Another one bites the dust: Estonian Air

Da skal den Europeiske Unionen halshugge Estlands nasjonale flyselskap Estonian Air i morgen. 8. November er det over for flyselskapet som server Oslo, Trondheim, København, Stockholm ARN og BMA fra Tallinn.

http://www2.estonian-air.ee/
 
Re: Estonian Air ops W15/16

Jeg fikk akkurat denne fra Estonian. Snipp snapp snute fra imorgen.

07.11.2015
Estonian Air
Dear Customer,

The Management Board of Estonian Air decided to cease operations starting from 8 November followed by a decision of the European Commission according to which Estonian Air has received State aid which is incompatible with the internal market and must be paid back.

Regarding the above we are sending instructions for passengers holding Estonian Air tickets for flights departing from 8 November and onwards.

Passengers who have booked their tickets on Estonian Air flights departing from 8 November until 10 November 2015

Passengers who are holding Estonian Air tickets (ticket number starts with 960) bought from Estonian Air or travel agency will be automatically rebooked on a flight of another airline. A confirmation will be sent to the passenger via SMS or e-mail. Passengers who have not received a new ticket at the latest 6 hours before the departure must contact for assistance by phone +372 6266 234 or rebook@estravel.ee.

Passengers shall be offered alternative return flight over the entire route (ticket number starts with 960). Flights will be rebooked in order in which they depart, i.e flights departing on 8 November will be served first.

Passengers shall be offered alternative flights most similar to the original route. Unfortunately it is not possible to accommodate special requests or preferences regarding alternative routes or airlines.

Estonian Air tickets booked by other airlines (ticket number does not start with 960) are still valid, and these airlines (e.g. SAS, KLM, Brussels Airlines, etc) must offer refund, or most probably they will rebook passengers on alternative flights. Passengers are requested to contact the airline where they have booked their tickets.

Passengers who are in a transit zone in a given moment are requested to apply for assistance at a transit counter. Transit passengers are requested to pay attention to their baggage as there may be a need to pick up baggage at the transit airport for checking it in on a new flight.

Guidelines for passengers who have booked their tickets on Estonian Air flights departing from 11 November 2015 and onwards.

Passengers holding Estonian Air tickets (ticket number starts with 960) for flights departing on or after 11 November 2015, will get a refund. Passengers are requested to complete a refund application via www.estonian-air.com, repayment starts from 11 December 2015.

Passengers are not rebooked on other airlines’ flights, and they have to book new tickets at their own cost.

Estonian Air tickets booked by other airlines (ticket number does not start with 960) are still valid, and these airlines (e.g. SAS, KLM, Brussels Airlines, etc) must offer refund, or most probably they will rebook passengers on alternative flights. Passengers are requested to contact the airline or travel agency where they have booked their tickets for assistance.

Thank you for flying with Estonian Air!

Please accept our sincere apologies for possible inconvenience.

Estonian Air Management

AS Estonian Air | Lennujaama tee 13, 11101 Tallinn |
www.estonian-air.ee |
 
Last edited by a moderator:
Gjenoppstår Estonian som et annet selskap med de samme flyene? Antar dette er nøye regissert.
 
Da skal den Europeiske Unionen halshugge Estlands nasjonale flyselskap Estonian Air

Slik kan man jo si det, men samtidig var det en ganske spinkel hals. De har ikke tjent penger og da ender det som regel med konkurs.
 
Slik kan man jo si det, men samtidig var det en ganske spinkel hals. De har ikke tjent penger og da ender det som regel med konkurs.


Nettopp. Estonian Air har vel omtrent aldri tjent penger, og fikk tilført masse kapital da SAS var på eiersiden. De har også prøvd flere vågale stunts, f.eks. da de skulle bli store med hub-and-spoke-modellen og nå ved at de selger flytjenester til andre uten egentlig å ha kapasitet til det.
 
Men for oss som har hatt kontor i Tallinn og pendlet mye dit, er det allikevel synd at de nå er borte. Likte selskapet godt jeg...

Kim
 
Ingen automatikk i at de overtar Estonians slots rundt omkring heller ... me fe sjå ..
 
Hmm... Jeg skal til Kiev i desember, reiser fra Trondheim til Kiev via Tallinn. Reisen er kjøpt hos travellink, med billett utstedt fra estonian (960-nummer).

Jeg har ikke hørt noen ting, verken fra estonian eller travellink. Når jeg leser her nå, så ser det ut som jeg skal søke refund.. Vil det si at hele reisen min kansellert?

Eller? Jeg har jo som sagt ikke hørt noe som helst, utenom det jeg leser her.
 
Hmm... Jeg skal til Kiev i desember, reiser fra Trondheim til Kiev via Tallinn. Reisen er kjøpt hos travellink, med billett utstedt fra estonian (960-nummer).

Jeg har ikke hørt noen ting, verken fra estonian eller travellink. Når jeg leser her nå, så ser det ut som jeg skal søke refund.. Vil det si at hele reisen min kansellert?

Eller? Jeg har jo som sagt ikke hørt noe som helst, utenom det jeg leser her.
Dette skriver jo Estonian selv;
Tickets will be refunded. Please submit your application below.

Compensation for tickets will begin on 11 December 2015. Applications can be submitted until the 8th of February 2016 (included)

Flights are not rebooked. The passenger will have to purchase a new ticket.
 
Hmm... Jeg skal til Kiev i desember, reiser fra Trondheim til Kiev via Tallinn. Reisen er kjøpt hos travellink, med billett utstedt fra estonian (960-nummer).

Jeg har ikke hørt noen ting, verken fra estonian eller travellink. Når jeg leser her nå, så ser det ut som jeg skal søke refund.. Vil det si at hele reisen min kansellert?

Ja, reisen din er kansellert og du får pengene tilbake.

Du må sende inn et krav nettsiden deres. Du fyller inn billettnummer, navn og kontonummer du vil ha utbetalt til. Utbetalingen kommer tidligst 11 desember.

Fra: http://www2.estonian-air.ee/# (velg engelsk)
 
Jepp. Det kan se ut som SAS rebooker sine codeshare til Adria også (og Air Baltic) i noen dager.

Temporary Reprotection with JP for cancelled SK codeshare flights TLL-ARN/CPH/OSL/TRD v.v.
SAS (SK/117) has entered into a temporary reprotection agreement with Adria Airways, JP due to cancellation of SK codeshare flights from 08NOV15 to and including 14NOV15.
Passengers booked on the cancelled SK-codeshare flights above may be involuntary rerouted toJP flights according to class mapping below

SK marketing
C D J Y S B E M H Q V W U K L
JP operating
C D Z Y B B M M H Q S W S L K
 
Nå er jeg sikkert helt dum her.. Men når de ber om kontonummer/bank, holder det med det vanlige norske (11 siffer + SMN) eller det internasjonale, altså IBAN/swift å hele pakka?
 
Nå er jeg sikkert helt dum her.. Men når de ber om kontonummer/bank, holder det med det vanlige norske (11 siffer + SMN) eller det internasjonale, altså IBAN/swift å hele pakka?

Jeg ville tatt med IBAN/swift. Regner med det vil bli utbetalt fra Estland. Så slipper du at det evt blir forsinket pga det.
 
Har du kjøpt hos et reisebyrå, må du kontakte dem for refusjon. Det er de som har fått pengene dine - dermed betaler de også tilbake.

Imidlertid ville jeg bedt dem om å overføre deg til det nye selskapet .. dette synes det om som Estonian selv ikke promoterer.
 
Har du kjøpt hos et reisebyrå, må du kontakte dem for refusjon. Det er de som har fått pengene dine - dermed betaler de også tilbake.

Imidlertid ville jeg bedt dem om å overføre deg til det nye selskapet .. dette synes det om som Estonian selv ikke promoterer.

Så lenge billetten er utstedt av Estonian og de ikke vil/kan overføre så må vel reisebyrået booke om, noe de fleste reisebyrå sikkert ikke ønsker (pga pris). Når det gjelder refund så ga jeg det rådet jeg ga, basert på det Estonian selv skriver på nettsiden, at folk som har booket med reisebyrå og har 960 billett, får refund av Estonian. Skader sikkert ikke å spørre Travellink, men regner med at når Estonian har lagt det opp slik så vil man bli avvist der, evt at de kun refunderer gebyrer de har lagt på.
 
Har du kjøpt hos et reisebyrå, må du kontakte dem for refusjon. Det er de som har fått pengene dine - dermed betaler de også tilbake.

Imidlertid ville jeg bedt dem om å overføre deg til det nye selskapet .. dette synes det om som Estonian selv ikke promoterer.

Ja, hvorfor overføres ikke passasjerene? Flyene må jo gå omtrent tomme.
 
Back
Top