Re: Asiana 777 krasjet på SFO.
Flere bilder.
http://leehamnews.files.wordpress.com/2013/07/asiana.pdf
Flere bilder.
http://leehamnews.files.wordpress.com/2013/07/asiana.pdf
Two pilots on the Asiana Airlines Inc. (020560) plane that crash-landed at a San Francisco airport in July will return to work as ground staff, the company said.
Interessant lesing, og jeg må si at jeg forstår NTSB sin bekymring for at noen piloter blir i overkant avhengige av instrumenter og automatisering når man ser på uttalelsene fra pilotene på dette flyet. Det går ann å håpe at enkelte av disse uttalelsene er resultat av dårlig oversettelsesarbeide, enten av piloten (om han ble spurt ut på engelsk), eller av en tolk.
Men hvordan er dette mulig? De har da gyldig AOC til å fly både i USA og Europa?
.
Det er litt vanskelig å evaluere flight crew sine stick and rudder skills under en ramp check. Basert på intervjuet NTSB gjorde med de to tidligere Delta kapteinene som hadde jobbet i Asiana, så virker det som om simulator evalueringene de gjør i Korea oppfyller de formelle kravene, men den visuelle flygingen er nøyaktig den samme hver gang så pilotene trenger bare å fly den på hukommelse. Det er ikke overraskende at det krevde en ulykke før dette problemet ble opplagt.
Det jeg syns er litt rart er at hvis man virkelig frykter manuell flyging såpass mye som kommer frem i rapporten, hvorfor lot ikke piloten maskinen fly i LNAV/VNAV basert på ILS profilen i FMS'en? Da blir det jo nøyaktig det samme som på en ILS, med glideslope indikator og hele pakken. Basert på en uoffisiel rapport gitt av en en tidligere Asiana simulator instruktør, så virker det som om det ikke er uvanlig at kapteinene ikke vet hvordan de programmerer maskinen til å gjøre dette.
In the first penalty of its kind, federal transportation officials on Tuesday docked Asiana Airlines $500,000 for failing to promptly contact passengers' families and keep them informed about their loved ones after a deadly crash last year at San Francisco International airport.
The U.S. Department of Transportation said it took the South Korean airline five days to contact the families of all 291 passengers. In addition, a required crash hotline was initially routed to an automated reservations line.