Åtte SAS-fly på bakken i Norge

Re: Åtte SAS-fly på bakken i Norge

Når blir Norwegian større enn SAS i Norge?
 
Re: Åtte SAS-fly på bakken i Norge

Tipper det blir en eller to avganger til STO/SVG/TRD/CPH som rammes, dvs ikke noe som vil merkes nevneverdig.
 
Re: Åtte SAS-fly på bakken i Norge

12 måneders rullerende passasjertall tilsier at Norwegian er større enn SAS Norge en eller annen gang i løpet av våren, men allerede i juli i år var de 10% større enn SAS NO for en måned. Ved utløpet av oktober utgjorde Norwegian 89% av SAS Norge for 12 måneders rullerende.
 
Re: Åtte SAS-fly på bakken i Norge

Tror det er snakk om en F50 og Avro'ne, så da ryker vel LCY om SAS.dk ikke chip'er om noen busser.
 
Re: Åtte SAS-fly på bakken i Norge

Er det Classic'ene som ryker?

Av 737 er det nok NG'ene som ryker fra SAS Norge. Dette fordi de overføres til SAS Sverige (de opererer ikke classic)slik at man kan ta ut MD80 der istedet.
 
Re: Åtte SAS-fly på bakken i Norge

Tipper det blir en eller to avganger til STO/SVG/TRD/CPH som rammes, dvs ikke noe som vil merkes nevneverdig.

Du trenger ikke tippe , det er et faktum.
Flere av morgen- og ettermiddags avgangene jeg skulle bestille billetter på fremover er innstillt og det blir senere fly ut om morgenen og både tidligere- eller senere returer om ettermiddagenen på grunn av innstillte ruteravganger.
Jeg bestiller typisk billetter for 6 måneder fremover og da blir innstillte avganger tydelige for meg. Noe endring i starttidspunktet for møter blir da nødvendig som resultat av tidligavganger som blir borte.
 
Re: Åtte SAS-fly på bakken i Norge

Høres smart ut av SAS å kutte skikkelig, heller før enn senere.

På den andre siden er jo ikke jeg analytiker for flybransjen, men jeg fatter ikke hvorfor et "fullservice" selskap som SAS har løpt etter Norwegian og Ryanair på mer eller mindre obskure destinasjoner.

SAS er forhåndsdømt til å tape på pris, og fremstiller seg derfor som dyre hver gang noen sammenligner. Samtidig hvisker de gradvis ut de tingene de som fullservice er gode på. Noe som gjør at selv om jeg liker å sverge til SAS velger jeg ofterer og oftere BA og LH. Servicen, knoketesten og den totale opplevelsen er dårligere.

Skjønner at man kanskje tenker at man må holde en visst rutenett eller passasjerantall for å være en oppkjøpskandidat eller noe i den duren. Men det hjelper neppe hvis det er pill råttent.

Så kutt i vei. Barber litt på rutene. Og dyrk det dere er gode på.
 
Re: Åtte SAS-fly på bakken i Norge

Litt OT, men jeg syntes bildet i artikkelen til aftenbladet var kult.
 
Re: Åtte SAS-fly på bakken i Norge

Sitat fra artikkelen:
– Men det kan komme justeringer i rutetabellene. Enkelt sagt vil det bli færre avganger til upopulære storbyer i Sør-Europa, sier Midteide.

Upopulære storbyer i sør-Europa? Flyr de til så mange slike da?:p Hvis de tenker på de nye destinasjonene så er jo dette kjent for lenge siden og dessuten legges jo disse rutene ned og ikke bare reduseres. Det virker jo som de skal redusere på Sør-Europa, ikke lenge siden de skulle satse her vel, jeg tenker da at byer som Roma, Madrid, Barcelona, Nice, Palma, kan få færre avganger.

Men det virker jo litt uklart hvor kuttene kommer, men er vel naturlig at det kommer noe færre avganger på de store rutene til CPH/ARN/TRD/SVG/BGO.
 
Re: Åtte SAS-fly på bakken i Norge

De upoulære rutene i Sør-Europa er vel allerede kuttet, mange av disse fikk en kort levetid ettersom de ble åpnet i vår. Samtidig blir det sikkert gjort en kritisk gjennomgang av frekvensene på alle ruter, også på innenlands - jeg har f.eks. merket meg at det har blitt kuttet mellom Oslo og Bergen.

Det blir spennende å se hvilke fly som faktisk forsvinner. Det har jo vært snakk om at to 737-400 skal ut - og med bare to igjen er det ikke særlig effektivt å beholde disse. Det var også snakk om at LN-BRX, en 737-500 skulle ut, men denne har jo nettopp blitt malt om til SAS-farger så det høres usannsynlig ut. Dermed blir det nok til at SAS Norge mister noen 737NG-er til SAS Sverige, samtidig som noen MD-80 går ut av deres flåte (jf. tidligere diskusjon). Spørsmålet er hvilke individer dette blir.

Ellers vet vi at SAS Danmark setter inn mindre materiell mellom København og London City Airport, Avro RJ85 byttes ut med ATR 42. Dette er vel en indikasjon på at spesielt denne ruten får svi i disse tider, og det er vel også ventet at Oslo-LCY legges ned. Selv om samarbeidet med Transwede har vært godt, har ruten åpenbart ikke tiltrukket seg nok passasjerer. Med generelle kutt i rutetilbudet, også f.eks. på Oslo-Warszawa, er det sannsynlig at samarbeidet med Transwede avsluttes for SAS Norges del.
 
Re: Åtte SAS-fly på bakken i Norge

Tror det er snakk om en F50 og Avro'ne, så da ryker vel LCY om SAS.dk ikke chip'er om noen busser.

Da vil det vel medføre at F50 forsvinner på mørebyene, men mener å huske at SAS nettopp har satt opp F50 fortsatt på vestlandsrutene for neste år også, untatt en flyvning til ENKB.
 
Back
Top