Avganger SXM, banerening og vind

Airbus 330

ScanFlyer Dusty
Medlem
Er for tiden på ferie her ved SXM, og har lurt på en ting som kanskje folk her inne vet noe
mere om.

US Airways sine A319 uten noe unntak, og noen av United sine B737-700 tar ALLTID av medvind utover mot Maho Beach.

Noen som vet hvorfor de gjør det, er jo en solid dose medvind på takeoff?

Trodde de aller fleste vil ta av mot vinden for mere oppdrift, de andre flyene, både små og store, gjør jo det her.....

Re: Avganger SXM.

Nøkkelfaktoren er nok fjellet i andre enden som gjør at noen fly med litt svakere motorer ikke klarer den utflygningen. (vet ikke hva United's - 700 har)

Da jeg var ser var det kun ett fly av litt størrelse (Copa B737-700) som tok av mot Maho Beach. Alle andre tok av mot fjellet, med unntak av en 2-3 Twin Ottere. Vi var riktignok bare nede på Maho to ganger, men det samme gjentok seg begge gangene.

Ingen kom den veien da jeg var der.. Kommer kanskje litt an på vindstyrken...?

UA er her flere ganger daglig med A319, dette skjer hver gang selv om vindpølsa står rett ut med vind fra fjellene mot Maho.

Noen som synes det er mye mer artig med en "Veeeeee 1", Roooootate over huene på folk sikkert :)

Hadde en AmeriJet 727 over hodet med takeoff 27 første gang jeg var, det dirrer i øret enda.

Noen som synes det er mye mer artig med en "Veeeeee 1", Roooootate over huene på folk sikkert :)

Hadde en AmeriJet 727 over hodet med takeoff 27 første gang jeg var, det dirrer i øret enda.

Får satse på den gjør det samme imorgen Thomas, har tenkt å få den både på landing og avgang.

Var ikke SÅ heldig MOW, men har en med InselAir som ikke er langt unna..... [emoji41]

Back