• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OSL Asiana Cargo B747

Det var vel ikke det bildet der, for der er kun en som er Tower Air, hvis jeg finner boka skal jeg scanne det. Begge meskinene på bildet i boka er Tower, mens bare en på det bildet der.

Noen som forøvrig vet grunnen til at man hadde jumbojeter på Fornebu?

Jeg regner med at det er boka til Tor Wisting om Fornebu fra 1989 du har, og bildet som er på side 104.

Ser du nøye på bildet vil du se at det er nøyaktig de to maksinene som LN-MOW har postet bilder av ovenfor, og selv om det ikke er samme bilde, så er det de to samme flyene, tatt samme dag.
Bege fløy for Tower Air, selv om den ene av dem hadde andre farger pga en elle annen leasing periode.

Dette skjedde kun 3 helger i mai 1989, da Gardermoen var stengt pga asfaltering av rullebanen, (som seinere ble forlenget til å bli nåværende 01L/19R)
den ene gikk til NY, og den andre til Miami.
Det var den første av disse helgene, at akkurat disse to flyene kom, med ulike farger, nærmere bestemt søndag 7.mai 1989
 
Den andre maskinen er denne, en 747-121 subleased fra Orion Air. Vet ikke så mye om dem, annet en at de kun hadde denne 747'en, som også opererte for daværende Air Europe, samt en flåte 727-fraktere.
 
Den andre maskinen er denne, en 747-121 subleased fra Orion Air. Vet ikke så mye om dem, annet en at de kun hadde denne 747'en, som også opererte for daværende Air Europe, samt en flåte 727-fraktere.

Men stod det Orion eller Tower den gang den var i Oslo. For mener veldig bestemt at det stod Tower Air på begge.
 
Den var malt i Orion-farger. Du ser stripa under vinduene på bildet i boka (Ja, jeg har den jeg også ;) )
 
Last edited:
Back
Top