X-BU
ScanFlyer Blue
Åpen krangel mellom pilotene
«Hvem kunne tenke seg å fly med en BU-pilot (Braathens) som flyr på fridag? Ikke vi i hvert fall» - er blant karakteristikkene SAS-pilotene gir sine Braathens-kolleger i SAS Braathens.
Dokumentene er sendt til SAS-pilotene fra deres ledere.
Etter at Braathens og SAS ble ett selskap i 2004, deler de tidligere konkurrentene nå cockpit på flyginger, men etter ordlyden i de interne dokumentene å dømme kan stemningen mellom de to flygergruppene bli svært dårlig.
I går ble Braathens-pilotene enige med ledelsen i SAS Braathens om salg av fridager. Det får SAS-piloter til å se rødt.
Salget betyr i praksis at Braathens-piloter nå kan fly for SAS-piloter som føler seg syke.
«Dette lover ikke spesielt bra for et fremtidig felles kollegium, men er ytterligere et bidrag til at SKBU råtner på rot,» skriver SAS-pilotenes leder i det interne dokumentet
- Jeg er kjent med oppslaget, men ønsker ikke å kommentere det, sier Braathens-pilotenes fagforeningsleder Jan Levi Skogvang. Jens Lippestad, nestleder for SAS-pilotene, bekreftet i går kveld overfor VG at dokumentet, som er signert J&J, er signert ham selv og Jack Netskar.
- Jeg kan bekrefte at det er riktig, sier Lippestad.
- Hvordan er forholdet mellom dere og Braathens-pilotene?
- Det er litt anstrengt. Men dette dokumentet ble skrevet noe i affekt. Jeg angrer på at det ble sendt, og vi har siden trukket det tilbake. Vi står imidlertid for mye av innholdet, sier Lippestad til VG.
- Hva synes dere om Braathens-pilotenes opptreden?
- Vi skulle ønske de ikke hadde tatt parti. Vi jobber for en sak som også gagner deres piloter på sikt. Det er trist at de motarbeider sine egne interesser, sier Lippestad.
De tidligere Braathens-pilotene er bare ansatt i SAS Braathens. Kollegaene som kommer fra SAS, er ansatt både i det nye norske selskapet SAS Braathens og i konsernet Scandinavian Airlines. Avtalen som ligger til grunn for sammenslåingen av SAS og Braathens, kan være konfliktskapende
LINK
«Hvem kunne tenke seg å fly med en BU-pilot (Braathens) som flyr på fridag? Ikke vi i hvert fall» - er blant karakteristikkene SAS-pilotene gir sine Braathens-kolleger i SAS Braathens.
Dokumentene er sendt til SAS-pilotene fra deres ledere.
Etter at Braathens og SAS ble ett selskap i 2004, deler de tidligere konkurrentene nå cockpit på flyginger, men etter ordlyden i de interne dokumentene å dømme kan stemningen mellom de to flygergruppene bli svært dårlig.
I går ble Braathens-pilotene enige med ledelsen i SAS Braathens om salg av fridager. Det får SAS-piloter til å se rødt.
Salget betyr i praksis at Braathens-piloter nå kan fly for SAS-piloter som føler seg syke.
«Dette lover ikke spesielt bra for et fremtidig felles kollegium, men er ytterligere et bidrag til at SKBU råtner på rot,» skriver SAS-pilotenes leder i det interne dokumentet
- Jeg er kjent med oppslaget, men ønsker ikke å kommentere det, sier Braathens-pilotenes fagforeningsleder Jan Levi Skogvang. Jens Lippestad, nestleder for SAS-pilotene, bekreftet i går kveld overfor VG at dokumentet, som er signert J&J, er signert ham selv og Jack Netskar.
- Jeg kan bekrefte at det er riktig, sier Lippestad.
- Hvordan er forholdet mellom dere og Braathens-pilotene?
- Det er litt anstrengt. Men dette dokumentet ble skrevet noe i affekt. Jeg angrer på at det ble sendt, og vi har siden trukket det tilbake. Vi står imidlertid for mye av innholdet, sier Lippestad til VG.
- Hva synes dere om Braathens-pilotenes opptreden?
- Vi skulle ønske de ikke hadde tatt parti. Vi jobber for en sak som også gagner deres piloter på sikt. Det er trist at de motarbeider sine egne interesser, sier Lippestad.
De tidligere Braathens-pilotene er bare ansatt i SAS Braathens. Kollegaene som kommer fra SAS, er ansatt både i det nye norske selskapet SAS Braathens og i konsernet Scandinavian Airlines. Avtalen som ligger til grunn for sammenslåingen av SAS og Braathens, kan være konfliktskapende
LINK