Ari ben aviator

Jamsan

Newcomer
Hei. Er det noen her på forumet som har tatt utdannelsen ved Ari ben aviator i Florida?
Har tittet litt selv på denne skolen og den ser interessant ut, men vil gjerne ha noen meninger, helst fra noen som har vært der.

Jeg har ikke selv gått der men i påvente av noen som har, så kan jeg gjerne fortelle det jeg har hørt fra andre. Det er et par ting som gjør at Aviator skiller seg litt ut fra andre skoler:

-Etter at man har fullført ppl sel, så gjøres all trening på multi. Dette er selvfølgelig dyrere enn om man tar en større del av treningen på singel engine, men i fohold til multi andre steder er Aviator billig. Hvorvidt programmet til Aviator er god 'value' eller ikke avhenger altså av hvor stor fordel man mener det vil være å få så mange timer på multi under primærutdanningen. Her er meningene delte.

-Instruktørene får etter hva jeg har hørt ikke betalt for å undervise teori på bakken. Det kan derfor være en fordel at man klarer å lære seg ting selv, og ikke må ha alt inn med teskje.

Om elevene er fornøyde eller ikke ser ut til å variere mye fra år til år, da mr. Cohen ikke har noe særlig kontroll på hvor mange elever han tar inn. I perioder med høy instruktør/elev ratio er elevene fornøyde, mens i perioder med lav instruktør/elev ratio er de mindre fornøyde. Jeg hørte veldig mye negativt for et par år siden. Akkurat nå tror jeg det går bedre.

Ok takk.
Jeg tenkte å ta ppl først i Norge, for deretter å ta resten ved aviator.
Kjenner du noen som har vært instruktør der? Skulle gjerne likt å vite om det er store muligheter for å ende opp som intruktør og samle timer hos dem.

Denne karen kan gi deg masse verdifull informasjon. Trykk på den gule knappen øverst til høyre, og du får tilsendt informasjon pr. Post/Mail.

Den siden så jo svært lovende ut. En nordisk sammarbeidspartner konkurs, en annen har stanset driften.

Ari Be(h)n...?
Jeg måtte kikke to ganger på det navnet. Et øyeblikk koplet jeg det opp mot en kongelig "figur" her hjemme på berget. LOL...;-)

Den siden så jo svært lovende ut. En nordisk sammarbeidspartner konkurs, en annen har stanset driften.

Det er vel ikke noe han har forårsaket?

Kjenner flere kommende piloter som har valgt skole ved hjelp av denne siden. Han har også store og kjente skoler som Phoenix east aviation på samarbeidssiden. Om du benytter deg av muligheten til å få tilsendt informasjon i posten (ref: min forrige post), så ville du også fått informasjon om hvilke skoler som har oppegående økonomi for tiden, og dermed er å foretrekke pr. dags dato (store svingninger fra måned til måned på dette markedet).

Last edited:
Går på Aviator nå, og kan trygt anbefale skolen. Profesjonelt, ingen forskuddsbetaling, rimelig pris på utdannelsen overall. 200 multitimer i kontrakten, og de som er her får det de betaler for. Har gjort PPL, skal ha checkride på Multiprivate på lørdag, og begynner å fly instrument på lørdag.
BE-76 belastes 260 USD pr time med instruktør, men når du timebuilder 100 timer, betaler du 80 USD per time i BE-76. Da flyr dere to piloter som begge betaler likt. (Sammenlign dette med LFS som tar 5300 kroner for Seminolen)
Cessna belastes 160 USD per time.

Det spiller forsåvidt heller ingen rolle hvordan det logges der borte under FAA regimet... Luftfartstilsynet har nå funnet ut at de kun godkjenner "actual PIC" tid for oppstart på JAA konverteringsprogram (minimum 100 PIC før oppstart), og da er både PICUS og SPIC tiden ikke til nytte...

Flere elever fra PEA har kommet derfra med 25-30 timer actual PIC, og må nå gjennom ytterligere PIC timesamling for i det hele tatt å få startet på konverteringen!

Denne "regelen" fant LT det for godt å slippe mandag den 29. november, med umiddelbar virkning. Jeg har virkelig medfølelse for dem det treffer. Koster jo fort 80-100.000 å samle de nødvendige timene uansett hvordan man løser det. Bottom case er vel at det ikke lengre er helt økonomisk forsvarlig å ta utdannelsen i USA dersom man ikke kan være sikker på å bli instruktør i etterkant?

Hvilke timer godkjennes da egentlig som PIC fra USA etter de nye reglene??
Instruktørtimer er greit nok, de godkjennes selvsagt som PIC.
Hva med timer i en 172 med instruktør da man har tatt PPL, og flyr mot en IR?
Hva med timer i en multi med instruktør mot CPL, etter man har tatt multi PPL?
De to siste er vel som SPIC. Hvis dette ikke godkjennes, så er det krise for de som ikke har vært instruktør.
Jeg synes tilsynet tråkker i salaten her, skjønner ikke helt hva poenget med å ikke godkjenne dette er.
Alternativet på PEA er vel å ta SE CPL med multi add-on, da bør man få en del ekstra PIC-timer. Uansett er en manko på ca 70 timer utrolig mye. Denne regelen favoriserer skoler som lar elever fly mye solo, i stedet for "solo under supervision".
De burde heller gå etter de som logger PIC-timer som styrmenn der hverken operasjon eller flytype krever to piloter i cockpit. Jeg syes det er mye mer betenkelig praksis.

Last edited:
Hvordan er praksisen for dette i England? Er LT alene om dette, eller har feks UK CAA annen praksis?

Etter hva jeg har forstått så har regelen i jaa vært at man ikke kan logge PIC og DUAL samtidig, og at slik har det vært en stund. Mulig at norsk caa ikke har håndhevet denne regelen før nå?

Det var derfor jeg spurte andeik om hvordan han logger disse timene. Han må passe på at han har 200tt etter at han har trukket fra alle safety pilot timer, samt at han har 100t pic etter at han har trukket fra alle faa-pic-timer med instruktør.
Solotimer, check rides med fly man er rated for, samt eventuelle timer som instruktør eller rentals er hva som teller som PIC når man kommer hjem til Norge.

Er det ikke også et krav om 50t xc pic for å konvertere? Det var det i hvert fall i det landet jeg gjorde det i.

Det finnes ingen ny regel. Jeg hørte det for første gang for flere år siden at en elev ikke kan logge pic når han flyr med instruktør, i henhold til Europeiske regler. Dette er noe alle som utdanner seg i USA burde vite. Det er mulig at tilsynet i Norge har skjerpet inn på rutinene etter 29.nov(ref: pb300polar sin post), men regelen er altså ikke ny.

Flere elever fra PEA har kommet derfra med 25-30 timer actual PIC, og må nå gjennom ytterligere PIC timesamling for i det hele tatt å få startet på konverteringen!

Jeg utdannet meg ved pea og hadde ~125tt da jeg tok cpl. Hvis man drar hjem til Norge på dette stadiet burde man vel ikke bli overrasket om man må bygge litt fler timer før konvertering?

Det stemmer at vi har safetypilot prinsippet, så av 100 timer timebuilding, får du bare 50 timer PIC. Grunnen til at man ikke kan fly BE-76 som singlepilot, er pga. skolens forsikring. Den ville visstnok vært 100 USD ekstra per time, hvis man skulle flydd solo med den.

Til sammenligning kan jeg eventuelt timebuilde i Cessnaen for 140 USD her, men jeg vil heller timebuilde 100 multitimer derav 50 PIC, enn 50 singletimer.

Slik som det er lagt opp til i programmet, får vi bare 70 JAA-gyldige PIC-timer, men nesten alle skandinaviere har fått jobb som instruktør her med studenter, så jeg er ikke så bekymret for akkurat det.

Jeg kan ikke påstå at regelen er ny eller ei, men praksis på hvordan det håndteres ble iallefall endret den 29.nov. Det betyr ikke noe annet enn at det utdanningsløpet som var tilstrekkelig for konvertering og skilltest den 28.nov, ikke lengre er det f.o.m 29.nov.

Siden jeg har gjort hele utdanningen i Norge, skal jeg ikke være påståelig på timekrav og andre forutsetninger for konvertering, siden det hele tiden har vært irrelevant for min egen del. Jeg forstår like fullt de det rammer, når de har fulgt råd og timekrav i henhold til det programmet de var en del av.

Har hørt noen vage rykter om at Svensk CAA godkjenner SPIC og PICUS, som PIC inn mot konvertering. Det kan muligens være en løsning å se til söta bror, og håpe at de godtar norsk ATPL eksamen?

Last edited:
Back