Kan vi forvente å se Emirates Cargo ta over ruta, vet de har snust på OSL tidligere?
Utfordringen er sammensetningen av innkommende destinasjon, hvilket gjør at Emirates må gjøre endringer i forhold til andre destinasjoner for å kunne betjene OSL. I dag frakter EK mye sjømat fra Norge. I oppstarten når belegget har vært glissent, har det vært lastet opp mot 50 tonn sjømat pr avgang fra OSL. Det truckes også daglig store mengder til avgangene fra ARN og CPH. Det samme har et par av Tysklands avgangene.
Utfordringene med EK Cargo og Scandinavia i dag er at det er mye gods i transit. Ser man på CPH som har mange ankomster av EK Cargo, så er det samtidig liten kapasitet videre da det mer er tekniske stopp på veien frem og tilbake til det Amerikanske kontinentet. Det å flytte en av disse til OSL ville hatt liten nytte da det hadde vært svært begrenset med plass for å laste gods videre.
Det sagt, så vet jeg at både Emirates og Ethiad ved flere anledninger har forespurt om å sende en av returene fra USA innom OSL, men på grunn av det overnevnte har det ikke kapitalisert seg.
Det er også viktig å forstå at Cargo operasjonene med rene cargo maskiner er veldig annerledes satt enn pax operasjoner. Uforutsigbarheten i det norske sjømatmarkedet til Asia preges også av handelsboikotten inn i Kina.
Det veksler derfor uforutsigbart mye for hvilken destinasjon fisken tar bakveien inn. Tidligere i år gikk disse mengdene via Vietnam. Nå ser det ut som om Hong Kong er å foretrekke. En liten avsporing, men de fleste forstår vel hva som skal ligge i buken på den kommende SK ruten fra Arlanda.
Gevinsten av å flytte hundretalls med semi og vogntog bort fra norske veier er stor, men investeringsviljen i form av å sette ned landingsavgifter og bygge fasiliteter er fraværende. Forhåpentlig vis ser vi kanskje en endring fra 2015 med ny markedsledelse på OSL.
Nøkkelen for rene fraktruter er derfor med Korean som mal, å parre OSL med riktig Europeisk losse destinasjon for å få økonomi i å fly et tomt fly opp til Norge og tilbake med fisk.
Det beste og uslåelige er derimot faste PAX avganger som EK, QR, DU, SK og TG, som har høy frekvens og betydelig Cargo kapasitet i sine pax maskiner.