Aviator + SGH

Fint for SAS som har ønsket å kvitte seg med bakketjenestene lenge, men jeg følger meg ikke trygg på at Aviator vil gi samme service som SAS.

Ansatte i samme flyselskab som de handler, vil altid være mere loyale over for deres eget selskab...

I dette tilfælde bliver SAS jo bare en af mange....og der bliver sikkert ikke noget af at yde "det lidt ekstra, som kan betyde så meget"

hilsen Ole

Selv om SAS nå blir "en av mange", så blir de samtidig også Aviator sin desidert største kunde. Jeg tror ikke det blir helt uten betydning...:fly

Selv om SAS nå blir "en av mange", så blir de samtidig også Aviator sin desidert største kunde. Jeg tror ikke det blir helt uten betydning...:fly

Vel, pr. i dag er vi rundt én femtedel av størrelsen vi var før vi mistet DY.
Det ble noen få igjen etter at vi mistet DY. Dette var de med mest kompetanse og lengst ansiennitet.

Vi har vanligvis 5x KLM, 3x Air France og 1x Emirates pr. dag. Dette er den faste, daglige produksjonen. En og annen Vueling, Aegean, Czech gjør at vi ligger på ca. 12 bevegelser daglig. Mot totalt 140ish som vi hadde når vi handlet DY.
SAS som selskap er en så stor del av SGHs produksjon at jeg tenker at SAS ikke vil bli "en i mengden" etter skiftet av uniform og ID-kort.

Det vil nok være ganske likt som det har vært før tenker jeg.

Edit: Dette gjelder da for OSL...

Last edited:
SAS skriver vel ingen "evighetsavtale" med Aviator ang handling ,eller ?.. En av fordelene som SAS sikker nå vil benytte seg av er vel at de kan forhandle med hvem de ønsker ang handling.

La meg anta at du jobber(t) i SGH på OSL, men vet jo ikke, men la oss anta,
gjorde du mer for SK enn de selskapene SGH handlet? F. eks LH, DK, etc..
Eller fikk "alle" samme gode behandlingen?

Rigtig antatt. Og ja jeg var mere lojal ovenfor min arbeidsgiver. For SAS ga jeg "115%" for resten bare 105%. Å kjøre QTB bag med 10 min connection var standard, og jeg fikk det til! Ikke mange som gadd eller greide det... Man får helt klart større loyalitet for SAS når man er direkte ansatt enn når man ikke er direkte ansatt i selskapet. Ser du ikke det? Jeg har yrkesstolthet, samme hva jeg jobber med så gjør jeg jobben over forventning.

RIBO: Kanskje bagasje med Priority-bagtags endelig kan komme først ut på bagasjebåndet på OSL?

Dont count on it, dessverre... De begynner å gå lei å jobbe dugnad uten å få noe tilbake.

Trur i bunn og grunn at det ordner seg på sikt, det splittes og slås sammen selskaper i et bankende kjør verden rundt hele tiden, så osl stopper nok ikke opp pga av et oppkjøp eller 14.

SAS skriver vel ingen "evighetsavtale" med Aviator ang handling ,eller ?.. En av fordelene som SAS sikker nå vil benytte seg av er vel at de kan forhandle med hvem de ønsker ang handling.

Er vel ganske vanlig med 3 års handling kontrakter.

Personlig erfaring tilsier at min prioritetets-taggede bagasje alltid kommer ut som en av de første på båndet, sammen med andre kofferter med rød lapp. I tillegg har jeg meget positivt inntrykk av nær sagt alle SGH-ansatte jeg kommer borti på både ENGM og andre flyplasser.

Stor takk til alle flotte SGH-medarbeidere som gjør mine reiser litt bedre på hver deres måte! Jeg synes det vil være forferdelig synd om noe skulle skje som gjør at dere og servicenivået dere representerer skulle forsvinne delvis eller helt.

Stor takk til alle flotte SGH-medarbeidere som gjør mine reiser litt bedre på hver deres måte! Jeg synes det vil være forferdelig synd om noe skulle skje som gjør at dere og servicenivået dere representerer skulle forsvinne delvis eller helt.

Jeg ser ikke helt hvorfor servicenivået nødvendigvis skal endres.

Flyselskapene setter en standard for hva som skal gjøres. Og den enkelte medarbeider kan fortsatt være like imøtekommende og hjelpsom som før.

Imm

Imm: servicestandard og pris henger vel ikke sammen eller? Det ligger som oftest økonomiske årsaker bak slike organisasjonsendringer, og sannsynligheten for at dette vil påvirke den enkelte ansatt i retning av mer "effektivisert" arbeid enn tidligere er høyst sannsynlig. Arbeidsmengden pr ansatt har allerede økt såpass mye med tanke på å få bli i SAS systemet at jeg personlig tror at lufta går ut av ballongen når den ekstra harde innsatsen som er vist de siste åra ikke viser seg å ha hatt noen annen nytte enn å sminke bruda før et salg. Linken mellom SAS og Aviator begrenser seg etter et salg til en signatur på en ordrebekreftelse med begrenset varighet. Med tanke på den shoppingen av billigste/dårligste/mest-for-minst praksisen som gjør seg gjeldende i denne bransjen ville jeg som SGH ansatt sett meg om etter en ny jobb umiddelbart. Stoltheten av å levere et godt inhouse produkt er det som har holdt mange meget dyktige medarbeidere i SGH lenge.

Det blir for enkelt å si at flyselskapet setter en standard, også får man den standarden uansett hva man betaler for den tjenesten. If you pay peanuts - you get monkeys ... Med de åpenbare begrensningene det medfører... Det gjelder selvsagt også evnen til å klare "kundens" krav. Krever-/kjøper man en tjeneste som krever 4 mann, men betaler for 2 og allikevel forventer at de skal løse oppgaven som om de var 4, så sier det seg selv at man støter på problemer. "Det var jo billig da..."

Et hypotetisk tilfelle i denne tråden, men akk så vanlig rundtomkring; Der man tidligere hadde mulighet til å ta seg råd til å bemanne 10 pushbacktrucker for å dekke bla.a. peak og forsinkelser skal det nå kun være 5 siden kunden "aldri har mer enn 5 samtidige avganger allikevel" (det er iallefall slik det ser ut på Excel arket til Finance Controller). Som vi vet er jo alltid alle fly på rute og det hender "aldri" at det hoper seg litt opp med samtidige avganger, med de forsinkelser det nå vil medføre når pushback kapasiteten er halvert av en eller annen sparekniv.

"Kan" være like imøtekommende som før... My bet er at alle SGHere er overførnøyde med å gå fra å være inhouse airline til å være en av mange likeverdige serviceprovidere på det åpne kannibalmarkedet... NOT ... Det vil helt sikkert ikke påvirke deres evne til imøtekommenhet på vegne av "klienten"

Last edited:
Jeg er ikke enig med deg 73H.
Det du beskriver, passer dårlig med det jeg opplever i min hverdag på jobb.
De ulike flyselskap setter standarden på servicen ned til minste detalj. For eksempel hvor mange skranker som skal være på innsjekk. Eksempel: KLM har på Torp 3 skranker på et fly med 100 seter. To for økonomiklasse, og en skranke for business og folk med kort av høy klasse. Tre skranker gir oss et hav av tid å sjekke inn de 100 passasjerene.
Ryanair vil spare penger, og ønsker vil ikke betale for mer enn en skranke for sitt fly med 189 seter.
På gate er det likedan. Mer folk på KLM enn på Ryanair, selv om KLM har lengre snutid og halvparten så mange seter som Ryanair.

Jeg er akkurat like vennlig og imøtekommende for mennesker, enten de reiser med KLM eller Ryanair. Og jeg blir litt fornærmet over å bli kalt "monkey" selv om jeg jobber for en lav lønn. Jeg har vært 17 år på Torp, og trives i min jobb. Jeg har byttet arbeidsgiver underveis, men jobben er akkurat lik den: Oppdraget er å gjøre den jobben det respektive flyselskap ber meg om å gjøre for sine kunder, og gjøre det på en god og hyggelig måte.

Imm

Jeg er ikke enig med deg 73H.
Det du beskriver, passer dårlig med det jeg opplever i min hverdag på jobb.
De ulike flyselskap setter standarden på servicen ned til minste detalj. For eksempel hvor mange skranker som skal være på innsjekk. Eksempel: KLM har på Torp 3 skranker på et fly med 100 seter. To for økonomiklasse, og en skranke for business og folk med kort av høy klasse. Tre skranker gir oss et hav av tid å sjekke inn de 100 passasjerene.
Ryanair vil spare penger, og ønsker vil ikke betale for mer enn en skranke for sitt fly med 189 seter.
På gate er det likedan. Mer folk på KLM enn på Ryanair, selv om KLM har lengre snutid og halvparten så mange seter som Ryanair.

Jeg er akkurat like vennlig og imøtekommende for mennesker, enten de reiser med KLM eller Ryanair. Og jeg blir litt fornærmet over å bli kalt "monkey" selv om jeg jobber for en lav lønn. Jeg har vært 17 år på Torp, og trives i min jobb. Jeg har byttet arbeidsgiver underveis, men jobben er akkurat lik den: Oppdraget er å gjøre den jobben det respektive flyselskap ber meg om å gjøre for sine kunder, og gjøre det på en god og hyggelig måte.

Imm

Det er midt inntrykk også, og ser flyr man f.eks SAS fra OSL, så har jeg ikke syntes betjeningen på bakken er noe spesielt bedre enn f.eks BA, LX etc, som benytter seg av outsourcet mannskap på bakken. Kanskje man til og med nå kan bli kvitt de mest gretne?

Joda DY hadde en relativt god statistikk tidligere, men de hadde ikke den samme kompleksiteten i operasjonen sin som SAS har. QTB innland-utland osv, som er en service som garanterer for at du får bagen med deg ved kort transfer. Etter hva jeg vet fra SGH så kommer neppe folk til å gå den ekstra milen lengere. Det er forståelig. Nå er heller ikke tiltroen til ledelsen høy og kommer ikke til å bli noe høyere. Nå skal jeg ikke male fanden på veggen, men jeg forundrer meg ikke om alt skjerer seg.

Ang. Id billetter så er det nesten eneste grunn for å jobbe der med middels/ lav stillingsprosent. Lønna er langt fra god men godene er veldig fine. Mange kommer til å slutte, finne seg arbeid på rimi, og inn kommer "aviatorpersonell" fra øst europa og enda lengre unna som gjør tildels slett arbeid...

Å jobbe der med lav stillingsprosent gir ikke rettigheter til ID billetter, SAS skal være din hovedarbeidsgiver for å få de rettighetene.
Det skal du faktisk signere for, å stemmer ikke det når du signerer så er det faktisk grunnlag for oppsigelse.

Det betydde heller ikke at jeg ikke ville gjøre en god jobb når jeg var der, siden jeg ikke fikk de rettighetene.

Jeg fikk ID billetter når jeg sluttet pga nedskjæringer tidligere. (De årene er selvfølgelig over nå). Det var SAS sin lokkebit for at man skulle si opp frivillig.

hurvert :)

Imm, jeg ser for meg at det kanskje kan være en tildels stor forskjell fra det du opplever på provins flyplassen på Torp i Widerøe handling, og det som er gjengs oppfatning blant SGH og SAS personell som opplever realitetene på hovedflyplassen Gardermoen hver eneste dag. For veldig mange har tilhørighet noe å si på hvilken innsats man legger ned - den lille ekstra innsatsen forsvinner sammen med tilhørigheten.

Man gjør den jobben man skal, men man gjør ikke en millimeter mer enn det som er nødvendig for å ikke bryte med instruksjonene fra selskapet.

Last edited:
Back