Årets julefly!

gilberg

Rocketeer
Årets julefly!

Også i år har den bergenske SAS-piloten Karsten Midtun (61) og hans mannskap tatt turen til Tallinn i Estland for å hjelpe de mange fattige i bydelen. Siden 1985 har Juleflyet spredd juleglede og varme blant mennesker som har en meget vanskelig tilværelse. Link her og her.

Re: Årets julefly!

Fantastisk tiltak.

Hvis ALLE (med gående økonomi) bare kunne oversett 100 å noen kroner i året ville det hjulpet ekstremt mye mennesker.

Bra vi har Utsira under tv aksjonen:D

Juleflyet er en flott og hyggelig tradisjon - som heldigvis har overlevd en tøffere økonomi.

Flott tradisjon! Jeg visste ikke at de gjorde dette.

Jeg har selv vært i Estland med hjelpesendinger to ganger. Reaksjonene vi får, særlig fra barna, er helt ubeskrivelig. Det må egentlig bare oppleves. Slikt får en til å fortsette og hvis jeg hadde fått tilbud om en tur til hadde jeg svart ja før jeg hadde tenkt meg om. :)

Flott tiltak! All ros til ildsjelene som drar dette i gang år etter år. Jeg mener å huske at Juleflyet opprinnelig var et Braathens-fly. Stemmer dette?

Flott tiltak. Dette trengs! Jeg har selv vært med på en utkjøring med en Caravelle, med en stor henger full av klær og andre ting som kommer til gode. Vi kjørte ned til et barne/ungdoms hjem i Vilnius. Jeg kan skrive under på at det var ikke gode boforhold der. Det var kaldt, møkkete og lite mat. Noen av miljøarbeiderne var sånne som aldri burde vært i det yrke..

Flott tiltak! All ros til ildsjelene som drar dette i gang år etter år. Jeg mener å huske at Juleflyet opprinnelig var et Braathens-fly. Stemmer dette?

Braathens SAFE med kaptein Tord Tangvik fløy juleflyet flere år til Afrika. Det er supert at SAS følger denne tradisjonen videre.

Karsten Midtun har virkelig fortjent Kongens Fortjenestemedalje for sin langvarige innsats for å avhjelpe nøden. Gratulerer !
Men I Braathens S.A.F.E. var vi nok tidligere ute enn SAS.

25. desember 1984 grytidlig om morgenen tok LN SUK, en Boeing 737 200, av mot Athen og mellomlanding på vei til Addis Abbeba. Kapteiner var Lasse Pettersen og Tord Tangvik, styrmenn Atle Langlo og Baard Bogen og lastemester Jon Stokke.
Retur med en gang og landing Fornebu like etter kl 0700 26. des.
Turene ble gjentatt år etter år til Sudan, Kenya, Mali og Murmansk, og var populære turer å delta på.
I 1986 tok SAS kaptein Kjellesvik utfordringen fra Braathens og den julen fløy en besetning en DC 9 F til Khartoum. Et velkomment bidrag, for som Røde Kors sa:" Det er nød nok til alle"

Men før alt dette mener jeg det var en flyvertinne i SAS som også organiserte turer til Østeuropa. Enten med fly eller trailer.

Back