Anotherone bites the dust: Spanair

SAS har gitt garanti-forpliktelse overfor leasing-selskaper for flere av JK sine A320. Og dette kommer a koste na dyrt, siden ORIX og Co. vil hente sine penger fra SAS og kan i all ro la flyene staende. Garantier løper (etter det hva SAS selv har kommunisert) frem til 2014, sa blir det en dyr sak...

Det kan vaere en ide a aksellere sitt eget fleet roll-over og bruke disse flyene etter de har blitt konvertert til en litt mer bruker-vennlig standard. Rett na er de i charter-config, trolig ikke det hva SK vil tilby sine Business pax til LHR eller FRA...

Dersom det stemmer at de A320 er bygd for å raskt kunne varieres mellom ren Y med 180 og 40+126 så kan det ikke være så veldig vanskelig å få dem tilpasset. De A321 de har opperer har hatt 212 seter, er det noe værre å reise med dem en 738 med 186 seter fra DY?? Bør ikke SAS prøve å få disse inn i sin prod snarest? Problemet er vel piloter.
 
Kan noen forklare hva forskjellen på de ca 200 millionene SAS tydeligvis taper på denne konkursen og de 1,5 milliardene, som går utover likvidteten.
Trodde jeg hadde hatt nok økonomi til å fatte dette, meeen den gang ei.

Hva er forskjellen på 200 millioner og 1,5 milliarder... :)

En annen billedlig forklaring kan være :

Du låner ut din nye mobil som kostet 1500 kroner din til en komis. Dagen etter får du vite at han har mistet mobilen og ikke har råd til å kjøpe en ny til deg. Mobilen får du altså aldri igjen. Tapet er der, men du behøver nødvendigvis ikke åpne lommeboka for det. Du kan alltids leve uten mobil.

Etter en uke får du regning fra Telenor. Kompisen har ringt for 200 kroner. De pengene må du åpne lommeboka for å betale Telenor.

Gang med 1 million og du har situasjonen til SAS. Slik kan forklare Stølen i SAS forklare at det bare er 200 millioner som berører SAS kassa direkte.
 
Siden VING/Thomas Cook Scandinavia sammen med Star Tour/TUI Nordic har vært de største leverandørene av pax fra Skandinavia - til Spanair, hadde det vært fint om disse selskapene selv kunne fly gjestene fremover - med norske/skandinaviske crew.
Men flymangel gjør at dette er uavklart.

Tally-Ho
 
Tror ikke Sas kommer til å klare å snu seg kjapt rundt å få a320 i rute. Dette kommer fagforeningene sette stop for. De kommer ikke til å kunne ta inn kapteiner som har A320 raiting. I såfall får en md eller b737 besettning skoles om.. 3-4 måneder kanskje..
 
Last edited:
Dersom det stemmer at de A320 er bygd for å raskt kunne varieres mellom ren Y med 180 og 40+126 så kan det ikke være så veldig vanskelig å få dem tilpasset. De A321 de har opperer har hatt 212 seter, er det noe værre å reise med dem en 738 med 186 seter fra DY?? Bør ikke SAS prøve å få disse inn i sin prod snarest? Problemet er vel piloter.

Paperworks, Paperworks!!! Slike ting tar tid, langt mere enn mange tror...
 
Siden VING/Thomas Cook Scandinavia sammen med Star Tour/TUI Nordic har vært de største leverandørene av pax fra Skandinavia - til Spanair, hadde det vært fint om disse selskapene selv kunne fly gjestene fremover - med norske/skandinaviske crew.
Men flymangel gjør at dette er uavklart.

Tally-Ho

Hvis Thomas Cook Scandinavia mangler fly, så kan vel det være en mulighet for de nå å få inn ett par A320 og noen A321 så de får flere fly å kan ha flere ruter med tiden.

Det må da være tenkt på det?

VKG har jo A320/A321 kapteiner, mulig de må ansette flere, men dette må da være en mulighet for VKG å satse litt å ta inn 3-4 fly nå som det er fly som er klare til å ferges til CPH for modification osv :)
 
Hvis Thomas Cook Scandinavia mangler fly, så kan vel det være en mulighet for de nå å få inn ett par A320 og noen A321 så de får flere fly å kan ha flere ruter med tiden.

Det må da være tenkt på det?

VKG har jo A320/A321 kapteiner, mulig de må ansette flere, men dette må da være en mulighet for VKG å satse litt å ta inn 3-4 fly nå som det er fly som er klare til å ferges til CPH for modification osv :)

------------------
Ja, det hadde vært hyggelig med flere fly til Thomas Cook Scandinavia;-)
Det er en viss overkapasitet i Thomas Cook UK, så man kunne jo håpe at det kunne komme noen derfra...men hittil har konsernet ikke sett at det var økonomi i dette med å fly deres A320/321 på de mindre regionale flyplassene oppover kysten og nordover. Når man kun har avgang kun en gang i uken fra en flyplass (f.eks Tromsø), så er det vanskelig å få logistikken til å passe økononmisk, med hensyn til dyre crewtransporter etc.
Men dersom Thomas Cook plasserer flere av deres fly på bl.a. Kanariøyene, og dermed flyr motsatt med norske crew (det gjør man til visse flyplasser allerede) - så kan man kanskje få til noe...Vi får se...For øyeblikket har man neppe tilstrekkelig skandinavisk kapasitet. Thomas Cook UK har i vinter operert en B-757 på de nordfinske flyplassene, og de har flere 757 i reserve. Flyet har god range, men er sannsynligvis for stort?

Tally-Ho
 
Slik jeg har forstått det er 1,8 mrd = 11,9 % av Spanair sin totale verdi (11,9 % er eierandelen til SAS), mens 200-300 mill er 11,9 % av gjelda Spanair har til kreditorer. Har jeg forstått det korrekt?

Hva skjer med de verdier som er igjen i Spanair, f.eks. aktiva i form av fly o.l.? Vil tapet på 1,8 mrd bli redusert når man får solgt dette, eller er verdier av aktiva allerede trukket fra i de 200-300 millionene man skylder kreditorer?
 
Slik jeg har forstått det er 1,8 mrd = 11,9 % av Spanair sin totale verdi (11,9 % er eierandelen til SAS), mens 200-300 mill er 11,9 % av gjelda Spanair har til kreditorer. Har jeg forstått det korrekt?

Hva skjer med de verdier som er igjen i Spanair, f.eks. aktiva i form av fly o.l.? Vil tapet på 1,8 mrd bli redusert når man får solgt dette, eller er verdier av aktiva allerede trukket fra i de 200-300 millionene man skylder kreditorer?

De fleste fly er vel leaset, så ingenting å hente der. De 2-300 er vel garanti for lån Spanair har tatt opp, som nå kreditorer vil inkreve.
 
------------------
Flyet har god range, men er sannsynligvis for stort?

Tally-Ho

Tja Tromsø hadde nede B757 senest i går :)

Så den er nok ikke for stor, det veier jo opp med range og kapasitet, noen fordeler har det også en Spanair A321 var som regel smekkfull TOS-LPA.

Da med 210 seat config, en B757 tar vel knappe 30 mer, som derimot vil veie opp for maks utnyttelse av plassen, og Star Tour/Ving/Apollo får hver solgt 10 seter ekstra på den flygningen.
 
Tja Tromsø hadde nede B757 senest i går :)

Så den er nok ikke for stor, det veier jo opp med range og kapasitet, noen fordeler har det også en Spanair A321 var som regel smekkfull TOS-LPA.

Da med 210 seat config, en B757 tar vel knappe 30 mer, som derimot vil veie opp for maks utnyttelse av plassen, og Star Tour/Ving/Apollo får hver solgt 10 seter ekstra på den flygningen.

Nå var det vel ca 60 pax, noe som ble antydet i artikkelen med Linda...
Så plass skulle de vel ha nok av:D
 
Nå var det vel ca 60 pax, noe som ble antydet i artikkelen med Linda...
Så plass skulle de vel ha nok av:D

Nei, det var nok mer enn som så. De 60-70 passasjerene var bare Apollo sine gjester. Flyet er chartret av Apollo, Star Tour og Ving sammen, så for å finne totalantallet må du vite hvor mange pax de øvrige turoperatørene hadde.
 
SAS har kommet med en presisering ifm tapet som følge av konkursen i Spanair:
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=297528

"Nedskrivningen belastar resultatet före skatt med 1,7 miljarder SEK och SAS koncernen förväntar därför ett negativt resultat före skatt för helåret 2011. SAS förväntar dock ett marginellt positivt resultat före poster av engångskaraktär för helåret 2011."

SAS kommer med andre ord til å gå med røde tall i 2011 som en følge av konkursen, men det positive er ihvertfall at driften i seg selv går med et lite overskudd.
 
SAS har kommet med en presisering ifm tapet som følge av konkursen i Spanair:
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=297528

"Nedskrivningen belastar resultatet före skatt med 1,7 miljarder SEK och SAS koncernen förväntar därför ett negativt resultat före skatt för helåret 2011. SAS förväntar dock ett marginellt positivt resultat före poster av engångskaraktär för helåret 2011."

SAS kommer med andre ord til å gå med røde tall i 2011 som en følge av konkursen, men det positive er ihvertfall at driften i seg selv går med et lite overskudd.

Det nytter ikke å trøste seg med at driften går bra hvert år så lenge totalresultatet går i toalettet!
 
SAS har kommet med en presisering ifm tapet som følge av konkursen i Spanair:
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=297528

"Nedskrivningen belastar resultatet före skatt med 1,7 miljarder SEK och SAS koncernen förväntar därför ett negativt resultat före skatt för helåret 2011. SAS förväntar dock ett marginellt positivt resultat före poster av engångskaraktär för helåret 2011."

SAS kommer med andre ord til å gå med røde tall i 2011 som en følge av konkursen, men det positive er ihvertfall at driften i seg selv går med et lite overskudd.

Hvorfor påvirker dette 2011 regnskapet når det skjer i 2012?
 
Hvorfor påvirker dette 2011 regnskapet når det skjer i 2012?

Får håpe en økonom kan svare på det...

Men de kan kanskje velge å ta nedskrivningen på 2011-regnskapet da Q4 ikke er klart enda og regnskapet for 2011 ikke er lukket.
 
Tja, kundefordringer skal alltid vurderes og en sjablongmessig avskriving er vanlig. Når man enda ikke har avsluttet 2011 velger man vel å ta det da, da man vet at tapet kommer. Like greit å få det unna...
 
Back
Top