Asiana 777 krasjet på SFO (2013)

Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

CNN rapporterte akkurat vinder på ca 7 mph fra nordvest, sky clear og sikt på mer enn 10 miles. Antar at været da ikke vil være en faktor i dette.

Heisann Utflyttet!

Men mindre Google-foo'en min er svak i dag, så har Asiana PW4090-motorer og ikke Rolls-Royce, og slik jeg leste ting fra BA38 så var de problemene veldig knyttet til RR-spesifikt design. Det er mulig jeg tar feil, vi har andre her på forumet som vet mer.

Dag J., vet du om FOHE er felles for både PW og RR-motorer på 777, eller om det er et unikt design pr type?

Naa er jeg ikke ekspert paa P&W, men av det jeg forstaar har baade RR og P&W FOHE etter 1st steg motor dervet fuel pumpe, i motsetning til GE90 som har FOHE etter 2nd hoey trykk steget. Naa husker jeg at P&W ikke var underlagt det Airworthiness Direktivet som ble paalagt RR, og jeg vil spekulere paa at dette kunne ha noe med design av FOHE, der den varme oljen kommer i direkte kontakt med fuel inlet og vil forhindre ising av dette. Paa RR sin FOHE var det slik at is kunne legge seg paa fuel inntaket uten at det kom i kontakt med den varme oljen og dett ble redesignet paa RR senere.

Vi faar see hva de finner ut...

Dag

På slike fora, ikke bare her, kan jo meninger og synsinger ta helt av...., så den skal jeg la ligge, rett og slett fordi jeg satt hjemme i stua og ikke aner hva som har skjedd her. Det er kanskje derfor noen har funnet på det geniale å lage en organisasjon som NTSB...??
En annen interessant ting er jo media, som i sin søken etter blod og alt annet finner det helt absurde å servere oss 'tilskuere' etter slike ulykker.
Nå har de til og med funnet en nordmann som akkurat skulle til å gå om bord i et fly på vei til Seattle fra SFO. HELT UTROLIG!!!!
Skal tro hva dette får å si for etterforskingen....

Da har talskvinne fra NTSB hatt en kort pressekonferanse, absolutt intet er bekreftet pr nu.

I følge VG har BBC meldt om at flyet nødlandet pga brann. Men ingen andre kilder nevner dette, og det er vel ikke logget noe nødsignaler? ( jeg vet at flyets final destination var SFO)

På CNN nå dro de paraleller til BA flight 38 i 2008, http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=559304&highlight=british+airways+crash#post559304

Selvsagt alt for tidlig å sammenligne årsaker, men resultatet er nesten det samme med en 777 for tidlig landing.

Edit: Ser det er nevnt tidligere i tråden her også

Nå har jeg drukket litt, men de gjorde da tvert om? Spesielt mr Quest påpekte at det umulig kunne være samme årsak pga unik design feature i RR engine. Ellers skal jeg ta et glasstil og sove på saken til imorgen.

Etter Arturas Rosenbacher sitt bilde å dømme, så har vel personene ombord i United sin 747, blitt ganske nære øyenvitner til dette.Hvilken flight/fly, var dette? Med den ubalansen og kursen Asiana hadde, etter å ha truffet baneenden, så må det jo kanskje betraktes som heldig, at Asiana ikke traff dette flyet?

Og en impact med fullastet 747, klar for avgang, ville vel fort kunnet gitt resultater a`la Tenerife....

Tok meg den frihet å klippe ut og blåse opp Rosenbachers bilde. Så får heller MOD slette den, dersom den ikke er i tråd med retningslinjene....

Attachments

• BOhOPFYCAAAfnuV_cutout.jpg
    BOhOPFYCAAAfnuV_cutout.jpg
    52.1 KB · Views: 1,172

I følge VG har BBC meldt om at flyet nødlandet pga brann. Men ingen andre kilder nevner dette, og det er vel ikke logget noe nødsignaler? ( jeg vet at flyets final destination var SFO)

Det har ikke fremkommet informasjon om dette fra all den tid jeg har overvært CNN's dekning av hendelsen fra rett etter det skjedde. Snarere tvert imot var ingen nødetater varslet og det virker til å skulle vært en helt ordinær landing(iflg CNN). Det er tom et innlegg her i denne tråden hvor du har ATC avspilling fra Asiana214/tårnet også og der høres det veldig ut som om nødetatene blir sendt til stedet først etter at hendelsen hadde skjedd.

Last edited:

Ser ut som SFO delvis har åpnet igjen. LH454 er på vei over fra OAK nå.

Etter Arturas Rosenbacher sitt bilde å dømme, så har vel personene ombord i United sin 747, blitt ganske nære øyenvitner til dette.Hvilken flight/fly, var dette?..

UA837. La merke til den på Flightradar24 da den endelig fikk takse tilbake til teminalen. Tror imidlertid den skulle vært avgårde før Asiana landet. Den kom med en kort 'not ready' på lydfilen fra LiveATC.

Ellers fikk vel Oakland sin første A380. D-AIMJ er nå på vei fra Oakland til SFO hvor de har åpnet to rullebaner.

Last edited:

Etter Arturas Rosenbacher sitt bilde å dømme, så har vel personene ombord i United sin 747, blitt ganske nære øyenvitner til dette.Hvilken flight/fly, var dette? Med den ubalansen og kursen Asiana hadde, etter å ha truffet baneenden, så må det jo kanskje betraktes som heldig, at Asiana ikke traff dette flyet?

Og en impact med fullastet 747, klar for avgang, ville vel fort kunnet gitt resultater a`la Tenerife....

Tok meg den frihet å klippe ut og blåse opp Rosenbachers bilde. Så får heller MOD slette den, dersom den ikke er i tråd med retningslinjene....

Det antydes her borte (NPR) at UA sin 747 ble truffet av vrakdeler, det var utvilsomt svært svært nære - ja det var svært heldig. Rent tidsmessig passer det med Uniteds UA 837 avgang til Tokyo - 11:30

Det har ikke fremkommet informasjon om dette fra all den tid jeg har overvært CNN's dekning av hendelsen fra rett etter det skjedde. Snarere tvert imot var ingen nødetater varslet og det virker til å skulle vært en helt ordinær landing(iflg CNN). Det er tom et innlegg her i denne tråden hvor du har ATC avspilling fra Asiana214/tårnet også og der høres det veldig ut som om nødetatene blir sendt til stedet først etter at flyet står i ro på bakken.

Rent teknisk sett stod vel neppe dette flyet "i ro" på bakken, det lå vel tildels spredd utover bakken....og det var vel heller ikke akkurat rolig i og med at det brant som f...n!

Back