Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020
Regjeringen har nå lagt frem tilbud om anbud for regionale flyruter fra 1 april 2016 til 31 mars 2020
https://www.regjeringen.no/nb/aktue...-mindre-statleg-regulering-og-kjop/id2410253/
De største endringene fra tidligere er:
Rutene man da kan søke om er:
Ellers er det fortsatt krav om trykkabin og satelittbasert instrumentflyvning.
Selv tror jeg dette er positivt, både ved at de nå fjerner anbud på et par ruter som tydeligvis kan stå på egne ben, samt fjerner den mest håpløse av dem (Fagernes). At det stilles mer fleksible krav til frekvens og man ser på seter per år og ikke per dag, tror jeg også kan gjøre det mer effektivt, og trolig billigere
Regjeringen har nå lagt frem tilbud om anbud for regionale flyruter fra 1 april 2016 til 31 mars 2020
https://www.regjeringen.no/nb/aktue...-mindre-statleg-regulering-og-kjop/id2410253/
Anbod på regionale flyruter i Sør-Noreg: Styrkt konkurranse og mindre statleg regulering og kjøp
De største endringene fra tidligere er:
- Oslo-Florø, Florø-Bergen og Ørsta/Volda-Oslo blir vurdert som trafikksterke nok til at disse bortfaller fra anbudsrunden, og det således blir fri konkurranse
- Oslo-Fagernes har for svakt trafikkgrunnlag og faller så bort (hvilket betyr ruten blir lagt ned)
- Større fleksibilitet ved at det settes krav til antall seter per år og ikke per dag
Rutene man da kan søke om er:
- Røros – Oslo
- Førde – Oslo
- Sogndal – Oslo
- Sandane – Oslo
- Sogndal – Bergen
- Sandane – Bergen
- Førde – Bergen
- Ørsta-Volda – Bergen
Ellers er det fortsatt krav om trykkabin og satelittbasert instrumentflyvning.
Selv tror jeg dette er positivt, både ved at de nå fjerner anbud på et par ruter som tydeligvis kan stå på egne ben, samt fjerner den mest håpløse av dem (Fagernes). At det stilles mer fleksible krav til frekvens og man ser på seter per år og ikke per dag, tror jeg også kan gjøre det mer effektivt, og trolig billigere