Årets mest hårreisende fra Finnair?

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Årets mest hårreisende fra Finnair?

Men å flytte enda flere ruter med A340 til ARN vil gjøre det vanskelig for Seattle ruten...

Re: Årets mest hår-reisende fra Finnair?

Da er det dette med over bekken for å hente vann igjen - duster finnes over alt.

.

Vel, dersom prisen er riktig finner selvsagt folk veien til baade HEL og andre steder for aa komme seg til USA. Jeg fly f.eks. denne gangen via MUC. Langt fra raskeste veien, men vi sparte 500 dollar pp paa aa fly den veien.

Dustete? Kanskje, men jeg har ihvertfall ikke daarlig samvittighet av den grunn

Jeg fly f.eks. denne gangen via MUC. Langt fra raskeste veien, men vi sparte 500 dollar pp paa aa fly den veien.

Dustete? Kanskje, men jeg har ihvertfall ikke daarlig samvittighet av den grunn

Da får jeg gi deg litt dårlig samvittighet - du/dere har valgt en av de mer forurensende løsninger på din/deres tur tilbake til ORD. Her kommer noen alternativer, og for å gjøre dette forstålig så har jeg gjort om i antall km en kan kjøre med en dieselbil med et forbruk på 0,6 l/mil. Siden EVE-OSL er lik for alle alternativene, så har jeg utelukket disse fra beregningen og startet fra OSL.

OSL-AMS-ORD -11,8% besparelse og tilsvarer 661 km med bil pr. passasjer
OSL-LHR-ORD -12,1% besparelse og tilsvarer 676 km med bil pr. passasjer
OSL-CPH-ORD -14,1% besparelse og tilsvarer 791 km med bil pr. passasjer
OSL-MAN-ORD -15,5% besparelse og tilsvarer 869 km med bil pr. passasjer
OSL-ARN-ORD -15,6% besparelse og tilsvarer 876 km med bil pr. passasjer

Selv med å fly over bekken etter vann, så slår selv ARN CPH i besparelse. Dette siste er overraskende for mange, men det viser også hvor usentralt CPH ligger i forhold til de fleste IC-destinasjoner miljømessig. Storsirkelavstanden til Chicago-O'Hare fra Kastrup er bare 2 km kortere enn fra Arlanda, men med en 22R avgang fra CPH og 01L fra ARN er det fort motstatt.

Som en liten artighet, hvis det hadde vært direkteavgang fra OSL til ORD så hadde tallene vært henholdsvis -24,2% og 1355 km med bil.

Forøvrig sitter jeg her i regnet og ser på en turn som kommer ut på høsten for meg OSL-PMC (Puerto Montt, Chile) for å finne den best pris og kortest mulig flyrute. Nå ligger Air France best an i begge departement.

Last edited:
  • Like
Reactions: TOS

Da får jeg gi deg litt dårlig samvittighet - du/dere har valgt en av de mer forurensende løsninger på din/deres tur tilbake til ORD. Her kommer noen alternativer, og for å gjøre dette forstålig så har jeg gjort om i antall km en kan kjøre med en dieselbil med et forbruk på 0,6 l/mil. Siden EVE-OSL er lik for alle alternativene, så har jeg utelukket disse fra beregningen og startet fra OSL.

Ja det beste er nok å bli hjemme og spise grønnsaker:sarc

Hva med å sjekke routing og jetstrømmer før man booker ?........

Som tidligere nevnt så er en tur Puerto Montt sør i Chile under oppseiling. I denne omgang har jeg konsentrert meg om å finne den korteste ruten eller mer eksakt den mest miljøvennlige ruten. Dessverre er det ingen nettsteder som kan tilby en slik opsjon - det bare billigste og kortest tid som er opsjonene i dag. Dessuten er det heller ikke noe nettsted som kan pakke en slik optimal løsning, selv ikke Farmer og hans mangler en mengde kombinasjoner på Sør-Amerika, selv enkelte StarAlliance-løsninger dukket ikke opp - f.eks. reiser via Canada.

gcmap

Her ser dere kartet over noen av alternativene jeg har sett på. En del overraskelser dukket også opp. Her er de alternativene jeg har sett på:

Først la oss begynne med en reise via Toronto:
OSL-LHR SK 73G
LHR-YYZ AC 333
YYZ-SCL AC 763
SCL-PMC LA 318
PMC-SCL LA 318
SCL-YYZ AC 763
YYZ-FRA AC 77W
FRA-OSL LH 319
Med en gjennomsnittlig kabinfaktor på 70% vil dette utgjøre 3,93 tonn CO2 for denne rundturen (jetstreamer utligner seg siden dette er en frem-og-tilbake-tur)

Så er det en sveitsisk stjernevri
OSL-CPH SK 736
CPH-ZRH SK 321
ZRH-GRU-SCL LX 343 (litt over to timer stopp på GRU)
SCL-PMC 3I 732
PMC-SCL 3I 732
SCL-GRU-ZRH LX 343
ZRH-OSL SK 738
Selv om denne er nesten 15% kortere enn via Canada, så blir det 3,96 tonn CO2 på meg på grunn av de flyene som benyttes.

Så er det den franske løsningen og den er den nærmeste en kan komme til storsirkelen fra OSL - bare 2,4% lenger.
OSL-CDG AF 319
CDG-SCL AF 772
SCL-PMC 3I 732
PMC-SCL 3I 732
SCL-CDG AF 772
CDG-OSL AF 319
Selv om denne er den absolutt korteste, så gir den ikke det minste utslippet av CO2, og for meg blir det da 3,76 tonn.

Så den ruten med lavest utslipp - her er det blanding av allianser, og det blir ikke noen interlining så det blir litt risky.
OSL-MAD SK 738
MAD-SCL LA 343
SCL-PMC LA 318
PMC-SCL LA 318
SCL-MAD LA 343
MAD-OSL SK 738
Denne ruten er bare maginalt lengre enn den via Paris (0,7%), men har 4,6% lavere utslipp av CO2 og kommer ut med 3,58 tonn CO2. Men det er så jevnt at hvis SAS setter inn en 734 på tur/returen MAD i stedet for 738, så vil faktisk bli den dårligste for miljøet av alle fire. Dette viser hvor mye ny teknologi kan spare miljøet for, og ikke minst hvor fort SAS Norge bør kvitte seg med 734ene.

Så til slutt noen kuriosa:

- Har dere tenkt på hvilket forbruk en slik lengre tur har overført til enheter en kjenner med bilen? Nei, ikke det - forbruket er rundt 0,35 l/10km (forbrukt drivstoff / storsirkelavstand x 70% kabinfaktor).

- Hvor mye betaler en per km en flyr? I mitt tilfelle via MAD vil en t/r-billett med mellomstopp i Santigo for noe R&R komme på rundt kr 17.800 i turistklassen (sjansene er vel stor for at det blir businessklasse på meg da siden jeg har fått inn slikt i min kontrakt ;)), og dette vil tilsvare kr 0,63/km. Med en slik pris skulle Rute# (det nye navnet på SL-bussene) tatt kr 28 for en enkeltbillett fra Sætre til Skøyen. Det unødvendig å si at jeg ikke får det for den prisen, men må legge på en 50-lapp for å få det til. Med andre ord er langdistanse med Business-klasse billigere enn det en betaler for kollektive transportmidler i Norge. Lurer på når de starter å servere varm frokost på bussen? ;)

For å beregne forbruket til de enkelte flytypene/selskapene, så baseres tallene på offisielle opplysninger om forbruk fra produsentene og det antall seter de forskjellige flyselskapene har puttet inn i sine fly. En del flyselskap har høyere kabinfaktor enn de 70% har benyttet i beregningene.

Rett og slett imponerende...men du verden så glad jeg er for at jeg ikke "gidder" å holde på med slikt før jeg bestemmer meg for å fly.

Imponerende, igjen. Hver mann sin lyst, litt enig med EB - jeg har andre "rutiner" før jeg skal fly langt. Keep 'em coming - veldig artig!

Men hva med mener KGL om røyking??? Det er jo også noe ordentlig miljøsvineri!!!!

Summen av laster er konstant EB ;)

Men for å sette røykingen i rett perspektiv, ta en titt på dette:

Carbon dioxide emissions account for a majority of greenhouse gas accumulating in the atmosphere, with CO2 comprising 365 parts per million of atmospheric gases. Almost all of these emissions are produced in the areas of power generation, heavy industry, commercial activity, and transportation, these four areas making up 99.5% of all carbon dioxide emissions. The remaining .5% of emissions come from a myriad of unusual and unexpected sources.

Tobacco Smoke: The burning of tobacco in cigars, cigarettes, pipes, and other forms accounts for 0.0000032% of carbon dioxide emissions worldwide.

Fireworks Displays: The human love of celebratory explosives makes up .0000063% of global carbon dioxide.

Fyrverkeri slipper ut dobbelt så mye CO2 sammenlignet med tobakkrøyk - skal vi slutte å feire også ... kremt, har ikke politikerne innført forbud mot privat fyrverkeri?

Derimot er det den lokale forurensning til en ikke hensynsfull røyker både utålelig og usmakelig for alle.

Last edited:

...og det skal du ha!!! Du er en hensynsfull røyker!!! Fortsett med det!

De kalkulasjonene er imponerende,men bringer fort opp noen andre faktorer .
Man bør altså booke seg inn på fly som går med opp mot 100%load.
Man kan ikke alene se på loadfaktor på pax siden, men totalen av pax og cargo
Og sist men ikke minst hvorfor skal ei som veier 55 kg og har med 15 kg bag (=70kg) betale like mye som ei på 105kg med 30kg bag(=135kg) ?

Og sist men ikke minst hvorfor skal ei som veier 55 kg og har med 15 kg bag (=70kg) betale like mye som ei på 105kg med 30kg bag(=135kg) ?

Det gjør en heller ikke, vil du ha med 30 kg bagasje må du betale ekstra for overvekten. Og dessuten tjener de mer på ombordsalget til en på 105kg enn ei flis på 55kg.

Det gjør en heller ikke, vil du ha med 30 kg bagasje må du betale ekstra for overvekten. Og dessuten tjener de mer på ombordsalget til en på 105kg enn ei flis på 55kg.

Du får vel med 10-15 kg in cabin og resten 15-20 kg check'd hos de fleste ?

Det kom sikkert ut CO2 og vann også Discus, sammen med nitrøse gasser (NOx) som gir den oransje-brune fargen og uforbrent drivstoff (bl.a. PAH - polyaromatiske hydrokarboner) som gir det svarte fargen.

Back