Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

Noen offisiell bekreftelse fra Asiana?
Vill ikke miste OZ fra GOT ;(

Det er offisielt nå.
De begynner 7 september fra OSL, Tirsdager og Fredager i første omgang og samme rutetider som i sommer.

Vet noen rutetidene?

Asiana skal , inntil videre, gå med følgende rutetider:

Fredager Inn kl 19.50 ut kl 21.45

Tirsdager Inn kl 10.20 ut kl 13.10 dvs både Korean og Asiana samtidig på bakken.

Drømmer om en av disse to kommer med vinduer.... Herlige begge to..^_^

Hvordan går egentlig denne ruten etter flyttingen? Er det noe hold i ryktene om en tredje ukentlig flight?

Spørsmålet blir jo om det blir som hver gang KE prøver å utvide med en avgang, den spiser stort sett fra de tidligere og blir ofte lagt ned etter en stund - men de har jo allerede flere.

Var det forventet? For en fra utsiden, som kan lite/ingenting om lakseeksport osv, virker det merkelig å kutte ruten nå når kronen stuper.

Da var det jammen fint jeg fikk den med meg for første gang på Gardermoen i dag!

Var det forventet? For en fra utsiden, som kan lite/ingenting om lakseeksport osv, virker det merkelig å kutte ruten nå når kronen stuper.

Asiana er håpløs på frakt av fisk i forhold til sine konkurrenter.
De klarer rett og slett ikke å tilby god nok kvalitet for speditørene.
Organisasjonen og systemet de har er ikke godt nok tilpasset fisk.
De er litt i samme gate som Turkish på frakt.

Speditørene kvier seg for å benytte de og i et marked der kvalitetet på produktet knyttes til logistikken, var dette med tiden dømt til å skje.

Det sagt, så tror jeg ikke vi skal fortvile. Mye tyder på at kapasiteten raskt blir hentet inn av mer seriøse aktører. Markedet for frakt av fisk fra OSL er nesten umettelig.

(Meg) Blåøyd ?? :o

Hvorfor i all verden skal all fiskeeksport gå via OSL?
- Det er vel få oppdrettsanlegg i Oslofjorden.

Med en tvungen bombrikke for utemlandske vogntog, og kanskje innstramming av kabotasjereglene, vil vi se en endring ?

Med en tvungen bombrikke for utemlandske vogntog, og kanskje innstramming av kabotasjereglene, vil vi se en endring ?

Dette er litt komplisert, men svaret er kortfattet nei.
Det vil nok heller bli mer etterspørsel fra OSL. Import/Eksport balansen er så skjev i Norge for transport på vei, at Østlandet er og blir nav for utgående trafikk.

Når det gjelder bombrikke, dekk og kabotasje problematikken, så er det mitt inntrykk at det er størst blandt mindre useriøse aktører med kapell.
Altså ikke store thermo aktører som i dag kjører fisk.
Det stilles allerede betydelig høyere krav til de som transporterer sjømat enn for de som skal kjøre inn en billig ferdighytte på semi fra Estland.

Last edited:
Takk for svar !

Sett fra «distriktsnorge» er nok ikke diitt syn helt i tråd med erfaringer.
Skillet mellom «seriøse» og «useriøse» er nok i virkeligheten litt annerledes.
Og det er begrenset hvor mange «hytter fr Estland» det er behov for på f.eks. Trøndelagskysten.

Speditører er som andre:
Kan de sende en last 40-50-60 mil, så generer dette større omsetning enn å frakte 5.
Og – all frakt som kommer inn til OSL har slett ikke sluttbrukere i dette området.

Takk for svar !

Sett fra «distriktsnorge» er nok ikke diitt syn helt i tråd med erfaringer.
Skillet mellom «seriøse» og «useriøse» er nok i virkeligheten litt annerledes.
Og det er begrenset hvor mange «hytter fr Estland» det er behov for på f.eks. Trøndelagskysten.

Speditører er som andre:
Kan de sende en last 40-50-60 mil, så generer dette større omsetning enn å frakte 5.
Og – all frakt som kommer inn til OSL har slett ikke sluttbrukere i dette området.

Poenget er at rettningsballansen gjør at prisene for returlast fortest mulig ut av Norge er særdeles lave. Ofte utgjør import prisen opp mot 70-90% av den totale rotasjons kostnaden for transportøren. Dette gjør at det er liten kostnads logikk i avstander. De aller fleste må derfor ut av Norge og inn i Sverige før de får retur last tilbake. Dette gjør at Østlandet blir trakten for nesten all utgående trafikk fra Norge. Konkurransen om å fylle returer er derfor vanvittig stor og prisene er omtrent å regne som gratis. Det betyr i praksis at det kan være billigere å frakte fisk fra Hitra til Oslo enn til Værnes.

En annen ting er fasiliteter og håndtering ved flyplassene. Infrastrukturen er ikke bygget ut for å håndtere dette.

Når det gjeldet ferdighus fra Estland, så var det et svar på ditt spørsmål på innvirkningen av de nye reglene. Det er denne typen kjøringer som i dag er forbundet med problemer og useriøse aktører. De som i dag allerede transporterer fisk, har store krav til å være ryddige.
Problemene du refererer til er derfor begrenset da problemet i dag ikke i særlig stor grad gjelder for de store thermo transportørene som kjører fisk inn og ut av Norge.

Vi har jo allerede fått 2 store fraktfly i uka fra SVG.
Så vidt jeg vet er det en god del fisk med dem.

Back