Anotherone bites the dust: Spanair

Triste saker.
Fløy Spanair for første og siste gang i desember i biz på CPH-BCN-ALC. Har en halvskrevet trip report fra turen, og den skal jeg prioritere å få ferdig.
 
Ser ut at det er Mint Airways som kommer til TOS i morgen i stedet for JKK.


DK9001 B752 ECLHL MAD LPA 0430 0705 (mest sannsynlig ferry/position)
DK4001 B752 ECLHL LPA TOS 0800 1500
DK4002 B752 ECLHL TOS LPA 1545 0130
 
Last edited:
Kjipt for SAS og JKs ansatte, men dette var jo noe som de fleste regnet med ville skje før eller siden. JK har jo vært en økonomisk katastrofe lenge og er av SAS sine mange idiotiske investeringer. Med overkapasitet i Spania, og en råtten økonomi med skyhøy arbeidsløshet, var det bare spørsmål før noen måtte gi seg
 
De får vel også nogle Airbus-fly tilbage fra Spanair de kan bruge til det. Der holder ihvertfald en A321 i CPH, der netop er landet og sikkert ikke kommer videre derfra lige nu ;)

Hvor lang tid vil der normalt gå inden SAS vil kunne råde over de fly de har "udlejet" til JK?

Inntil alle heftelsene som hviler på hvert fly er betalt.
Leie,finans,Eurokotroll,landingsavgifter etc.
Dette kan ta opp til flere uker/måneder ettersom kreditorene må samle opp utestående krav og sende dette inn til administratorene av konkursboet.
 
Egentligt lidt underligt at de bruger penge på at flyve den hjem når kassen er tom.

Et det normalt?

Det kan det godt være. Det er planlagt på forhånd hva som skal skje med materiell som er utenfor hjemlandet i en slik situasjon.
Fergeflyging som i dette tilfellet skjer for kreditors regning er avklart med administratorene på forhånd og har og sammenheng med enkelte lands konkurslovgivning.
 
Crew skal vel hjem, og mon ikke at det teknisk set er konkursboets fly i første omgang indtil det juridiske papirarbejde er løst?

Konkursen er juridisk i det øyeblikk styret begjærer oppbud.
En del saker og prosedyrer er da gjennomdiskutert på forhånd inklusive meddelelse til luftfartsmyndighetene som skal være holdt løpene orientert siste timer i forhold til gyldighet av AOC.
 
Kjipt for SAS og JKs ansatte, men dette var jo noe som de fleste regnet med ville skje før eller siden. JK har jo vært en økonomisk katastrofe lenge og er av SAS sine mange idiotiske investeringer. Med overkapasitet i Spania, og en råtten økonomi med skyhøy arbeidsløshet, var det bare spørsmål før noen måtte gi seg

Slutter meg til denne kommentaren,overraskelsen er nok at de greide å holde det gående så lenge som de gjorde.
 
VKG4001/EC-LHL kommer inn over Portugal i skrivende stund, ser ikke ut som pax fra LPA til TOS opplever en forsinkelse en gang. Så det er lite krise å skrive hjem om.

Ser også at fr. Linda påstår at Narvik har mørketid (regner med det er sympatisanking). Den tok slutt for et par uker siden...
 
Kjipt for SAS og JKs ansatte, men dette var jo noe som de fleste regnet med ville skje før eller siden. JK har jo vært en økonomisk katastrofe lenge og er av SAS sine mange idiotiske investeringer. Med overkapasitet i Spania, og en råtten økonomi med skyhøy arbeidsløshet, var det bare spørsmål før noen måtte gi seg

Ja sett med 2012 øyne var dette "en av SAS sine mange idiotiske investeringer" men når investeringen ble gjort i sin tid var det en del andre realiteter som gjorde at det var en del av å kunne vokse i trafikken til (og tildels fra) Spania. På den tiden var det andre regler og Spania forlangte (og kunne forlange) at 50% av all luftfarts trafikk til/fra Spania skulle skje på "Spanske Vinger" og SAS var ikke alene om løsninger på linje med Spanair. LTU nå en del av Air Berlin konsernet investerte i LTE - hvor E stod for Espania - andre gjorde det samme. Jeg tror det er langt mer en meget dårlig forvaltning / drift (noe en kan si at SAS tildels har gjort på hjemme bane også) enn en idiotisk investering, og skal SAS forbedre seg må en vekk i fra "enkle" undskyldninger om tidligere feil og se på egen evne til å forvalte / drifte. (Se bare på SAS sin Internet fadese - en ser seg blind på forklaringen om at dette er gamle systemer og at det ikke kan bli bedre før disse er skiftet ut - noe som er direkte feil - feilene som oppstår ligger 100% i web løsningene, ReaAid vet ikke hva en Mac er)
 
Jeg kjenner ikke Spanair sin historie, produkt osv.. noe særlig. Men det som overasker meg er at SAS ikke brukte det som et SAS low-cost selskap. Selv om innenriks markedet i Spania har fått seg en trøkk, så kunne jo SAS for mange år siden satt all produksjon mot Skandinavia ut til Spanair. Det er jo den veien DY nå går med baser i syd?
 
Artig? At Flightstat's side med avganger fra BCN viser alle JK's flighter enten på rute, eller underveis:o
 
Det blir spennende å se hva som skjer framover i Spania. Vil Iberia, Vueling og Air Europa kunne dekke opp dette markedet eller vil noe nytt stige opp fra asken tro?
 
Godt det løste seg så raskt for de involverte/norske pax..

DK9001 B752 ECLHL MAD LPA 0430 0705 (mest sannsynlig ferry/position)
DK4001 B752 ECLHL LPA TOS 0800 1500
DK4002 B752 ECLHL TOS LPA 1545 0130

Noen som har idé hvordan de løser dette med crew?
 
Godt det løste seg så raskt for de involverte/norske pax..



Noen som har idé hvordan de løser dette med crew?

De har helt sikkert med et crew som reiser passivt opp og jobber aktivt ned igjen mens de som jobbet aktivt opp "passer" ned igjen.
 
Triste greier ja.

Dumt for SK som må også ut med penger. Men er alt dette negativt for SK eller?

Tenker på JK sin flåte; har SK "rettigheter" på de 19 A320 og 5 A321 som JK hadde? Eller skal disse selges/tilbake til uteleieren?
 
Det blir spennende å se hva som skjer framover i Spania. Vil Iberia, Vueling og Air Europa kunne dekke opp dette markedet eller vil noe nytt stige opp fra asken tro?

Enig i at dette kan bli spennende fremover, men Air Europa er best skikket organisasjonsmessig til å ta store deler av chartermarkedet i den nære fremtid.
 
Takk til MD11 og SQ 777, jeg tenkte også at de nesten måtte ha med to crew. Og da er det tydelig de har plass til det. Blir fortsatt en lang dag for alle på jobb, regner med de sover godt når de endelig kommer hjem til MAD :)
 
Ser via en twitterkilde nå at det ser ut som at Vueling nå tar grep om BCN og satser sterkt der i tillegg at de vissnok tar over noen av Spanairs Airbus' maskiner.
 
Back
Top