Avinor er i farta igjen. Vil legge ned kontrollsentraler

Blir sentraliserte approacher innført, kan vi nok si bye bye til fleksibiliteten vi ser på TWR/APP enheter i dag. Noe som igjen går ut over flyselskapene.

Hvilken fleksibilitet er det du mener man skal si bye-bye til?

I Oslo-området (ENGM, ENRY, ENTO, ENSN), som er det mest trafikkintensive vi har i Norge i dag, er det Oslo og Farris APP som regjerer. Jeg vet ikke hvilken fleksibilitet de ikke tilbyr. Jeg jobber i et av disse TWR og har ingenting å klage på, har heller ikke hørt noen som flyr som har noe å klage på.

Men nå spør jeg altså ikke for å kverulere, jeg spør for å få vite!

Ikke glem at trafikknivået på Torp og Rygge, er litt høyere, enn mange andre enheter. Det er noe som heter meningsfylt arbeid.

I nordnorge er flyplasstettheten relativt høy, men trafikken til tider relativt lav. Jeg antar da at det ikke blir så mange sektorer. Det betyr (kanskje) et mer rigid trafikkavviklingssystem, hvor man ikke kan gjøre hyppige endringer av RWY in use.

Det igjen betyr fort minst 10 minutter lengre flytid pr. flyging. I alle fall for oss med nord/sør-bane.

Mine tanker.

Last edited:

Men hun vet jo som vanlig ikke hva hun snakker om. Hun må jo bare tro at det er nasjonale myndigheter som bestemmer her, men det hun ikke tar innover seg er at Norge har forpliktet seg til å effektivisere flysikringstjenesten gjennom vårt medlemskap i Eurocontrol. Dessuten er vi med i Single European Sky-prosjektet hvor målet er å redusere antall kontrollsentraler til en i hver luftromsblokk sånn ca rundt 2025.

Jeg håper at vi unngår nok en runde med det råkjøret mot "syke" flygeledere som vi hadde i 2004-5, og at Avinor faktisk foretar en beslutning som holder vann og er gjennomførbar. Desverre har alle lokalpolitikertullingene allerede startet innblandingen, og da er resultatet ikke nødvendigvis det som er best hverken strategisk eller økonomisk. :headbang

Det er og bør være politikerne som har det siste ordet i slike saker. Naturligvis har Norge forpliktelser i forbindelse med SES, men ikke tro at dette kommer til å gå på skinner i resten av Europa..

For en kommune som Bodø har dette svært mye å si økonomisk og det er nærmest lokalpolitikernes plikt å kjempe for "sin kontrollsentral". Det som overrasker meg noe i denne prosessen er at det virker som ledelsen i flysikringsdivisjonen har lagd denne planen på egenhånd uten konsultasjoner med departement og politisk ledelse.

Last edited:
Jeg er sikker på at Samferdselsdepartementet er klar over hva som planlegges, og har vært involvert i prossessen. Selv om visse personer vil påstå noe annet.

Forøvrig har pressen nok en gang skutt langt over mål i denne saken, det er jo ikke snakk om at alle arbeidsplassene vil forsvinne, det er kun deler av virksomheten som muligens vil bli flyttet bort fra to av de tre stedene. Som allerede nevnt, Avinor vurderer å sentralisere innflygningskontrollene på sikt, og da må man jo ha folk til det også.

Bodø har alltid vært en mellomstasjon for folk som vil "hjemover" etter noen år i tjenesten, og er kjent som en enhet med relativt mye større gjennomtrekk av personell enn andre tilsvarende enheter. Og da ville hvertfall jeg ha trodd at det ville være naturlig å ta litt hensyn ta hva de ansatte ønsker seg i saken.

Back