Asiana 777 krasjet på SFO (2013)

Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Rent tidsmessig passer det med Uniteds UA 837 avgang til Tokyo - 11:30

Det stemmer nok, og den ble kansellert. UA885, som var på teipen og som trengte 'a few more minutes', kom seg avgårde.

Borgermesteren i San Fransisco melder at 82 mennesker er innlagt på sykehus og at det fortsatt er flere savnede.

Skremmende nyheter. Etter å ha i over to år ha hatt innflyvingen til SFO som utsikt fra balkongen. I tillegg til en rekke kjente som har flydd Asianas flight mellom SFO og Korea den siste tiden. Jeg har vel også +40 landinger eller take-offs fra SFO på samvittigheten. I tillegg var spotter-stedene langs "the Bay" flittig brukt for gåturer i nabolaget. Hadde jeg bodd der jeg bodde for 3 uker siden, hadde jeg nok hørt nyhetsselskapenes helikoper over ulykkesstedet hjemmefra.

Med fare for å være for amerikansk, God bless osv., mens jeg selv er altfor langt nede i konjakkflaska i gamlelandet...

Last edited:

Liten oppdatering fra SFO: Jeg skal som sagt med SK 936 og sitter på SFO i skrivende stund. I løpet av oppholdet her har jeg sett flere av de som var ombord i ulykkesflyet, noe som setter ting i perspektiv. Ifølge kilder på flyplassen traff flyet bakken før rullebanen starter, med påfølgende rotasjon og brann. SAS har gitt meget god informasjon underveis, så all ære til SAS sin handlingagent her. Foreløpig ny avgangstid er satt til 8:48 pm lokal tid.

Last edited:

<mod>
Da ber vi alle om å unngå den mer eller mindre rutinemessige skittkastingen, besserwissing, krangling og bidrag som ikke er mer konstruktive enn "meg og"-innlegg. Atter en gang.

-A
</mod>

Mange som sier mye rart om diverse rundt ulykken nå. Fra airliners.net:

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5809791/

#1. The fire chief (or whoever the firefighter official at press conference was) said that they were pulling people out of the water? I find it hard to believe people from the plane were being pulled out of the water. How would of people fallen out of the plane into the water? I can't see them falling out from the tail.

#2. Another official said that it was a possibility there was a fire on the bottom of the plane, so the pilots attempted to skim the water to put out the fire. Sounds like something I saw out of a movie (literally, forgot what movie it was).

Skal vel ikke ta alt som blir sagt for god fisk. Men disse to påstandene her synes jeg hørtes merkelig. Nå kan man ikke se på bildene om det er store skader/hull under flyet.

Mange som sier mye rart om diverse rundt ulykken nå. Fra airliners.net:

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5809791/

Skal vel ikke ta alt som blir sagt for god fisk. Men disse to påstandene her synes jeg hørtes merkelig. Nå kan man ikke se på bildene om det er store skader/hull under flyet.

Det er vel ikke helt utenkelig at det har vært folk i vannet?
Hadde jeg fått brannskader, ville jeg løpt til vannet, om mulig.

Asiana 777 krasjet på SFO.

Offisielt 2 omkommet, en savnet.

Av en eller annen grunn er jeg svært interessert i å vite hvor disse satt. Om de satt noe lunde nærme hverandre, mot den ene motoren e.l.

Ingen grunn til å spekulere i det her, venter spent på svaret. Ingen bilder/film av selve hendelsen enda, eller scrollet jeg over det?

Hentet et bilde fra Twitter, usikker hvem som posta det først, vet det har vært reposta. Croppet det og blåste det opp.

BOhOPFYCAAAfnuV2.jpg

Asiana 777 krasjet på SFO.

Av en eller annen grunn er jeg svært interessert i å vite hvor disse satt. Om de satt noe lunde nærme hverandre, mot den ene motoren e.l.

Radio Norge sa nettopp at 2 kinesiske 16-åringer satt helt bakerst og var blitt slengt ut av flyet. Det var disse som er omkommet.

Ut fra film som SkyNEWS viser nå ser det ut som at flyet har vært for lavt og truffet bølgebryteren før rwy med halepartiet som så har blitt slått av.
Høyderorene ligger pent igjen inne ved terskelen.
Årsaken til at de har vært for lavt på final approach kommer nok etter hvert.

Så noen hevde at både ILS og VASI var offline. Noen som har sett bekreftelse på dette?

Ser ut som det er styrbord motor som startet brannen i kabinen. Den har revet seg løs
og lagt seg brennende intill flyskroget på høyre side forran.
De har hatt englevakt at vingen forble mer eller mindre inntakt og ikke tok fyr.

Noen som har sett hvor den andre motoren ble av?

W

Back