Asiana 777 krasjet på SFO (2013)

Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Siden det ikke er noe særlig aktivitet rundt vraket så kan det se ut som om alle har kommet seg ut.
Utrolig !!

Ser redningspersonell søker gjennom havaristen i dette øyeblikk. Vi får avvente med å konkludere for tidlig.
 
Asiana 777 krasjet på SFO.

Ser ut som den ene motoren ble slått løs og endte på høyre, fremre side av vraket. Trolig den som førte til brannen. Det matcher også bildene vi ser på TV. Dermed kom nok de fleste seg ut før skroget tok ordentlig fyr...
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Minner meg veldig om BA ulykken i 2008. Ikke noe kjekt i det hele. Håper alle er tryggt ute.
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Minner meg veldig om BA ulykken i 2008. Ikke noe kjekt i det hele. Håper alle er tryggt ute.

Men mindre Google-foo'en min er svak i dag, så har Asiana PW4090-motorer og ikke Rolls-Royce, og slik jeg leste ting fra BA38 så var de problemene veldig knyttet til RR-spesifikt design. Det er mulig jeg tar feil, vi har andre her på forumet som vet mer.

Dag J., vet du om FOHE er felles for både PW og RR-motorer på 777, eller om det er et unikt design pr type?

Men ja, på overflaten, med det lille vi vet, så er det mange likhetstrekk. Noen på pprune påpekte en ting som ikke var likt, at punktet den traff bakken ført på ligger lengre fra senterlinjen enn man burde kunne forvente.

-A
 
Last edited:
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

CNN reporten kan umulig være helt på bakkeplan. PGA av nødskliene var utløst måtte dette være en nødlanding!!
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Ser ut som de landa litt tidlig siden det er masse vrakrester før rullebana begynner. Grusomt syn. Håper det har gått bra med alle
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

En ting jeg lurer på. Hvem var det som først fant ut at flyet kom fra TPE? Hvilket ikke stemmer i det hele tatt. Norsk presse melder fortsatt at det kom fra TPE.
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Krysser fingrene for at alle kom seg ut i live, og også overlever evt skader.

Så får vi håpe at spekulasjonene rundt årsakene ikke tar heelt av......

Tar vel en tid for å åpne flyplassen, og alle rullebanene også nå?
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Utfra hva jeg ser på livesendingen ligger ikke havaristen så langt unna touchdown punktet. Det er muligens derfor tuben ser "relativt" hel ut.
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Her trenger man vel ikke være medlem av havarikommisjonen for faktisk se hva som har skjedd. Men hva som førte til denne for tidlige landingen blir jo interessant å følge. Er jo allerede spekulasjoner via en såkallt amerikansk flyekspert at Asiana piloter tidligere har hatt et noe frynsete rykte(altså jeg husker ikke navnet på dama men ho ble intervjuet på CNN så det er ikke jeg som mener dette altså)..
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Her trenger man vel ikke være medlem av havarikommisjonen for faktisk se hva som har skjedd. Men hva som førte til denne for tidlige landingen blir jo interessant å følge. Er jo allerede spekulasjoner via en såkallt amerikansk flyekspert at Asiana piloter tidligere har hatt et noe frynsete rykte(altså jeg husker ikke navnet på dama men ho ble intervjuet på CNN så det er ikke jeg som mener dette altså)..

En teori er at vinden plutselig har snudd 180 grader – det skal ha blåst kraftig i området, og dette er ikke et ukjent fenomen på flyplassen.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11120320
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Er jo allerede spekulasjoner via en såkallt amerikansk flyekspert at Asiana piloter tidligere har hatt et noe frynsete rykte(altså jeg husker ikke navnet på dama men ho ble intervjuet på CNN så det er ikke jeg som mener dette altså)..

Det måtte komme :headbang
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

<mod>
Kan folk forsøke å holde igjen diskusjonen om kvalitet på media sin dekning og ellers å dra frem flåsete ting folk på ymse kanaler lirer av seg? Vi har vært igjennom den praten før.

-A
</mod>
 
Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

En kommentar på pprune som kanskje kan ha relevans. Jeg stusset på at stripa med vrakrester var litt off senterlinja .. kan man ha prøvd på litt korreksjon litt for sent?

The thresholds for 28L/R have been displaced very recently by ~300ft. Furthermore, new glideslopes have been installed/are in the process of being installed.

Aircraft are usually cleared for a visual to 28L/R on a CAVOK day like today.

If the had the ILS for 28L showing, TCH would have been 64ft.
 
Back
Top