avgas 100LL

C172

ScanFlyer Gold
Er det mulig å bruke Avgas 100 LL på en påhengsmotor. En kammerat spør meg. Jeg sier han må gå til motor leverandøren eller Statoil og spøre de. Han har fått 120 liter av meg pga. av veiing av et fly.

Replying to Topic 'avgas 100LL'

Er ingen ekspert, men oktantallet sier jo noe om bensinens evne til å hindre fortenning og detonasjon.

Det er flere ting som påvirker kravene til bensinen, bl.a.: kompresjon, turtall, turbo/kompressor, 2- eller 4-takt, forgasser/innsprøytning, stempelfasong og materialvalg i motordeler.

Jo høyere oktantall, jo større evne har bensinen til å tåle trykk og temperatur uten å selvantenne.
Ville tro det er litt andre "arbeidsforhold" inne i en påhenger enn i en flymotor, men du sier det jo selv; sikkert lurt å spørre i et oljeselskap.:)

Og hvis det er en firtakter går det vel ikke, i og med at den skal ha blyfritt?

100LL betyr low-lead, right?

K

Ikke noe problem å bruke 100LL på en påhengsmotor, særlig ikke hvis det er en to-takter. Det man kan risikere ved langvarig bruk er blyavleiring på tennpluggene. i dette tilfelle er det snakk om 120 liter så det skulle være helt greit.
Jeg har en gammel høykomprimert (10,5 - 1) motorsykkel som stortrives med 100LL problemet er at bensinprisen har blitt noe høy :)

Back