Re: Åtte SAS-fly på bakken i Norge
De upoulære rutene i Sør-Europa er vel allerede kuttet, mange av disse fikk en kort levetid ettersom de ble åpnet i vår. Samtidig blir det sikkert gjort en kritisk gjennomgang av frekvensene på alle ruter, også på innenlands - jeg har f.eks. merket meg at det har blitt kuttet mellom Oslo og Bergen.
Det blir spennende å se hvilke fly som faktisk forsvinner. Det har jo vært snakk om at to 737-400 skal ut - og med bare to igjen er det ikke særlig effektivt å beholde disse. Det var også snakk om at LN-BRX, en 737-500 skulle ut, men denne har jo nettopp blitt malt om til SAS-farger så det høres usannsynlig ut. Dermed blir det nok til at SAS Norge mister noen 737NG-er til SAS Sverige, samtidig som noen MD-80 går ut av deres flåte (jf. tidligere diskusjon). Spørsmålet er hvilke individer dette blir.
Ellers vet vi at SAS Danmark setter inn mindre materiell mellom København og London City Airport, Avro RJ85 byttes ut med ATR 42. Dette er vel en indikasjon på at spesielt denne ruten får svi i disse tider, og det er vel også ventet at Oslo-LCY legges ned. Selv om samarbeidet med Transwede har vært godt, har ruten åpenbart ikke tiltrukket seg nok passasjerer. Med generelle kutt i rutetilbudet, også f.eks. på Oslo-Warszawa, er det sannsynlig at samarbeidet med Transwede avsluttes for SAS Norges del.