Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

Someone

Moderator
Medlem
Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

I følge checkin.dk skal ruten ut på anbud. Men er bak betalingsmur. Så noen som vet mer om detaljene her?
 
Re: DAT kansellerer Oslo-Stord

Her er det som fremgår på lufthavnens hjemmeside:

Samferdselsdepartementet lyser Osloruta ut på anbod
Sunnhordland lufthavn AS hadde i går møte med Samf.dep. vedr. Osloruta. I møtet fekk lufthamnselskapet bekrefta at Samf.dep. i løpet av dei neste 2 vekene vil senda flyruta Stord-Oslo ut på anbod. Flyselskapa vil så få 2 veker på seg til å rekna på anbodet. Oppstart for ruteflyginga vert tidleg i april månad.

Samf.dep. vil i anbodet truleg ha 12 rotasjonar pr. veke på ruta. Det vert ein føremiddagsrotasjon og ein ettermiddagsrotasjon mandag-fredag samt 2 rotasjonar søndag ettermiddag/kveld.

Når det gjeld flystørrelse ser ein truleg føre seg fly av typen Dash-8 eller tilsvarande. I praksis betyr dette fly med 39 eller fleire passasjerseter.

Lufthamnadministrasjonen og dei tilsette på Stord lufthamn, Sørstokken ventar no i spenning på kva flyselskap som vinn anbodet.

www.stordlufthamn.no

Espen
 
Re: Anbud Oslo-Stord

Blir vel fort DAT, Widerøe og Air Leap som legger inn anbud her

Dog taper DAT betyr vel det i praksis slutten for dem i Norge?
 
Re: Anbud Oslo-Stord

Nei. FOT er bare det byråkratiske navnet: Forpliktelser til offentlig tjenesteytelse

Det var det jeg trodde. Hva er det som gjør at samferdselsdepartementet nå legger ut ruta på anbud?
 
Re: Anbud Oslo-Stord

Hva er det som gjør at samferdselsdepartementet nå legger ut ruta på anbud?

Det er vel først og fremst politikk i dette tilfellet.

Flere krefter i Sunnhordland mobiliserte da DAT truet med å legge ned ruta, og fikk FrP med seg på laget i budsjettforhandlingene før jul. Følgende tekst ble med som et verbalpunkt i budsjettavtalen mellom regjeringen og FrP:

«Flertallet påpeker at flyruten Stord-Oslo-Stord er en av få flyruter i Norge som ikke ble inkludert i statens nødkjøp av flyruter da Norge ble rammet av Covid19. Flertallet påpeker at flyruten Stord-Oslo-Stord bør være med i vurderingen når staten skal kjøpe flyruter i 2021»

Verbalpunktet har tydeligvis blitt tatt til etterretning.
 
Re: Anbud Oslo - Stord

Da var anbudsutlysningen ute, og i tillegg til SRP-OSL lyses også OLA-OSL ut.

The Ministry of Transport invites tenderers to an open tender procedure for temporary operation of scheduled air services on the routes Stord–Oslo and Ørland–Oslo.
The deadline for submitting tenders is 9 March 2021 at 12.00 (noon). The Ministry of Transport aims to award the contracts by mid-March.
The new agreements will enter into force on 1 April 2021 and last until 30 April 2021, with a possible extension up to two months.
https://www.regjeringen.no/no/aktue...o-and-orlandoslo-from-1-april-2021/id2836693/
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19)

Air Leap har jo Oslo-Røros. Hvis de får tak i de to andre, kan de da klare å gjøre alle tre rutene med f.eks 2 fly? Da kan det vel bli litt penger i det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19)

Air Leap har jo Oslo-Røros. Hvis de får tak i de to andre, kan de da klare å gjøre alle tre rutene med f.eks 2 fly? Da kan det vel bli litt penger i det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Air Leap flyr også Oslo-Ørland, og om jeg ikke husker feil så bruker de to fly på den produksjonen de har ut fra OSL. Så det lar seg nok gjøre å kombinere alle tre rutene uten å måtte hente inn mer kapasitet, men det spørs jo hvor brukbare avgangstidene blir. Det vil jo blant annet føre til at en av rutene ikke får en tidlig morgenavgang inn til OSL.
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19)

Air Leap flyr også Oslo-Ørland, og om jeg ikke husker feil så bruker de to fly på den produksjonen de har ut fra OSL. Så det lar seg nok gjøre å kombinere alle tre rutene uten å måtte hente inn mer kapasitet, men det spørs jo hvor brukbare avgangstidene blir. Det vil jo blant annet føre til at en av rutene ikke får en tidlig morgenavgang inn til OSL.

Nei, de har et fly med base på RRS. Og nedjustert program til Ørlandet.
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19)

Nå har vel flere av disse anbudene krav til rutetider, slik at man gjerne trenger et eget fly til hvert?
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19)

Når man søker litt på Oslo-Stord og Oslo-Ørland på Finn.reise og blar litt i Amadeus så ser det ut som DAT skal fly Oslo-Stord og Widerøe flyr Oslo-Ørland, de neste par månedene. Så tyder vel kanskje på at de da vant hvert sitt strekke
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Gikk til DAT/Widerøe

DAT sitt program ser ut som er følgene i april:

OSL-SRP
DX542 08:30-09:35 Dx67
DX544 16:00-17:05 7
DX546 15:30-16:35 5
DX548 18:00-19:05 Dx56
DX548 19:00-10:05 5

SRP-OSL
DX541 07:00-08:05 Dx67
DX543 13:30-14:35 7
DX545 14:00-15:05 5
DX547 16:30-17:35 Dx65
DX547 17:30-18:35 5
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Gikk til DAT/Widerøe

Sakset fra Fosna Folket

Etter en snuoperasjon på Stortinget, ble det i starten av februar klart atStortinget ville gi koronakrisehjelp til flyruta mellom Ørland og Oslo.

Samferdselsdepartementet lyste derfor ut en midlertidig kontrakt på et minimumstilbud. I første omgang gjelder anbudet fra 1. til 30. april, men kan forlenges til 30. juni.

Annet selskap vant kontrakten

I dag er det Air Leap som har opererer ruta mellom Fosen og hovedstaden.

Samferdselsdepartementet ga oppdraget på å fly minst to daglige rundturer mellom Ørland lufthavn og Gardermoen seks dager i uka til et annet flyselskap, Widerøe, etter anbudskonkurransen var gjennomført..

Ruta kom ikke med da staten lyste ut anbud på de regionale ruteflygningene staten ville støtte i Sør-Norge for perioden 2020 til 2024.

Men nå er det duket for statlig-støttet flytilbud i alle fall i april måned.
 

Attachments

  • Screenshot_20210319-193323_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210319-193323_Samsung Internet.jpg
    120.7 KB · Views: 789
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Gikk til DAT/Widerøe

Widerøes Ørlandflighter

OSL-OLA
WF61 08:25-09:35 DH1 Dx67
WF63 11:45-12:55 DH1 7
WF65 14:45-15:55 DH1 Dx6

OLA-OSL
WF62 09:55-11:05 DH1 Dx67
WF64 13:15-14:25 DH 7
WF66 16:15-17:25 DH1 Dx7
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Gikk til DAT/Widerøe

Det er vel lite trolig at Air Leap fortsetter å fly OSL-OLA-OSL, så lenge Widerøe får betalt av staten. Det blir spennende å se om det blir endringer i avgangs- og landingstidene på Rørosruta ifm dette.

Espen
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Gikk til DAT/Widerøe

Det er vel lite trolig at Air Leap fortsetter å fly OSL-OLA-OSL, så lenge Widerøe får betalt av staten. Det blir spennende å se om det blir endringer i avgangs- og landingstidene på Rørosruta ifm dette.

Espen


Har ikke Rørosruten i det siste vært operert uavhengig av denne?

Dog er det mer spennende å se hva som skjer når anbudet går ut om noen måneder, og hvem som flyr da
 
Back
Top