• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Avbrøt landingen 3 ganger

  • Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date

imm

ScanFlyer Crusty
Avbrøt landingen 3 ganger

5 dager etter "hendelsen" kommer nettavisen med følgende historie:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article2371879.ece

Det er ikke godt å gjøre alle til lags gitt. Flyr man til alternativ flyplass for fort, så er det galt. Gjør man flere forsøk på å lande, så er det galt også.

Luftfartstilsynet reagerer, men sier samtidig at dette er helt ufarlig. Hvorfor reagerer de da?
 
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

För det ender i Ryanair bashing.

Det er ogsa en flygeleder som klarer en fly til a lande. Man kan spöre i like grad hvorfor flyet fikk klarering til landing 3 ganger...:8:
 
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

5 dager etter "hendelsen" kommer nettavisen med følgende historie:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article2371879.ece

Det er ikke godt å gjøre alle til lags gitt. Flyr man til alternativ flyplass for fort, så er det galt. Gjør man flere forsøk på å lande, så er det galt også.

Luftfartstilsynet reagerer, men sier samtidig at dette er helt ufarlig. Hvorfor reagerer de da?


Nettavisen var om bord i flyet, som til slutt måtte lande på Kristiansand lufthavn Kjevik

Shaken, not stirred:rolleyes:
 
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

Herregud for noe viss-vasssss... Avbrutt landing og "go around" hører hverdagen til i luftfarten! Og jeg priser meg lykkelig hver gang vi har med en kapein å gjøre som er villig til å gjøre et eller to ekstra forsøk! Det er da tross alt han i venstresetet som bestemmer om det er noen vits å prøve.
Så får det heller så være at "noen" kan bli flinkere til å informere sine passasjerer om hva som skjer og hvorfor man prøver en gang til.

E!
 
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

För det ender i Ryanair bashing.

Det er ogsa en flygeleder som klarer en fly til a lande. Man kan spöre i like grad hvorfor flyet fikk klarering til landing 3 ganger...:8:

Det er nå engang slik at det er opp til kapteinen om han vil starte en innflygning eller ikke dersom siktforholdene er på eller under minima. En flygeleder kan ikke nekte ham det dersom han ber om det.

Det uvanlige her er at Ryanair-maskinen faktisk forsøkte seg tre ganger :exclaimation. Vanligvis stikker de halen mellom bena før første forsøk eller i umiddelbar etterkant av første forsøk og diverter til enten OSL eller KRS. Kanskje det var akkurat på eller rett under minima? Tjukk tåke er jo ikke nok info om sikten på det aktuelle tidspunktet. Hva med vertikalsikt?

På et mer generelt grunnlag opplever jeg at Boeing 737 har høyere minima enn Airbus 318/319/320/321. De fleste maskiner av sistnevnte er sertifisert til 75m banesikt, mens de fleste av førstnevnte er sertifisert til 200m banesikt. Dette kom tydelig frem ifjor vinter da Airbus'ene landet på OSL mens Boeing'ene snurret i tåkeheimen.
 
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

Det uvanlige her er at Ryanair-maskinen faktisk forsøkte seg tre ganger :exclaimation. Vanligvis stikker de halen mellom bena før første forsøk eller i umiddelbar etterkant av første forsøk og diverter til enten OSL eller KRS.


Slik oppfatter ikke jeg virkeligheten, uten at jeg har noe statistikk på akkurat det. Riktignok hender det at de går raskt til en annen stasjon, men det er da ganske vanlig at de ligger i holding i påvente av bedre sikt, eller at de gjør et nytt forsøk på å lande.
På Torp er det min oppfatning at KLM er førstemann til å stikke en annen plass. Men det blir jo ikke så ofte, siden de kun har to ankomster pr. dag, mens Ryanair i snitt ligger på rundt 9 landinger pr. dag (i dag hadde de for eksempel 11 landinger på Torp).


Ellers kan man jo også lese at hendelser som dette er med på å gjøre folk redde for å fly.
Skulle ønske meg litt mer saklighet fra journalisten, og spille ballen tilbake til han. Jeg vil påstå at å lese artikler som dette, gjør folk redde for å føy. Helt unødigvendig, og helt uten relevans, for dette er ren rutine.
IMM
 
Last edited:
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

Det som overrasker meg mest i denne saken er dette sitatet: "- Det er ikke vanlig å avbryte en landing. I mitt tilfelle i 33 år i SAS har jeg avbrutt to ganger, sier Kjell Klevan, seksjonssjef fly i Luftfartstilsynet, til Nettavisen."

To missed approacher på 33 år? Om jeg skal telle opp mine avbrutte innflygninger på de ti årene jeg har holdt på, må jeg i alle fall bruke to hender, og kanskje en fot også.

Når man hører om folk som har gjort to missed approacher på 33 år, er dét større grunn til bekymring enn ett enkelttilfelle hvor noen har forsøkt tre ganger og ikke kommet ned.
 
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

På et mer generelt grunnlag opplever jeg at Boeing 737 har høyere minima enn Airbus 318/319/320/321. De fleste maskiner av sistnevnte er sertifisert til 75m banesikt, mens de fleste av førstnevnte er sertifisert til 200m banesikt. Dette kom tydelig frem ifjor vinter da Airbus'ene landet på OSL mens Boeing'ene snurret i tåkeheimen.

Alle moderne fly kan i prinsippet lande i 'null sikt' hvis flyplassen er utstyrt/sertifisert for det. Begrensningen er som regel på pilotene. De må holdes sertifisert, og dette er en meget dyr affære ....
 
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

Man kan ikke påbegynne en "Approach". hvis ikke sikten er bedre eller lik minste krav til sikt. Man kan fortsette en innflyging hvis man har kommet forbi FAF/FAP Final aproach fix eller final approach point og sikten blir rapportert dårligere. Man kan gå ned å se om man kan se flyplassen.Hvis ikke må man flyge en missed approach, siden kan man altså ikke på eget velbefinnende fortsette å gjøre innflyginger hvis ikke sikten er bedre en minste krav til sikt. håper dette kan forklare noe... Hvis man i dette tilfellet har gjodt 3 innflygninger med missed approach må man i prinsippet fått adekvat vær til å kunne gjøre disse innflygningene, rapportert fra kontroll tårnet til pilotene.
 
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

Information Alfa, jeg må arrestere deg på det du sier at det ikke er lov å begynne en "approach" uten minstekrav til sikt, det er feil. Du kan begynne en innflyging uten mistekrav til sikt, men du har ikke lov til å fortsette forbi outer marker eller "Equivalent point"( som regel 1000ft.) med mindre du får oppgitt sikt som tilfredstiller kravene til minste sikt.
EU-OPS 1.405 a)
MVH
Trimmet opel ascona
 
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

Slik oppfatter ikke jeg virkeligheten, uten at jeg har noe statistikk på akkurat det. Riktignok hender det at de går raskt til en annen stasjon, men det er da ganske vanlig at de ligger i holding i påvente av bedre sikt, eller at de gjør et nytt forsøk på å lande.
På Torp er det min oppfatning at KLM er førstemann til å stikke en annen plass. Men det blir jo ikke så ofte, siden de kun har to ankomster pr. dag, mens Ryanair i snitt ligger på rundt 9 landinger pr. dag (i dag hadde de for eksempel 11 landinger på Torp).


IMM

Vel, jeg jobber på Farris APP og har erfart hva Ryanair gjør når det er tåke. KLM er noe bedre enn Ryanair på dette, men WIF er uten tvil de beste når det gjelder antall innflygningsforsøk og holdingtid.

Det samme gjelder forsåvidt i snøvær, særlig hvis det involverer lengre holding grunnet brøyting.
 
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

Det er nå engang slik at det er opp til kapteinen om han vil starte en innflygning eller ikke dersom siktforholdene er på eller under minima. En flygeleder kan ikke nekte ham det dersom han ber om det.

Men tårnflygeleder kan nekte å gi landingsklarering om sikten er under en gitt grense som er definert for flyplassen om en slik grense er satt. De får hoste opp mayday om de vil prøve å lande med RVR under 550 her oppe i alle fall. (De kommer ikke ned heller da, men det er en annen historie)
 
Last edited:
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

Vel..En innflyging (approach) starter på IAF, siste del av innflygingen, begynner ved FAF/FAP. Den praktiske bruk av regelverket tilsier at man ikke kan fly den siste del av innflygingen uten at man har siktkrav og/eller skydekke høyde. Hvis FR har gjordt 3 innflyginger må...sikten vært ok til å gjøre hele innflygingen.
 
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

Det trenger ikke være så motstridende. Oppgitt RVR kan være bra nok, sikt fra tårnet kan være bra nok. Flysikten kan likevel være for dårlig. Det er uproblematisk at man prøver flere ganger så lenge man holder seg innenfor lovlig fuelstatus.

Flygeleder vil klarere for landing så lenge sikt er over minima.

Dette er en ikkesak rent teknisk. Hvordan passasjerene opplever det er noe annet.
 
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

2 Ganger greit nok, men psykologisk ovenfor pax, muligens greit å reise til alternate etter 2 forsøk ?
 
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

2 Ganger greit nok, men psykologisk ovenfor pax, muligens greit å reise til alternate etter 2 forsøk ?

Jeg tror nok at endel passasjerer føler det som en belastning, men jeg vil tro at slike go arounds er mer av en belastning dersom de kommer overraskende på.

Alternativt så kan flightcrew'et informere passajerene godt om hvorfor det er viktig å komme ned på opprinnelig destinasjon, at man har godt med fuel med, og at man forklarer at sikten er dårlig slik at det kan ende med go around. Dette ble gjort på fredag når jeg ankom TOS. Vi ble briefet allerede før avgang om at det var dårlig sikt/flyplassen hadde vært stengt, men at de tok med godt med fuel for å kunne bruke tid på å komme ned. Det ble gjort et forsøk omtrent umiddelbart, men endte med at vi måtte gå opp igjen. Cockpit informerte da om at sikten i utgangspunktet var god nok, men at den forverret seg når de forsøkte å gå ned og at de derfor valgte å avbryte. Vi sirklet i holding i 1.5 timer og cockpit informerte da om at det var viktig for selskapet å få ned et fly i TOS slik at de kunne få fløyet ut passasjerer neste morgen. Det ble også gitt beskjed om når de ville ta en endelig beslutning på å gå til alternate. Heldigvis endte vi opp i TOS tilslutt, en god del forsinket, men flightcrew'et skal ha all ære for meget god informasjon underveis som bidro til god og avslappet stemning.
 
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

Det som overrasker meg mest i denne saken er dette sitatet: "- Det er ikke vanlig å avbryte en landing. I mitt tilfelle i 33 år i SAS har jeg avbrutt to ganger, sier Kjell Klevan, seksjonssjef fly i Luftfartstilsynet, til Nettavisen."

To missed approacher på 33 år? Om jeg skal telle opp mine avbrutte innflygninger på de ti årene jeg har holdt på, må jeg i alle fall bruke to hender, og kanskje en fot også.

Når man hører om folk som har gjort to missed approacher på 33 år, er dét større grunn til bekymring enn ett enkelttilfelle hvor noen har forsøkt tre ganger og ikke kommet ned.
Tror piloten snakker om avbrutte landinger, ikke approacher.
 
Back
Top