OSL Asiana Cargo B747

Det var vel ikke det bildet der, for der er kun en som er Tower Air, hvis jeg finner boka skal jeg scanne det. Begge meskinene på bildet i boka er Tower, mens bare en på det bildet der.

Noen som forøvrig vet grunnen til at man hadde jumbojeter på Fornebu?

Jeg regner med at det er boka til Tor Wisting om Fornebu fra 1989 du har, og bildet som er på side 104.

Ser du nøye på bildet vil du se at det er nøyaktig de to maksinene som LN-MOW har postet bilder av ovenfor, og selv om det ikke er samme bilde, så er det de to samme flyene, tatt samme dag.
Bege fløy for Tower Air, selv om den ene av dem hadde andre farger pga en elle annen leasing periode.

Dette skjedde kun 3 helger i mai 1989, da Gardermoen var stengt pga asfaltering av rullebanen, (som seinere ble forlenget til å bli nåværende 01L/19R)
den ene gikk til NY, og den andre til Miami.
Det var den første av disse helgene, at akkurat disse to flyene kom, med ulike farger, nærmere bestemt søndag 7.mai 1989
 
Den andre maskinen er denne, en 747-121 subleased fra Orion Air. Vet ikke så mye om dem, annet en at de kun hadde denne 747'en, som også opererte for daværende Air Europe, samt en flåte 727-fraktere.
 
Den andre maskinen er denne, en 747-121 subleased fra Orion Air. Vet ikke så mye om dem, annet en at de kun hadde denne 747'en, som også opererte for daværende Air Europe, samt en flåte 727-fraktere.

Men stod det Orion eller Tower den gang den var i Oslo. For mener veldig bestemt at det stod Tower Air på begge.
 
Den var malt i Orion-farger. Du ser stripa under vinduene på bildet i boka (Ja, jeg har den jeg også ;) )
 
Last edited:
Back
Top