Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

Vi har jo allerede fått 2 store fraktfly i uka fra SVG.
Så vidt jeg vet er det en god del fisk med dem.

Med fare for å være en festbrems, så tror jeg desverre ikke at spesielt Qatar frakteren får en lang historie fra SVG om de belager seg på fisk. Det er desverre billigere å trucke fisken til andre flyplasser. For å fylle flyene må de derfor ned i pris på et nivå som ikke er business.
Kostnadene er høyere enn fra OSL og dagens avgang gjør at ledetiden blir for lang for å tilfredstille de viktigste sjømat markedene i Asia.
Det er ganskje kjent i frakt kretser at Qatar på grunn av dette desverre sliter fra Stavanger og at ruten kan bli korvarig.

Speditørene velger alltid billigste vei. Om det er med semi til FRA eller CPH, så gjør det det selv om det står fraktere å plystrer rett rundt hjørnet.
 
Last edited:
Trist at det da blir slutt på regulær B747 trafikk fra OSL. Får håpe det dukker opp en ny operatør med jumbo, da Korean's 747 dessverre har blitt byttet ut med 77F.
 
"Som man roper i skogen - får man svar" heter det i et ordspråk.

OSL-forkjempere vil selvsagt hevde sitt, og vi "provinsbeboere" får nøye oss med vårt. :)

Vi får håpe på at Marine Harvest bygger et lakseslakteri i tilknytning til sin nyåpnede forfabrikk på Ørlandet.
Da er jo veien kort til flyplassen, hvis da ikke den nye kampflyplassen stikker kjepper i hjulene.

OG - Godt Nytt år til alle flyentusiaster !:crowded
 
Vi får håpe på at Marine Harvest bygger et lakseslakteri i tilknytning til sin nyåpnede forfabrikk på Ørlandet.

Da er jo veien kort til flyplassen, hvis da ikke den nye kampflyplassen stikker kjepper i hjulene.


Problemet er fremdeles importen. Selv om frakteren kan gå full ut fra Ørlandet, så skaper det problemer i regnestykket når den må komme tom inn til Ørlandet.
Det sammen med kostnaden ved og trucke fisken ned til OSL er relativt lavt, gjør at regnestykket ikke går opp for en frakter fra Ørlandet. Og Marine Harvest driver business og ikke distriktspolitikk.

.....dessuten er uansett OSL på landet/bygda ;)
 
Som det sies. Det er mange faktorer her. En er økonomien. Det skal være økonomi i hele ruta som flys.
Ikke uten grunn at Korean flyr i trekant ICN - VIE - OSL.

Det nevnes her at man ønsker st MH bygger slakteri slin at man kan utnytte en trønder flyplass. Det er nok av slakterier i trøndelag som fint kunne fylt opp et par fly i uka. Men vi kan ikke glemme at logistikken er en smule mer omfattende enn bare det ene flyet. Til stadighet så byttes det slakteri av forskjellige årsaker. Enten er ikke fisken stor nok eller så er det sykdom eller dårlig vær.

Så skal jo ikke all fisken til samme sted. Noe østover og noe vestover. Så hvor skal en slik maskin gå? Har flyselskapet god distrubisjon videre? Og hvilke priser kan de tilby?

Og hva gjør vi hvis maskinen i trøndelag får tekniske problemer. 80 tonn laks lukter kjapt... Ved OSL (eller hvilket som helst knutepunkt) så har man alternativer og systemer så man kan løse problemene som stadig oppstår.
Som et lite eksempel. Vi hadde en kunde i jula hvor vi fikk fisk stuck i Stockholm. Noe som resulterte i en 6(!!!!) dagerd forsinkelse på deler av partiet...

Så må vi ikke glemme at alle de store passasjer maskinene ex OSL stort sett er fylt til randen av fisk.

Det er ikke uten grunn at Marine Harvest har bygd sin terminal ved Gardermoen. En terminal som håndterer både fisk som skal flys langt og truckes i europa.

S
 
Flott med innspill fra noen som ser ut til å ha mere kjennskap enn bare teori !

At fisketransport er viktig for å opprettholde passasjerruter ut fra OSL har jeg ingen problemer med.
Det ensidige fokus på samme sted som "frakthub" derimot.

Alle engasjerte i bransjen vil selvsagt ha sine meninger - mest ut fra egen jobbsituasjon - og har heller ikke problemer med det.

Re Teori:
Har mine meninger basert på en nær venn, som har jobbet i laksebransjens salgs/logistkksituasjon mot Frankrike.
Fransktalenede er i følge han - en mangelvare i bransjen.
En jobb som i en gang i fremtiden (når hele organisasjonen - fra topp til bunn blir med ) kan utføres hjemmefra -
 
"Som man roper i skogen - får man svar" heter det i et ordspråk.

OSL-forkjempere vil selvsagt hevde sitt, og vi "provinsbeboere" får nøye oss med vårt. :)

Nå har egen tilknytning til flyplass lite å gjøre med de faktiske logistikk operasjonene tilknyttet eksport av sjømat. Jeg tror alle er enige i at det hadde vært fantastisk om man kunne flytte frakt med fly nærmere slakt og produksjon.

Ser man litt større på dette, så er igjen OSL en liten del av dette.
Det aller meste av fisken truckes fortsatt direkte ut til andre flyplasser enn OSL.
Spesielt CPH, HEL, FRA og AMS nyter meget godt av norsk sjømat som skal flys videre ut i verden. OSL har fortsatt tilgode å satse for å demme opp for denne lekkasjen. Så lenge Avinor og OSL ikke ser potensialet for å utvikle og legge mer til rette for frakt av sjømat, som tross alt har de beste forutsetningene, tror jeg desverre at det er svært langt frem til at vi ser utbygging av infrastruktur i distriktene.

Jeg kan jo slenge ut en teaser. Det foregår nå et ganske intensivt prosjekt for å gjøre en flyplass om til nav for frakt av sjømat. Da med private investorer og fasiliteter som sydd for disse operasjonene.
Et hint er å ta poengene som tidligere har blitt presentert i tråden for å lokalisere hvilken flyplass vi snakker om.

Godt nytt år:-)
 
Last edited:
Er det dyrere å sende eventuell innkommende frakt fra Trøndelag til Østlandet kontra motsatt ?

Mye billigere sydover fra Trønderlag til Østlandet enn motsatt.
Problemet er at der er veldig lite behov for flyfrakt inn til Norge.
Maskinene kommer derfor i hovedsak tomme inn til Norge.
Korean balanserer fraktbalansen på innkommende bildeler til Slovakia via Wien, for å kunne fly tom opp til OSL.
 
Jeg var på klasstur(VG3) til Japan for en drøy måned siden. Videre var vi på bedriftsbesøk hos den største importøren av norsk laks. De frakter norsk laks fra Norge til HEL gjennom trucker, så frakter finnair den til NRT. Mye billigere enn de andre alternativene.
 
Jeg var på klasstur(VG3) til Japan for en drøy måned siden. Videre var vi på bedriftsbesøk hos den største importøren av norsk laks. De frakter norsk laks fra Norge til HEL gjennom trucker, så frakter finnair den til NRT. Mye billigere enn de andre alternativene.

Korrekt. Finnair ligger på ca 100 -120 tonn pr uke med norsk sjømat.
 
Har hatt de travelt i jula, med langveisfarende familibesøk.

En lite "mimring" til slutten av tråden ?

For drøye 10 år siden, hadde Værnes laksefly en gang i uka.
Bodde den gang kloss opp til flyplassen.
Ble vekt ca 0400 hver Lørdags morgen av et "hvinende spetakkel".
Ikke av landing/avgang, men av lyden undet taxing.

Det ble slutt på dette da nye EU-støykrav ble innført, og de Il-76
som da ble brukt hadde "gamle" motorer som ikke innfridde.
 
Kan vi forvente å se Emirates Cargo ta over ruta, vet de har snust på OSL tidligere?

Utfordringen er sammensetningen av innkommende destinasjon, hvilket gjør at Emirates må gjøre endringer i forhold til andre destinasjoner for å kunne betjene OSL. I dag frakter EK mye sjømat fra Norge. I oppstarten når belegget har vært glissent, har det vært lastet opp mot 50 tonn sjømat pr avgang fra OSL. Det truckes også daglig store mengder til avgangene fra ARN og CPH. Det samme har et par av Tysklands avgangene.

Utfordringene med EK Cargo og Scandinavia i dag er at det er mye gods i transit. Ser man på CPH som har mange ankomster av EK Cargo, så er det samtidig liten kapasitet videre da det mer er tekniske stopp på veien frem og tilbake til det Amerikanske kontinentet. Det å flytte en av disse til OSL ville hatt liten nytte da det hadde vært svært begrenset med plass for å laste gods videre.

Det sagt, så vet jeg at både Emirates og Ethiad ved flere anledninger har forespurt om å sende en av returene fra USA innom OSL, men på grunn av det overnevnte har det ikke kapitalisert seg.

Det er også viktig å forstå at Cargo operasjonene med rene cargo maskiner er veldig annerledes satt enn pax operasjoner. Uforutsigbarheten i det norske sjømatmarkedet til Asia preges også av handelsboikotten inn i Kina.
Det veksler derfor uforutsigbart mye for hvilken destinasjon fisken tar bakveien inn. Tidligere i år gikk disse mengdene via Vietnam. Nå ser det ut som om Hong Kong er å foretrekke. En liten avsporing, men de fleste forstår vel hva som skal ligge i buken på den kommende SK ruten fra Arlanda.

Gevinsten av å flytte hundretalls med semi og vogntog bort fra norske veier er stor, men investeringsviljen i form av å sette ned landingsavgifter og bygge fasiliteter er fraværende. Forhåpentlig vis ser vi kanskje en endring fra 2015 med ny markedsledelse på OSL.
Nøkkelen for rene fraktruter er derfor med Korean som mal, å parre OSL med riktig Europeisk losse destinasjon for å få økonomi i å fly et tomt fly opp til Norge og tilbake med fisk.

Det beste og uslåelige er derimot faste PAX avganger som EK, QR, DU, SK og TG, som har høy frekvens og betydelig Cargo kapasitet i sine pax maskiner.
 
Back
Top