder inn til BOO med Widerøe. Etter hvert som man får bedre kommunikasjon til EVE, vil disse forsvinne, og det reelle markedsgrunnlaget vise seg. Eksempler på dette er i første omgang Hålogalandsbrua og ny tunell under Tjeldsund. Sistnevnte vil forkorte reisetiden fra Lofoten og Vesterålen, kanskje vil flyplassene på Skagen og Svolvær bli overflødige som Framneslia i Narvik, en gang i fremtiden?
Man kan på mange måter si at EVE lider i skyggen av TOS og BOO på samme måte som OSL lider i skyggen av CPH og ARL. Det finnes ingen grunn til at OSL ikke skal ha et tilnærmet likt tilbud (interkont.) som CPH og ARL, det bor ca. 2 millioner på Østlandet, samt økonomien er mye sterkere her, likevel må vi reise til CPH for å komme oss ut i verden. Mye av dette reisemønsteret er politisk. På samme måte ble det i sin tid lagt opp til at all flytrafikk i Nordland skulle feedes inn mot BOO. Fornuftige grunner for 50 år siden, men mye har skjedd siden da.
Heldigvis ser det ut som at de interkontinentale tilbudene på OSL er i ferd med å bedre seg. Og samtidig er Evenes i fin vekst

Jeg støtter tanken om et helhetlig ruteutviklingsprogram, som innebærer å få flere langdistanseruter til OSL. Japanerne får klare seg med en transfer før de innkvarteres på ei rorbu under nordlyset.