Avinor er i farta igjen. Vil legge ned kontrollsentraler

Hva vil skje med de ansatte på de kontrollsentra som evnt. skulle bli nedlagt? Har disse gode prognoser for omplassering til en annen lokasjon eller vil de regelrett miste jobben og stå på bar bakke (søke seg jobb i sandkassa)?
 
Først får vi vel se om de får det til. Det blir vel "en smule" protester fra flyvelederne skulle jeg tro! :drunk:
 
Avinor sier de må gjøre dette for å være konkurransedyktige.
Hvem er de store konkurrentene?
 
-Avinor planlegger å legge ned to av tre kontrollstasjoner i landet. I Bodø kan 115 jobber ryke.

Fra NRK:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7530302

Ser av samme linken at FPSO'en vår til Skarv feltet er omtalt i det den kommer fra Korea til Stord for noe tilleggs arbeider før den går nordover i april til Skarv feltet vest av Sandnessjøen.

Forøvrig er det vel ingen overraskelse at antall kontroll sentraler skal ned. Dette begynte vel allerede i Randi Fleslands dager ved roret(eller propellen).
Med dagens teknologi er det fullt mulig med en kontroll sentral.
 
Hva vil skje med de ansatte på de kontrollsentra som evnt. skulle bli nedlagt? Har disse gode prognoser for omplassering til en annen lokasjon eller vil de regelrett miste jobben og stå på bar bakke (søke seg jobb i sandkassa)?
Jobbene ryker ikke, de endrer arbeidssted. Det er ikke sånn at dagens Oslo kontrollsentral kan ta over enroute-luftrommet i Norge uten å utvide med mer arbeidskraft, håpet er vel at man kan slå sammen flere sektorer ved lav trafikk, samt redusere administrasjonsleddet.
 
Ser av samme linken at FPSO'en vår til Skarv feltet er omtalt i det den kommer fra Korea til Stord for noe tilleggs arbeider før den går nordover i april til Skarv feltet vest av Sandnessjøen.

Dette skjønte jeg ingenting av...
 
dt.no har en litt annen fremstilling av saken: http://dt.no/nyheter/eu-kan-knekke-kontrollsentralen-i-royken-1.6069435
- Det kan gå mot nedleggelse av to sentraler, men dette er for å forberede oss på en ny fremtid. I Eu jobbes det nå med at det fra 2020 kun skal være to kontrollsentraler igjen i hele Skandinavia, og da gjelder det å være føre var, sier Jens Petter Duestad, sjef for kontrollsentralene i Avinor.

Så dette er strengt tatt pga. EU om jeg forstår dette riktig.
 
I 2017 skal det visst skje, nyheten "sprakk" på førstesiden til Avisa Nordland i dag.. Nå begynner det politiske spillet..

Forundrer meg ikke om noen politikere vil se dette i sammenheng med etablering av kun en kampflystasjon. Bodø vil bli noe øde dersom man mister begge deler.. (ca600 +100 arbeidsplasser..). Ikke mye igjen av "flybyen" Bodø da..

Dette blir en politisk nøtt vil jeg tro.

Fra NRK Nordland: Innslag

(for ordens skyld så jobber jeg på Bodø kontrollsentral..)
 
Last edited:
Antar at han mener EU v/Eurocontrol som Norge vel er en del av.

Det er et gigantprosjekt som heter Single European Sky (SES).

Konkurransen går i at de billigste tilbyderne av flysikringstjenester skal få drive lufta.. dvs at man kan tenke seg til at Svenske LFV og/eller danske Naviar tar over styring av diverse luftrom til Avinor og motsatt. Også private tilbydere kan komme på banen.

Akkurat det med private tilbydere ser vi nå i noen svenske tårn.. det går så som så... Sjekk feks. åpningstider for tårnet i Västerås der de fleste ikke ønsker å jobbe for den nye arbeidsgiveren.. LINK
 
Dette skjønte jeg ingenting av...

På vanlig norsk; FPSO = en slags oljeplattform i "form av en båt". Båt som kan drive produksjon av olje og gass. FPSO står for Floating Prodcution, Storage og ettellerannet for O'en (operations?). Petroleumet hentes fra f.eks en bunninstallasjon (som borer ned til petroleumet) og opp til skipet gjennom rør, for så å bli prossesert og lagret på skipet. Deretter kan ferdig olje for eksempel bli hentet av et eget tankskip.

Denne ble da omtalt i en artikkel ved siden av denne artikkelen om Avinor :)

EDIT: Og sånn for sikkerhets skyld; Skarv er da et (hovedsaklig) gassfelt som skal åpnes og opereres av BP, utenfor nordlandskysten. Nord for Norne og Ormen Lange.
 
Last edited:
mod

Fint om vi holder oss til tema. Oljeindustrien er interesant det også, men FPSO diskusjoner er vel ikke helt flyrelatert ;)

/mod
 
...forutsatt at de ønsker å flytte til en helt annen del av landet :rolleyes:

Etter at kontrolsentralen på Værnes ble nedlagt har vel tårnet på TRD vært blant de stedene med størst søkermasse blant flyveledere pga tidligere ansatte på kontrollsentralen som har ønsker seg tilbake til trøndelagstraktene?
 
Etter at kontrolsentralen på Værnes ble nedlagt har vel tårnet på TRD vært blant de stedene med størst søkermasse blant flyveledere pga tidligere ansatte på kontrollsentralen som har ønsker seg tilbake til trøndelagstraktene?

Ved en nedleggelse av f.eks SV og BD ACC vil nok noe funksjonalitet ligge igjen slik at de aller fleste som ønsker å bli har muligheten til det. Den strategiske planen beskriver også sentralisering av approach tjenester, slik at vi kanskje sitter igjen med 4 TRACON i Norge (Oslo, Stavanger, Trondheim og Bodø) som driver approach tjeneste til alle kontrollerte flyplasser. De mindre flyplassene som i dag har TWR/APP blir kanskje nødt til å se at deler av arbeidsoppgavene "flagges ut". Det vil uansett bli mer spesialisering slik at en flygeleder i fremtiden kun jobber TWR, APP eller ACC. Tror jeg da.
 
Jeg forstår ikke hvordan man skal spare penger på sentraliserte approacher all den tid svært mange enheter i dag opperer med sammenslått tårn og approach. Man vil uansett trenge en ekstra kar til å drifte innflygningen..

Vi går en spennende tid i møte, til syvende og sist er det politikerne som bestemmer..
 
Skal være litt forsiktig med hva jeg sier, for her er det en del følelser ute å går.

Det er jo fortsatt ikke bestemt hvilke sentraler som skal flyttes. Men det er jo ikke slik at personalet automatisk kan ansettes i en storapproach. Det blir i så fall en helt ny enhet, som alle flygeledere kan søke stilling på. Jeg ser også for meg at man vil få bemanningsproblemer på enheter, som mister approachen.

Som sagt er ting litt vage nå. Det kommer nok flere føringer etterhvert. Men som siste taler sa, tror jeg ikke det er mye å spare på sentraliserte approacher. Det kan være en lur løsning enkelte steder, men ikke nødvendigvis over hele landet. Blir sentraliserte approacher innført, kan vi nok si bye bye til fleksibiliteten vi ser på TWR/APP enheter i dag. Noe som igjen går ut over flyselskapene.

Men som sagt...Det er kun vedtatt at ting skal skje. Men hvordan det skal skje, vet vi ikke. Spennende fremtid er det i alle fall.
 
Last edited:
Som sagt er ting litt vage nå. Det kommer nok flere føringer etterhvert. Men som siste taler, tror jeg ikke det er mye å spare på sentraliserte approacher overalt. Man kan i alle fall si farvel til den fleksibiliteten vi ser i lufttrafikken i dag.

I motsetning til forrige prosess hvor dette stort sett var fikse ideer i hodene på et par damer som bestemte, har nå Avinor helt klart utfordringer i forhold til ting som skjer innenfor EU-systemet. Single European Sky er nevnt som ett av flere prosjekter som foregår.

Avinor må nok også møte de internasjonale kravene som kommer. Jeg er ikke så redd for konkurransen fra andre, mer kravet fra kundene (flyselskapene) om å levere gode tjenester til riktig pris. EU's unit rate er liksom ATM-verdens BigMac-indeks. Norge ligger ikke dårligst an der, men heller ikke ledende. Og man skal ikke være noen superkapasitet i økonomi for å forstå at Norge, som alle vet er et høykost-land i alle henseender, nok får høyere kostnader enn andre land.

Avinor skylder våre kunder å gjøre det vi kan for å redusere kostnadene, innenfor rimelighetens grenser, det skal fortsatt være et akseptabelt nivå på de tjenestene som leveres (sikkerhet,kapasitet).

Nedleggelse av kontrollsentraler, sammenslåtte approacher, vil nok ikke i stor grad redusere behovet for flygeledere. Men det reduserer behovet for bygninger, tekniske installasjoner og teknisk personell.

At flygeledere i tårn som nå har approach føler at de blir kastrert ved å miste approch og bare jobbe TWR, er nok mer en konservativ følelse. Det skjedde oss på Rygge og det skjedde på Torp. Nå er det akseptert og er ikke noe savn.

Kanskje noen må flytte på seg. Men ærlig talt, hvilken bransje opplever ikke omstillinger der arbeidsplasser flytter på seg? Med rimelig varsel får man føye seg deretter, det er svært få arbeidstagere i dagens arbeidsliv som har noen garantier for at arbeidsplassen blir der rett utenfor stuedøra helt frem til pensjonsalder. Dumt kanskje, men sånn er det bare.
 
Last edited:
Back
Top