Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Someone

Moderator
Medlem
Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Regjeringen har nå lagt frem tilbud om anbud for regionale flyruter fra 1 april 2016 til 31 mars 2020

https://www.regjeringen.no/nb/aktue...-mindre-statleg-regulering-og-kjop/id2410253/

Anbod på regionale flyruter i Sør-Noreg: Styrkt konkurranse og mindre statleg regulering og kjøp

De største endringene fra tidligere er:
  • Oslo-Florø, Florø-Bergen og Ørsta/Volda-Oslo blir vurdert som trafikksterke nok til at disse bortfaller fra anbudsrunden, og det således blir fri konkurranse
  • Oslo-Fagernes har for svakt trafikkgrunnlag og faller så bort (hvilket betyr ruten blir lagt ned)
  • Større fleksibilitet ved at det settes krav til antall seter per år og ikke per dag

Rutene man da kan søke om er:
  • Røros – Oslo
  • Førde – Oslo
  • Sogndal – Oslo
  • Sandane – Oslo
  • Sogndal – Bergen
  • Sandane – Bergen
  • Førde – Bergen
  • Ørsta-Volda – Bergen

Ellers er det fortsatt krav om trykkabin og satelittbasert instrumentflyvning.


Selv tror jeg dette er positivt, både ved at de nå fjerner anbud på et par ruter som tydeligvis kan stå på egne ben, samt fjerner den mest håpløse av dem (Fagernes). At det stilles mer fleksible krav til frekvens og man ser på seter per år og ikke per dag, tror jeg også kan gjøre det mer effektivt, og trolig billigere
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Ellers er det fortsatt krav om trykkabin og satelittbasert instrumentflyvning.
Så alt går til WF denne ganga også.


Noen som tror at DAT vil retunere til FRO?
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Ellers er det fortsatt krav om trykkabin og satelittbasert instrumentflyvning.
---

At det stilles mer fleksible krav til frekvens og man ser på seter per år og ikke per dag, tror jeg også kan gjøre det mer effektivt, og trolig billigere

Er det kommet noen alternativer til SCAT-1 for satelittbasert innflyging? Hvis ikke, og disse flyplassene er utstyrt med slikt innflygingssystem, så ser jeg ikke helt for meg hvorfor WF skal redusere prisen sin spesielt mye. Hvem er konkurrentene? Men det er klart at WF da kanskje kan benytte sin innsikt i trafikkvolum til å bedre tilpasse frekvensene til behovet. I så måte kan det bli billigere totalt sett om man flyr mindre.
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

I og med at det då står at staten ikkje vil regulere rutene til/frå FRO og HOV-OSL, kva då med krav til trykkabin og satelittbasert instrumentflyging på desse? Ligg desse krava framleis til grunn, eller er det fritt fram? Er HOV forresten lang nok til å ta noko anna enn Dash8-100?
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Det er kun FDE i Sør-Norge som har SCAT innflygingssystem.
FRO og RSS kan ta ned større fly som DHC-8-300 osv.
Andre flyplasser krever Step Approach og Automatic Uptrim..
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Det er nok pga WF leverte inn et 0 anbud på Florø at disse rutene nå fjernes fra anbud. Håper det er lønnsomt, men 2 selskaper inn på samme rute vil nok ikke bli noe gunstig (foruten for passasjerene da!)
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Tviler meget på at det vil være lønnsomt her i Florø ved kommersialisering, da hovedandel av passasjerer minkes stødig grunnet nedgang i oljebransjen her...
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Ja, det må jo også eit poeng som eg vil tru spesielt vil gå ut over Bergen. Det er jo ikkje noko grunn til at Florø og Førde skal ha så veldig ulik marknad til Bergen om det ikkje er for oljen. Så går det nedover, er vel ikkje den ruta særleg attraktiv.
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Kravet til satelittnavigasjon, kan det løses uten Scat-1?
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Tviler meget på at det vil være lønnsomt her i Florø ved kommersialisering, da hovedandel av passasjerer minkes stødig grunnet nedgang i oljebransjen her...

WF kan skru opp prisene her nå om de forblir alene. Færre avganger og høyere priser er jeg helt sikker på at det blir så lenge DAT ikke flyr vinge mot vinge.
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Følgende er nytt og endrer vesentlig i forhold til tidligere anbud da det har vært gyldig AOC som eneste krav:

5.5.1.2 Krav utover dei som følger av lover, regler og vedtak
Krav om trykkabin
Operatøren skal benytte fly med trykkabin på alle flyginger
Krav om satellittbasert instrumentinnflyging
Operatøren skal kunne nytte mannskap og luft fartøy som er utstyrt og sertifisert for å fly satellittbaserte instrumentinnflygingsprosedyrar med vertikal informasjon ved lufthamner kor slike prosedyrar er etablert og publisert (se AIP Norge og BSL G 4-1 § 7).
Treningsprogram
For ruter på kortbane (opp til 1000 meter) gjeld dei krava til trening og dokumentasjon som er gjengitt nedanfor i tillegg til dei krava som følger av regler og vedtak:

i. Basiskrav minimum 800 timer flytid
ii. Teoretisk pensum må dekke:
i.kortbaneoperasjoner
ii.bratte innflyginger
iii. Særskilte vindbegrensninger
iv. Sirklingsprosedyrer og avbrutt innflyging
v. Balked landing
vi. PLASI og touchdown zone
vii. Flight Safety’s ALAR kurs
viii. Områder av Operational Suitability Data (OSD), AFM og MEL som er relevant for kortbaneoperasjoner. Forholdet mellom dem og
konsekvenser.
iii.Simulatortrening:
i. ZFTT typeutsjekk godkjennes ikke
ii.Simulatorkonfigurasjon må tilsvare faktisk flykonfigurasjon
iii. Avansert visuell presentasjon av aktuelle kortbaneplasser må være tilgjengelig for å kunne trene sirkling, PLASI og topografi. Hvis ikke må
omfattende program for trening i fly utarbeides.
iv. Sirkling med avbrutt innflyging, Balked Landing, CRM og TEM vektlegges spesielt.
iv.LIFUS
i. Delt inn i klare faser med delmål
ii. Klare vind og vær restriksjoner i treningsfasen
iii. Det må utarbeides et minimumpensum for rutetreningen for å sikre at alle relevante elementer blir dekket
iv. Restriksjoner i minimum 300 timer + en vintersesong
v. Recurrent trening:
i.I tillegg til obligatoriske OPC/PC elementer må det settes av tid til trening av særskilte kortbane elementer. Anbyderne bør ta høyde
for eventuelle økte kostnader forbundet med dette.
ii. CRM og TEM vektlegges og evalueres
 
Last edited:
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Då har "panikken" begynt i Florø. Kanhende ikkje uten grunn. Mange uti der har, i alle fall iflg. tidlegare presseoppslag ville hatt det slik (fordi bort med WF, inn med DAT osv), det spørs om ikkje realitetane begynner å gå opp for nokon. (Mi tolking av saka). Og klart at timinga er katastrofal mtp. nedgang i oljen. Kanskje det har snudd igjen før neste periode, kven veit...

http://www.firdaposten.no/krev-vedtaket-snudd/s/5-16-39982

"Venstre krev at Samferdselsdepartementet no treff tiltak. Rett og slett på grunn av at føresetnadene for å kommersialisere lufthamna er sterkt endra berre månader etter at Solvik-Olsen og Co. trakk den statlege støtta ut av Florø som einaste av dei fire flyplassane i Sogn og Fjordane."
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Førde har fått EGNOS satellitt navigasjons system i tillegg til SCAT(WF) så nå er det fritt frem for alle. Blir svært spennende anbud, men håper Widerøe kan få nytt anbud med flyene som er mer ledig etter 80k sjekkene er ferdig så langt.
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Merkelig at departementet ikke har noen konkret tidsfrist for når de skal ha behandlet saken ferdig.

Det er veldig uheldig med tanke på fremtidig salg og flåteplanlegging.. Vi husker hvordan det var sist, da ble det problemer med å få flåtekabalen til å gå opp på kort varsel.
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Hvordan funker det med kombinasjonen ATR og SOG? Rullebanen der er vel ikke så enormt mye kortere enn FRO om jeg ikke tar helt feil. Hvordan er det terrengmessig?
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

ATR kan kun lande på FRO og RRS. med full kabin. ATR tåler 15 knop sidevind og DHC-8 26 knop. FRO har mye sidevind som favorisere Dash. FRO blir mye brukt med DHC 8-300 som kan gi god økonomi hvis det reduseres på frekvens. Håper WF får til en ny kontrakt.
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

ATR kan kun lande på FRO og RRS. med full kabin. ATR tåler 15 knop sidevind og DHC-8 26 knop. FRO har mye sidevind som favorisere Dash. FRO blir mye brukt med DHC 8-300 som kan gi god økonomi hvis det reduseres på frekvens. Håper WF får til en ny kontrakt.

Hej Propell.

Max crosswind på ATR for take off er 45 kts og landing er 38 kts. med braking action good.

I forbindelse med steep approach som eks. Florø, bliver max crosswind bestemt ud fra hver enkelt lufthavn. I Florø er det 25 kts.

En DHC 8-300 mener jeg stadig flyver på dispensation i forhold til Florøs fire category. Kun DHC 8-100 og ATR 42 kræver ingen dispensation.
 
Re: Anbudet for regionale flyruter i Sør Norge 2016-2020

Men står det nokon plass i anbodsopninga kva strekningar dei to flyselskapa har lagt ut anbod på?

Slik eg tolkar det, er det to selskap som har lagt inn anbod på dei rutene som staten har bede om tilbod på, men ikkje kva for ruter?

Eller?
 
Back
Top