APU vs GPU, oppstart på stand.

Re: APU vs GPU, oppstart på stand.

Mens vi er inne på det, er det noen som husker BU`s trykktank gikk til himmels? Gjengene hadde slitt seg så lokket fløy fra gate 18 ned til parkeringsplassen. Kabooooom

Hvis du tenker på den som blåste opp på FBU. så sto den omtrent der Pir C sluttet ... det var oppstillingsområde for bakkeutstyr der på den tiden. Selv tanken flippet pent rundt og landet ved taksebanen, ikke langt fra en taksende LH-maskin. Lokket seilte pent over terminaltaket og landet på parkeringsplassen omtrent der hvor narvesen-kiosken kom .. .

Hvis du tenker på den som blåste opp på FBU. så sto den omtrent der Pir C sluttet ... det var oppstillingsområde for bakkeutstyr der på den tiden. Selv tanken flippet pent rundt og landet ved taksebanen, ikke langt fra en taksende LH-maskin. Lokket seilte pent over terminaltaket og landet på parkeringsplassen omtrent der hvor narvesen-kiosken kom .. .

Dæven, ikke mye som er slettet fra hardisken din.

Den er jo legendarisk den der, jeg har aldri jobbet på FBU men har hørt om den i sånn ca. 20 år...

om fartøyet har blitt helt shutte ned, så må man uansett har GPU eller en kasse som ligner på GPU som leverer strøm/ trykk luft for å få igang lasergyro/kompass? siden den tar en ganske lang stund å få igang, da vil man selfølgelig holde denne igang for å kutte ned på turnaround tid?

Vi shutter ned navigasjon / IRSer under hver turnaround for å "realigne" dem. Tar en ca 7-10 minutter. Trenger strøm til dette, men ikke trykkluft.

Motorene kan startes på batteri, men trenger luft også (som enten kan komme ifra APU eller tank / motor på bakken). Mest vanlig er å starte dem enten med bakkestrøm, eller strøm ifra APU. Batteristart er bare unntaksvis.

Dette gjelder 737.

Er det forresten noen som vet hva du bør gjøre FØR du stenger ned dersom du har planer om batteristart ? (denne er veldig teknisk 737 teori, så jeg regner ikke med at så mange tar den, men noen tar den nok). Og hvorfor bør du gjøre det ?

Er det forresten noen som vet hva du bør gjøre FØR du stenger ned dersom du har planer om batteristart ? (denne er veldig teknisk 737 teori, så jeg regner ikke med at så mange tar den, men noen tar den nok). Og hvorfor bør du gjøre det ?

Jeg vet ikke om det er dette du tenker på, men du bør sørge for at isolation valve er åpen, ellers får du et problem når du kobler på trykktanken på høyre side, og ikke får luft til motor nr. 1. Det er vel ikke så mange som ønsker å stå ved siden av høyre motor mens den starter...

Last edited by a moderator:

Dæven, ikke mye som er slettet fra hardisken din.

Hehe .. jeg var på jobb. Det smalt godt ...... Det var forøvrig på 17. mai ... LH's stasjonssjef komplementerte 17.mai-salutten etter at han hadde tørket vekk svetten .. :colgate:

Jeg vet ikke om det er dette du tenker på, men du bør sørge for at isolation valve er åpen, ellers får du et problem når du kobler på trykktanken på høyre side, og ikke får luft til motor nr. 1. Det er vel ikke så mange som ønsker å stå ved siden av høyre motor mens den starter...

Det var det jeg tenkte på ja. Og etter at du har stengt ned motorene (og dermed ikke har veksel strøm lenger) så får du heller ikke åpnet den, siden den trenger veksel strøm.

Back