Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Gikk til DAT/Widerøe

Det er vel lite trolig at Air Leap fortsetter å fly OSL-OLA-OSL, så lenge Widerøe får betalt av staten. Det blir spennende å se om det blir endringer i avgangs- og landingstidene på Rørosruta ifm dette.

Espen

Operatøren (WF på OLA-OSL/DX på SRP-OSL) har enerett på å operere ruten under anbudsperioden, og ingen andre har lov å operere ruteflyvninger på ruten, dermed må Air Leap suspendere sin rute.
Hvis operatøren under anbudesperioden ser at de tjente nok til at de ikke går i minus, er de pliktig å varsle ifra til samferdselsdepartementet om dette, og anbudet vil bli avslutta, og ruten blir da operert på kommersiell basis, altså kan andre operere på ruten.

Henger meg på jeg også, blir spennende å se om Air Leap kaster seg på OSL-OLA etter Korona-anbudet er avsluttet. En får håpe på at dette var et skritt nærmere til at OSL-OLA/SRP blir en del av de ordinære anbudsrundene for Sør-/Nord-Norge.

Operatøren (WF på OLA-OSL/DX på SRP-OSL) har enerett på å operere ruten under anbudsperioden, og ingen andre har lov å operere ruteflyvninger på ruten, dermed må Air Leap suspendere sin rute

Det er ikke tildelt enerett på disse rutene. Ser at Air Leap inntil videre fortsatt selger billetter, så det blir interessant å se om de har tenkt å fortsette.

Kravene til rutedriften er i hovedsak satt med utgangspunkt i det øvrige minimumstilbudet. Frekvenskravet er to rundturer seks dager per uke. Flyselskapene står fritt til å levere flere avganger enn det som kreves i avtalen, men da uten kompensasjon. Det vil ikke bli tildelt eneretter på flyrutene.
https://www.regjeringen.no/no/aktue...-flyrutene-stordoslo-og-orlandoslo/id2836692/

Hvis Leap fortsetter å fly så sier det seg jo selv at anbudet her forsvinner etter den initielle måned som anbudet varer

I motsetning til SRP så har vel OLA vært mer eller mindre vært fløyet i det siste. Så hvem er det som står bak «lobbyingen» for denne ruten?

Sitat MN24.no: Kan bli parallelflyging
Ørland-ordfører Tom Myrvold (H) sier at han selvfølgelig er svært glad for at Stortinget har sikret et minimumstilbud unde rpandemien som kommer næringsliv, lokalsamfunn og Forsvaret til gode.

- Samtidig kan jeg ikke unngå å si at jeg er mer opptatt av en stabil løsning på lengre sikt. Et langsiktig og forutsigbart ruteopplegg må sikres av staten utover 30. juni, sier Myrvold.

Han sier at etter det kommunen er kjent, så vil også Air Leap fortsatt fly.

- Hvem så for seg at Ørland lufthavn ville ha to flyselskap som opererte ut fra lufthavnen for kun kort tid siden, spør Myrovld.
Bak betalingsmur
https://www.mn24.no/fosna-folket/2021/03/19/Nytt-flyselskap-f%C3%A5r-statlig-st%C3%B8tte-til-%C3%A5-fly-mellom-Oslo-og-Fosen-23684048.ece

Last edited by a moderator:
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

Ut fra sak hos Fosna-folket.no, ser det ut som Air Leap kjører på som før..
Dermed blir det «stor» trafikk på Ørland (sivile) lufthavn, tre daglige: 2xWiderøe og 1xAir Leap, mandag til torsdag og søndag, samt to daglig for både Widerøe og Air Leap på fredag.

Widerøe fløy forøvrig ned fra Bodø til Ørland i går for klargjøring til neste uke, retur utpå ettermiddagen.

For Ørlandruten er det da ting som tyder på at det var helt unødvendig å legge den ut på anbud. Og tviler på at anbudsperioden og dermed Widerøes aktiviteter varer noe lenger en den initielle anbudsperioden nå i april

For Ørlandruten er det da ting som tyder på at det var helt unødvendig å legge den ut på anbud. Og tviler på at anbudsperioden og dermed Widerøes aktiviteter varer noe lenger en den initielle anbudsperioden nå i april

Nja, kan også være at staten har ''malt'' seg opp i et hjørne også, hvis både Widerøe og Air Leap skal konkurere, vil nok ingen av dem kunne tjene noe på ruten .. min tanke iallfall. Og siden staten ikke har latt anbudsvinner ha enerett og i tillegg ha skrevet at hvis operatør finner ruten lønnsom skal anbudett opphøre, dermed ''kan'' ruten fortsette da verken WF/FL muligens ikke tjener noen penger siden de konkurerer. Men staten kan vel bare velge og ikke benytte oppsjonen på 2 måneder (mai-juni).

Nja, kan også være at staten har ''malt'' seg opp i et hjørne også, hvis både Widerøe og Air Leap skal konkurere, vil nok ingen av dem kunne tjene noe på ruten .. min tanke iallfall. Og siden staten ikke har latt anbudsvinner ha enerett og i tillegg ha skrevet at hvis operatør finner ruten lønnsom skal anbudett opphøre, dermed ''kan'' ruten fortsette da verken WF/FL muligens ikke tjener noen penger siden de konkurerer. Men staten kan vel bare velge og ikke benytte oppsjonen på 2 måneder (mai-juni).

Jeg blir ikke overrasket om Widerøe har klart å prise seg høyt nok til at de uansett ikke taper her, det er endel formuleringer i anbudsteksten som jeg er usikker på om Leap klarte å oppfylle. Samtidig har jeg forstått at Leap av storkundeavtale med den viktigste aktøren på ruten

Jeg blir ikke overrasket om Widerøe har klart å prise seg høyt nok til at de uansett ikke taper her, det er endel formuleringer i anbudsteksten som jeg er usikker på om Leap klarte å oppfylle. Samtidig har jeg forstått at Leap av storkundeavtale med den viktigste aktøren på ruten

Hvor fant du anbudsdokumentet? Har søkt etter det, men finner bare at man måtte kontakte dep. i forkant.

Det er offentlig. Bare be departementet om ambudsutlysningen. Så får du den tilsendt. Her har du hele saksmappen på Einnsyn.no. Man kan feks se at Air Leap fikk avvist sitt tilbud. Altså at de ikke var med i konkurransen i det hele tatt.

https://einnsyn.no/saksmappe?id=htt...4/Journalpost--972417904--2021--580--10--2021
252df68b79416d98b90990e0b43638cc.jpg

Det er offentlig. Bare be departementet om ambudsutlysningen. Så får du den tilsendt. Her har du hele saksmappen på Einnsyn.no. Man kan feks se at Air Leap fikk avvist sitt tilbud. Altså at de ikke var med i konkurransen i det hele tatt.

https://einnsyn.no/saksmappe?id=htt...4/Journalpost--972417904--2021--580--10--2021
252df68b79416d98b90990e0b43638cc.jpg

Sikker på at Air Leap ble avvist fra konkurransen?
Bildet viser jo at Air Leap sitt tilbud ble avvist, og det er postert etter fristen for innsendelse og muligens etter at departementet hadde tatt sin avgjørelse.

Sikker på at Air Leap ble avvist fra konkurransen?
Bildet viser jo at Air Leap sitt tilbud ble avvist, og det er postert etter fristen for innsendelse og muligens etter at departementet hadde tatt sin avgjørelse.

Mulig jeg misforstår deg her, men jeg tolker dette nettopp som at Air Leap ble avvist fra konkurransen.
De leverte tilbud innen fristen -> besto ikke kvalifikasjonskravene -> samferdselsdepartementet sendte avvisningbrev til Air Leap.

Last edited:

Har en del erfaring med svar på anbud til det offentlige. Generelt kan man si når ett anbud blir avvist så er det fordi anbudsbesvarelsen ikke tilfredsstiller en del av MÅ-kravene i anbudsteksten. Det kan være så enkelt som at anbudet MÅ være levert innen en gitt tidsfrist. Leveres anbudet etter dette, så vil anbudsbesvarelsen bli avvist. Et annet krav kan feks at ved innkjøp av bil så MÅ den ha automatgir, dersom man leverer ett tilbud på biler med manuelt gir, så vil også tilbudet bli avvist, da det for innkjøpere ikke kan vurdere tilbudet siden det ikke oppfyller ett eller flere av MÅ-kravene i ambudsutlysningen.

Jeg har ikke bedt om innsyn i avvisningen som har gått til Air Leap, men ut fra postjournalen så kan det tyde på at Air Leap ikke kunne levere på ett eller flere av MÅ-kravene i anbudsteksten, og således har fått sitt anbud avvist. I sin enkleste forklaring så kan det være at Air Leap har levert sitt tilbud for sent.....

Fin oppsummering av Fluxie. Jeg finner ikke konkurransen i database for offentlige innkjøp (Doffin), og det ser ut som konkurransegrunnlaget kun ble distribuert via e-post. Trolig var estimert verdi for konkurransen under terskelverdiene for at de måtte publisere i Doffin (og evt TED), eller så hadde de andre årsaker til at de kunne gjøre «en enkel variant» ved denne utlysningen. Det er derfor ikke like lett å spekulere i hva Air Leap kan ha bommet på.

Men hvis hele konkurransen foregikk over epostutveksling, kan forklaringen være så enkel at de leverte for sent som Fluxie er inne på. Heldigvis har det nå blitt vanlig at tilbud leveres via elektroniske innkjøpsportaler, slik at det ikke lenger er mulig å levere for sent. Tidligere måtte ofte tilbudet leveres fysisk på en bestemt adresse innen et bestemt klokkeslett - dette kunne skape en del uheldige situasjoner der tilbudet ble levert for sent, og ikke minst stressituasjoner for tilbyderne. Heldigvis har verden og den teknologiske utviklingen gått fremover.

I tillegg har det kommet en del oppmykninger i forskrift om offentlige anskaffelser. Det gjør det lettere for oppdragsgiver å etterspørre dokumentasjon slik at tilbyderne kan ettersende dette. Dermed kan man unngå flere tilfeller der vi får avvisninger pga unødvendige formalfeil.

Litt digresjon dette - men regelverket om offentlige anskaffelser har bare edle hensikter. Selv om det ikke alltid oppleves slik for de som forsøker å gjøre gode og effektive innkjøp. :)

... I sin enkleste forklaring så kan det være at Air Leap har levert sitt tilbud for sent.....

Ut fra dokumentoversikten så har ingen levert tilbud etter 8. mars. Det kan tyde på at de er blitt avvist med bakgrunn i andre forhold.

Fikk innsyn i en sak og der sier Air Leap sin styreleder i en mail (21.des) til Ørland kommune at de vurderer å pause all flyging fra slutten av januar 2021 pga. fallende bookingtall. Så de la selv opp til at det ble anbud, men mulig det ikke var helt planlagt at de skulle bli avvist.

Litt saksing fra lokal avisa 🙂

Attachments

• Screenshot_20210401-180649_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210401-180649_Samsung Internet.jpg
    122 KB · Views: 352
  • Screenshot_20210401-180711_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210401-180711_Samsung Internet.jpg
    82.9 KB · Views: 344

Bakgrunnen for anbud og statsstøtte var vel at Air Leap ikke kunne operere ruten uten støtte, selv om det ikke var konkurrenter på strekningen. Nå som Widerøe vant anbudet og flyr ruten med statstøtte, så viser det seg at Air Leap ser seg i stand til å fortsette likevel, nå i en mye vanskeligere situasjon med konkurranse. Uredelig av Air Leap sånn jeg ser det.

Back