• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Avbrøt landingen 3 ganger

• Thread starter Thread starter imm
  • Start date Start date
Re: Avbrøt landingen 3 ganger

Men tårnflygeleder kan nekte å gi landingsklarering om sikten er under en gitt grense som er definert for flyplassen om en slik grense er satt. De får hoste opp mayday om de vil prøve å lande med RVR under 550 her oppe i alle fall. (De kommer ikke ned heller da, men det er en annen historie)

Hmm, min erfaring tilsier at det eneste som er 100% med flymaskiner i luften er at de kommer ned igjen, og de kommer uansett om du nekter og forteller om RVR under 550... :p

2 Ganger greit nok, men psykologisk ovenfor pax, muligens greit å reise til alternate etter 2 forsøk ?

Igjen, informasjon informasjon informasjon er alfa og omega! Er enig i at en avbrutt landing kan føles "skremmende" når motorene plutselig ruses opp når man forventer at hjulene skal ta bakken. Men med en forklaring fra de i spydspissen fugerer det bemerkelsesverdig bra selv på flyplasser her oppe i nord :rolleyes:

E!

Jeg vil tro at flere avbrutte landinger er mer skremmende på passasjerene enn avbrutte approacher. Selv har jeg bare vært med på en avbrutt landing som passasjer (738 på MCO-IAH), men flere avbrutte innflyginger. Når jeg har vært i cockpit selv har det også vært en klar overvekt av avbrutte innflygninger. Avbrutte landinger var stort sett på grunn av at eleven har hatt for stor fart/høyde, at rullebanen ikke har vært klar eller at vindforholdene gjorde at det var tryggest å avbryte.

Et par eksempler på avbrutte landinger:
http://www.youtube.com/watch?v=FWNvxyHg-Uw

http://www.youtube.com/watch?v=p0kADC-nrTw

http://www.youtube.com/watch?v=wGe7__S01P4

Tre opplevelser som det på rad, så tror jeg at jeg hadde bedt om å få hoppe av i fart:p

Kort fortalt: Hva er forskjellen på avbrutt "approach" og avbrutt landing, og hvordan man kan som passasjer merke forskjellen?

En avbrutt landing er vel en hvor man ombestemmer seg og bremser ekstra hardt? :-)

Jeg vet ikke om det er noe som heter avbrutt landing i ATC-språket (dog gjerne på flygerspråk), men en avbrutt approach, missed approach, er et formelt siste segment i en instrument-innflyging. Har man startet en ILS eller en annen publisert innflygingsprosedyre har man full rett til også å gjøre en missed approach, når som helst. Tilogmed etter at hjulene har tatt bakken. En Missed Approach vil gi en utklatringsprosedyre til et ventemønster i sikker høyde.
"Avbrutt landing" kan man vel kalle alle de andre tilfellene der man går rundt og velger ikke å lande. På såkalt Visual Approach eller VFR-flyginger vil det sjelden være publiserte metoder for go-around.

Den kvelden var det tre fly i holding over SFbeacon. Ryanair, KLM og en Cessna Caravan. Alle tre hadde prøvd seg på ILS36, men måtte gå rundt. Ryanair gjorde TO forsøk på 36. Det ble antydet noe "lettere" sikt på 18 så alle tre ble sendt til DAbeacon for hold. Cessnaen prøvde først, men måtte gå rundt ?? , dvs da dro han til Sola. Så Ryanair for tredje gang, første forsøk på 18. Han avbrøt og gikk da til Kjevik. Derimot KLM, HAN KOM NED.
Dette er sanheten. Hørte live på 118,65.

For å si det enkelt: Sånt noe skjer rett som det er, kanskje spesielt i Nord-Norge, der konksekvensene for en diversion kan bli ganske drastiske (ikke nødvendigvis lett å slenge passasjerene på et tog eller en buss). Man har på godt med fuel på forhånd og legger opp til flere forsøk.
Men det blir kanskje ikke blåst opp i avisene siden man opplever det oftere. (eller ikke så sjelden)

K

Kort fortalt: Hva er forskjellen på avbrutt "approach" og avbrutt landing, og hvordan man kan som passasjer merke forskjellen?

Jeg har aldri hørt noen formell definisjon på avbrutt landing, men jeg vil tolke landing som segmentet mellom innflyging og roll-out. Dvs når man drar av throttle og hever nesa for å flare til oppbremsing er begynt. Reduksjon av throttle til tomgang kan være ca 20-30ft over rullebana. I den første videoen jeg la ut, der hører man at motorene blir dratt til idle og man venter på at hjulene treffer bakken, for så å høre at turtallet økes og nesa løftes i været. Dette vil jeg si er et typisk eksempel på avbrutt landing. Det samme kan sies når jeg fløy med elever som slet med sidevinden og i flaren nærmet seg gresset på siden av rullebana. Da avbryter man selve landingen og ikke innflygingen, gir full gass og passer på at nesa er over horisonten. Innflyging er å plassere flyet i en høyde og posisjon slik at man kan foreta en sikker landing. Den kan være både visuell på på instrumenter.

Last edited:

Men med en forklaring fra de i spydspissen fugerer det bemerkelsesverdig bra selv på flyplasser her oppe i nord :rolleyes:

Og så skal det nok litt mer til enn et par forsøk der oppe hos deg før PAXen lurer på hva som skjer. (Hvertfall de som ofte humper rundt med WIF der oppe). Som en ombord beskrev det en gang - "i dag var været så ille at selv de faste passasjerene kikket opp fra avisen innimellom"

Ja så var det paxen på en Twin Otter som sa at det humpet så på finalen at flyveren holdt seg fast i håndtakene i taket !

1 førsøk, og så en landing i røffe forhold er en ting, men det var vel her snakk om det 3 forsøket, og det skrives av noen som man bare fortsetter utover dette til man kommer ned....
Det er vel ikke vanlig med WF eller.

For å fylle på enda litt til her: Avbryter man innflygingen på minima eller før missed approach point, så følger man publisert missed approach for innflygingen. Må man derimot gå rundt under minima eller etter missed approach point, så kan man ikke lenger følge prosedyren og være garantert hinderklarering. Det som er vanlig da er å fly en såkalt escape procedure. Som regel er det enkleste å starte på en publisert utflyging for samme rullebane, ettersom denne garanterer hinderklarering fra null fot og baneenden.
I WFs operasjoner er dette relativt vanlig i forhold til andre selskaper. Derfor er det smart å briefe en slik escape procedure som en del av approach briefing for å eliminere stress, kav og armer og bein i det man kanske må gå rundt.

Back