Aviator + SGH

Jeg ser ikke helt hvorfor servicenivået nødvendigvis skal endres.

Flyselskapene setter en standard for hva som skal gjøres. Og den enkelte medarbeider kan fortsatt være like imøtekommende og hjelpsom som før.

Imm

Jeg ser ikke helt hvor du tar "nødvendigvis" fra.

Selvsagt kan enkelte medarbeidere være like imøtekommende og hjelpsomme som før. Jeg bare uttrykker bekymring for at det muligens ikke blir tilfellet når man splitter opp strukturen. Mennesker er rare sånn, det er ikke alltid de handler som standard-roboter etter selskapets pålegg, spesielt ikke hvis de føler seg "tvunget" til å jobbe for et selskap de ikke har noe eieforhold til, eller sympati for.

Last edited:
Man gjør den jobben man skal, men man gjør ikke en millimeter mer enn det som er nødvendig for å ikke bryte med instruksjonene fra selskapet.

I praksis er det ikke fullt så sort/hvitt. Har jobbet litt rundtomkring og har en del erfaring på området. Etter litt turbulens rundt cutover, vil det fort 'gå seg til'. En av fordelene med dette er at selskapet vil få en detaljert SLA (Service Level Agreement) å forholde seg til, og at man derfor trolig vil levere et mer forutsigbart produkt uten at det behøver å gå ut over kvaliteten.

Time will show. Bransjen er ikke den samme som da jeg begynte for 33 år siden ...

Man gjør den jobben man skal, men man gjør ikke en millimeter mer enn det som er nødvendig for å ikke bryte med instruksjonene fra selskapet.

Vi er alle forskjellige, jeg kan med sikkerhet si at jeg alltid ville gjøre mitt ytterste for å gjøre en god jobb, uansett. Det å ikke gjøre en millimeter mer enn nødvendig, er ikke min greie. Men vi i provinsen tenker kanskje annerledes enn de i hovedstaden.

Vi er alle forskjellige, jeg kan med sikkerhet si at jeg alltid ville gjøre mitt ytterste for å gjøre en god jobb, uansett. Det å ikke gjøre en millimeter mer enn nødvendig, er ikke min greie. Men vi i provinsen tenker kanskje annerledes enn de i hovedstaden.

Det er nok ikke så helt enkelt å spå hva som blir utfallet av dette. For det første er det nok ikke slik at alle ansatte utelukkende gjør en god jobb dersom de får tilstrekkelig god betaling (noen er, som imm her, opptatt av å gjøre en god jobb selv om lønnen er lav heller enn høy). For det andre vil, som -MOW påpeker her, leveransekvaliteten reguleres i henhold til en service level agreement. Dette kan like godt gi bedre kvalitet som lavere kvalitet (selv om noen synes å oppleve konsistens i f.eks. pri-bagasje, så er det min erfaring at dette på ingen måte gjennomføres konsistent: det faktum at så mange her klager på dette skulle tilsi at det er utfordringer).

Hvorvidt flyselskapene må betale mer eller mindre vil være avhengig av mange faktorer, herunder kravene som ligger i kontrakten, hvor mye konkurranse det er om arbeidet, osv. Hvorvidt de ansattes vilkår svekkes eller ikke vil vel mye godt også være avhengig av kompetansekravene, tilbudet av aktuelle kandidater til jobbene, osv. Dette uavhengig av om jobben gjøres internt eller eksternt .

Last edited:
Det varierer nok litt fra medarbeider til medarbeider. Jeg merker at det er forskjell internt "i rekkene" på SVG i alle fall, hvor noen har "fokus" på at de jobber i SAS, mens andre "fokuserer" på de forskjellige flyselskapene som kunder. Dette påvirker selvsagt også hvor mye de ønsker å gjøre for det enkelte flyselskap ut over det som står i kontrakten...

Det varierer nok litt fra medarbeider til medarbeider. Jeg merker at det er forskjell internt "i rekkene" på SVG i alle fall, hvor noen har "fokus" på at de jobber i SAS, mens andre "fokuserer" på de forskjellige flyselskapene som kunder. Dette påvirker selvsagt også hvor mye de ønsker å gjøre for det enkelte flyselskap ut over det som står i kontrakten...

Sånn har det alltid vært. Er rep'en hyggelig, får selskapet alltid bedre service ...

Å jobbe der med lav stillingsprosent gir ikke rettigheter til ID billetter, SAS skal være din hovedarbeidsgiver for å få de rettighetene.
Det skal du faktisk signere for, å stemmer ikke det når du signerer så er det faktisk grunnlag for oppsigelse.

Det betydde heller ikke at jeg ikke ville gjøre en god jobb når jeg var der, siden jeg ikke fikk de rettighetene.

Jeg fikk ID billetter når jeg sluttet pga nedskjæringer tidligere. (De årene er selvfølgelig over nå). Det var SAS sin lokkebit for at man skulle si opp frivillig.

hurvert :)

Javell.

Fakta er at som >25% men <39% "ansatt" i SGH på 3 mnd kontrakter er du berettiget å få id billetter med KUN SAS. Som "ansatt" i SGH i >40% på 3 mnd kontrakt er du berettiget til å få reise med ALLE partnere. Det har jeg selv gjort ;)

Ikke enig med deg jeg heller. Ber jeg noen kollegaer om et ekstra skippertak så spør de ikke om der står SK/LH/DK/BA eller hva det skulle være for å gjøre det... De bare gjør det om det lar seg gjøre

Jeg er ikke enig med deg 73H.
Det du beskriver, passer dårlig med det jeg opplever i min hverdag på jobb.
De ulike flyselskap setter standarden på servicen ned til minste detalj. For eksempel hvor mange skranker som skal være på innsjekk. Eksempel: KLM har på Torp 3 skranker på et fly med 100 seter. To for økonomiklasse, og en skranke for business og folk med kort av høy klasse. Tre skranker gir oss et hav av tid å sjekke inn de 100 passasjerene.
Ryanair vil spare penger, og ønsker vil ikke betale for mer enn en skranke for sitt fly med 189 seter.
På gate er det likedan. Mer folk på KLM enn på Ryanair, selv om KLM har lengre snutid og halvparten så mange seter som Ryanair.

Jeg er akkurat like vennlig og imøtekommende for mennesker, enten de reiser med KLM eller Ryanair. Og jeg blir litt fornærmet over å bli kalt "monkey" selv om jeg jobber for en lav lønn. Jeg har vært 17 år på Torp, og trives i min jobb. Jeg har byttet arbeidsgiver underveis, men jobben er akkurat lik den: Oppdraget er å gjøre den jobben det respektive flyselskap ber meg om å gjøre for sine kunder, og gjøre det på en god og hyggelig måte.

Imm
Vil hevde at driften på Gardermoen er mer komplisert enn på Torp.

Selv om flyselskapet har avtaler med en handling agent er det ikke mulig å dekke alt i en kontrakt. Hver dag så strekker vi oss lenger enn det prosedyrer og regler tilsier.

Det er rart at United skal starte med egen handling hvis de eksterne aktørene gjør så god jobb.

Jeg er akkurat like vennlig og imøtekommende for mennesker, enten de reiser med KLM eller Ryanair. Og jeg blir litt fornærmet over å bli kalt "monkey" selv om jeg jobber for en lav lønn. Jeg har vært 17 år på Torp, og trives i min jobb. Jeg har byttet arbeidsgiver underveis, men jobben er akkurat lik den: Oppdraget er å gjøre den jobben det respektive flyselskap ber meg om å gjøre for sine kunder, og gjøre det på en god og hyggelig måte.

Imm

Problemet er at de fleste ikke har 17 års erfaring, spesielt ikke hos selskaper som Aviator. Slike selskaper har stor utskifting blant medarbeidere, og ofte også eiere og kunder. Hos SAS har mange mer erfaring, slik som deg, noe som ofte gir en annen dedikasjon. Jeg har hatt de utroligste opplevelser hos Aviator. Jeg trenger ikke gå lenger enn til oppropene (da man fortsatt ropte opp) - det er helt utrolig. En opplevelse fra i år var da jeg skulle skifte terminal i Paris og bussbillett ifølge Air France skulle bli gitt ved innsjekking i Oslo. Det ble det selvsagt ikke - og jeg har sjelden møtt så uinformert personale.

Er dette litt skjebnens ironi?

Da Norport etablerte seg på Rygge fikk jeg høre at Norport hadde oppstått fra folk ble til overs og ikke fikk jobb i SAS sin handling da Braathens ble kjøpt opp/fusjonert med SAS

Så har Norport blitt til/blitt kjøpt opp av/ fusjonert med AVIATOR (litt usikker på hvordan virksomhetene ble slått sammen).

Så nå er det gamle Braathen-folk som skal handle SAS? (Sånn satt litt på spissen).

Da Norport etablerte seg på Rygge fikk jeg høre at Norport hadde oppstått fra folk ble til overs og ikke fikk jobb i SAS sin handling da Braathens ble kjøpt opp/fusjonert med SAS

Så har Norport blitt til/blitt kjøpt opp av/ fusjonert med AVIATOR (litt usikker på hvordan virksomhetene ble slått sammen).

Så nå er det gamle Braathen-folk som skal handle SAS? (Sånn satt litt på spissen).
Det stemmer bra, ja. Norport og Røros gikk vel sammen inn i Aviator.

Javell.

Fakta er at som >25% men <39% "ansatt" i SGH på 3 mnd kontrakter er du berettiget å få id billetter med KUN SAS. Som "ansatt" i SGH i >40% på 3 mnd kontrakt er du berettiget til å få reise med ALLE partnere. Det har jeg selv gjort ;)
Nu er vel ID billetter ikke det vigtigste, fakta er jo at søger du i godt tid, er det muligt at komme fra A til B på billetter, som er billigere end ID
Hilsen Ole

Min ringe hukommelse mener å huske at Norport oppstod av folk som "ikke" ville til SK

Gamblet og skaffet seg nye flyjobber

Våren 2002 var de truet av arbeidsledighet. SAS kjøpte Braathens og hadde ikke lenger bruk for det store flertallet av bakkeansatte på Flesland. Men 11 gode kolleger tok sjansen, satset millionbeløp av egne lommer, og unngikk arbeidsledighetskøen.

Historien om Norport Handling begynte altså da SAS fikk godkjenning til å kjøpe Braathens, og det gikk opp for de ansatte at det de oppfattet som jobbgarantier fra SAS-ledelsen, ikke var verd papiret det var skrevet på.

- Vi forsto jo raskt at det ikke var så mange stillinger å hente i SAS-systemet på Flesland. Dessuten kunne SAS stort sett bare tilby Braathens-ansatte deltidsjobber, lavere lønn og dårligere vilkår, sier Norports daglige leder Harald Horn.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Gamblet-og-skaffet-seg-nye-flyjobber-2429288.html

SGH har allerede en detaljert SLA med SAS, men det er forøvrig ikke så interessant ettersom målet for SAS innenfor relativt kort tid er adskillig mer automatisering. Så det vil endres. SLA er heller ikke mer verdt enn innsatsen som selskapet gjør i å følge den opp.
Når det er sagt så er det kun en intensjonsavtale og enerett om forhandling av kjøp av SGH, i første omgang et rent aksjekjøp og at Aviator tar over selskapet men at det kommer til å forbli et eget selskap innenfor Aviator-konsernet.

Hvordan ansatte kommer til å forholde seg er nok svært individuelt, og SGH har jo "kjøpt" seg opp i tre store fagforeninger som også skal ha sitt å si. SAS har lenge jobbet for at SGH skal bli mer "firkantet" og følge regler og deadlines, og som uavhengig handlingsselskap så kommer neppe ansatte til å gi noe ekstra overfor SAS-passasjerene, men tydeligvis settes det ikke så stor pris på uansett. Passasjerene klarer nok å tilpasse seg fint, det blir uansett automater og selvbetjeningsløsninger.

Da er videre plan at hele GOT og MMX, og ramphandling på ARN/CPH/OSL overført til Aviator.

I desember traff jeg en tidligere kollega fra SAS Skolen som naa jobber paa Billettkontoret til SAS paa OSL og han sa at det var "problemer" med at det nye Selskapet blir saapass Dominerende (Monopolistisk paa Forumsk) at det hadde bremset prosessen.

Så SAS beholder Trafikk og HZ inhouse? Kilde?

Nedanstående ska ha publicerats på SAS intranät idag.

SAS har erhållit ett bud från Aviator avseende marktjänster

Som tidigare har kommunicerats tecknade SAS under hösten en avsiktsförklaring med Aviator för ett övertagande av SGH’s marktjänster på de skandinaviska flygplatserna ARN, OSL, CPH samt MMX och GOT.
Vi har sedan dess genomfört en företagsgenomsyn (Due Diligence) tillsammans med Aviator och har gemensamt identifierat en lösning som är intressant för båda parter. Vi har nu fått ett bud från Aviator, som ska diskuteras vidare.
Budet omfattar följande:
• Hela markverksamheten på MMX och GOT, vilket är samma upplägg som på övriga linjestationer
• Endast airside/rampdelen på ARN, OSL och CPH

I samarbete med Aviator har vi haft fokus på att hitta en lösning som möjliggör framtida investeringar som är nödvändiga för att fortsatt kunna leverera högkvalitativa marktjänster.
Lösningen innebär vidare att SAS inte kommer att gå vidare med en överlåtelse av landside/trafikdelen av markverksamheten, utan istället förstärka satsningen på en ökad digitalisering, automatisering och IRR-hantering. Detta i linje med de övriga stora IT-satsningarna i SAS.
I samband med detta kommer vi att bygga upp ett nytt Passenger Care Center inom SAS (för homebound Skandinaviska flygningar). För att säkerställa bättre koordinering och samverkan med OCC placeras det nya centret på Frösundavik.

Spirit omfattas inte av budet från Aviator, utan kommer att bolagiseras och fortsatt ingå i SAS-koncernen.
Den fortsatta processen
Med start idag kl 08.30 i CPH, och fram till och med torsdag, kommer dialogmöten att hållas på de berörda flygplatserna, där ni kommer att få fördjupad information och får möjlighet att ställa frågor. Se separat kallelse på intranätet och på anslagstavlor.
Både Aviator och SAS/SGH har en gemensam ambition att verka för en smidig process för alla involverade, men med ett förvärv av denna storlek följer en viss komplexitet som är tidskrävande.
Fram till dess att ett avtal är ingått fortlöper arbetet precis som vanligt.
Tack för att ni fortsätter att arbeta på det professionella sätt, och med den höga leverans, som ni alltid gör till våra kunder!
Hälsningar Roberto Maiorana

Back