APU vs GPU, oppstart på stand.

Re: APU vs GPU, oppstart på stand.

Og at WF ikke benytter den ved oppstart betyr ikke at den ikke kan benyttes til oppstart, siden det er fullt mulig å dra nytte av generatoren til APUen på Dashen og :)

Selvfølgelig, det sa jeg heller ikke.:)

Dette må være en APU start:

IMG_9082-2x3_resize-txt.jpg

LN-RRG TOS/ENTC 13.11.2009 13:08:29 (Svalbardflyet, en time forsinket fredag den 13 ......)

Fin den der, kan tenke meg sen "tening" i forhold til fuel on. Har sett det noen ganger på DC-9 (MD)

Det er nok noe slikt ja terje t, men det er ikke APU start i dette tilfellet Dag. Det er høyre motor (#2) som "fyres" opp. APU'en har eksosen bakerst på skroget, kan sees på bildet.

Det er ikke start ved hjelp av APU, LN-DAG tenker på da?

Det er det nok, siden den er under push. Må man ha trykkluft, står man på gate'n med svære slanger under buken .... ;)

Det er nok noe slikt ja terje t, men det er ikke APU start i dette tilfellet Dag. Det er høyre motor (#2) som "fyres" opp. APU'en har eksosen bakerst på skroget, kan sees på bildet.

...mente ikke at det var APU`n som startet, men at "kraften/energien" kom fra den da "bakkekoblinga" var koblet fra :) (siden diskusjonen gikk på start av motor med GPU vs. CPU regnet jeg med at plasseringa av CPUen var kjent) Ser at setningen kan tolkes forskjellig...............

(: Dag

Alternativt startet de en motor ved gaten og deretter den andre ved hjelp av #1 motor under push-back?

Alternativt startet de en motor ved gaten og deretter den andre ved hjelp av #1 motor under push-back?

Det var jeg ikke klar over at de kunne. Er det ikke trykkluft som starter turbinene på så store motorer ?

Det er det nok, siden den er under push. Må man ha trykkluft, står man på gate'n med svære slanger under buken .... ;)

Ved bruk av ASU (luftstart hvis APU'en er u/s) så startes venstre motor først ved gate med bakkestrømmen tilkoblet. Når motoren går så fjernes kabelen og slangen og flyet pushes ut. Når pushback traktoren er koblet fra og flyet har satt "brekket" på startes den andre ved hjelp av x-feed fra den andre. De gir da på throttle på den venstre motoren slik at den kan gi startluft til den andre. Det er sjelden dette gjøres under pushing, men det har forekommet.
For å si det sånn er det ikke å anbefale å gjøre det når det er glatt på tarmac...:drunk:

...mente ikke at det var APU`n som startet, men at "kraften/energien" kom fra den da "bakkekoblinga" var koblet fra :) (siden diskusjonen gikk på start av motor med GPU vs. CPU regnet jeg med at plasseringa av CPUen var kjent) Ser at setningen kan tolkes forskjellig...............

(: Dag

Nå skjønner jeg hva du mente Dag! Misforsto visst littegrann her ja...:D

Ved bruk av ASU (luftstart hvis APU'en er u/s) så startes venstre motor først ved gate med bakkestrømmen tilkoblet. Når motoren går så fjernes kabelen og slangen og flyet pushes ut. Når pushback traktoren er koblet fra og flyet har satt "brekket" på startes den andre ved hjelp av x-feed fra den andre. De gir da på throttle på den venstre motoren slik at den kan gi startluft til den andre. Det er sjelden dette gjøres under pushing, men det har forekommet.
For å si det sånn er det ikke å anbefale å gjøre det når det er glatt på tarmac...:drunk:

Nå skjønner jeg hva du mente Dag! Misforsto visst littegrann her ja...:D

Hei

Vedr. denne starten, så hørtes ingen lyd før #2 (høyre motor) "smalt" igang. Men hvis det er vanlig prosedyre å starte #1, så må den ha gått veldig stille.
(Var ikke klar over at motorene kunne "mate" hverandre med trykkluft)

Attachments

• IMG_9082-2x3_resize-txt.JPG
    IMG_9082-2x3_resize-txt.JPG
    121 KB · Views: 248

Hei

Vedr. denne starten, så hørtes ingen lyd før #2 (høyre motor) "smalt" igang. Men hvis det er vanlig prosedyre å starte #1, så må den ha gått veldig stille.
(Var ikke klar over at motorene kunne "mate" hverandre med trykkluft)

Nei det er ikke vanlig prosedyre å starte #1 før #2, det gjøres som nevnt over ved bruk av ASU (trykktank eller "kompressor" eller APU på hjul). Selv om ingen lyd hørtes var nok APU'en i gang og da blir #2 startet først og gjerne under pushback såfremt det ikke er for glatt. Hvis APU'en var kaputt ville du garantert ha hørt lyd før #2 starte pga #1 da går på høyt turtall for å kunne gi startluft til den andre motoren...:up:

Om APU lever og alt er bra, er det da vanlig å bruke APU til å starte begge motorene, eller starter man først en motor, og deretter den neste?

Man starter begge motorene fra APU, men man starter en og en. APU har ikke nok kapasitet til å levere luft til begge motorene samtidig.
Man må faktisk skru av air conditioning packs før motorstart for å være sikker på at man får nok luft til starten.

Huey

Men på B74F startet de 4+3 samtidig deretter 2+1 samtidig.

B744 har forskjellige start-up metoder i henhold til hvilke motorer som sitter på maskinen.

Synes det høres "sterkt" ut å starte to motorer på en gang, det krever "jævelig" mye luft!

Noen, om ikke alle, 777er kan starte begge motorene samtidig, og det er ikke akkurat småtterier som skal dras i gang.

Skal du ha trykkluft må du ha en ASU (Air Starter Unit).
Eller GTC (TBF for Gas Turbine Compressor) som vi kalte dem i Luftforsvaret, i bunn og grunn en liten jetmotor på en tralle. (bråkte noe inn i granskauen mener jeg å huske)

Når det gjelder simultanstart på 777 så mener jeg at APUen klarer å levere nødvendig bleed air til dette, men muligens ikke på alle motoralternativene.

om fartøyet har blitt helt shutte ned, så må man uansett har GPU eller en kasse som ligner på GPU som leverer strøm/ trykk luft for å få igang lasergyro/kompass? siden den tar en ganske lang stund å få igang, da vil man selfølgelig holde denne igang for å kutte ned på turnaround tid?

Back