Anbud for FOT ruter i Nord Norge fra 2022

Er det noen som har kontroll på DAT's kommende rutetider LKL-TOS-LKL? De skal visstnok være lagt ut i dag.

Espen

Er det noen som har kontroll på DAT's kommende rutetider LKL-TOS-LKL? De skal visstnok være lagt ut i dag.

Espen

Sjekket bare 1 ukedag

TOS-LKL
DX581 10:30-11:20
DX585 18:55-19:45

LKL-TOS
DX580 07:00-07:50
DX586 17:15-18:05

Så ser ut som base på Banak for latvierne

Takk! Ja, jeg har oppfattet at flyet og mannskapet skal ha "base" i Lakselv. Hvis denne dagen er representativ blir det en rotasjon mindre enn dagens flyprogram på ruten.

Espen

2 x daglig mandag-fredag samt søndag. Hviledag på lørdag.

I tillegg har SAS 2 flighter i uka OSL-LKL pluss noen spredte ekstraflighter.

Last edited:
Rutetidene ligger på Finnmark Dagblad i dag.

Det danske flyselskapet DAT skal fly mellom Lakselv og Tromsø fra 1. april og to år fremover.

I dag, tirsdag 15. februar, har de presentert rutetidene.

Lakselv-Tromsø

Mandager til fredager har de to avganger fra Lakselv til Tromsø. Klokka 07.00 fra Lakselv med landing i Troms 07.50.

Og ettermiddagsflyet på hverdager går fra Lakselv klokka 17.15 med landing i Tromsø 18.05

Søndager har man også to avganger: Avgang klokka 12.20 fra Lakselv, med landing i Tromsø klokka 13.10.

Ettermiddagsflyet på søndager går 17.30 fra Lakselv og lander 18.20 i Tromsø.

Tromsø-Lakselv

Skal du motsatt vei, går det fly fra Tromsø til Lakselv på hverdager klokka 10.30 og 18.55. Da er man fremme i Lakselv henholdsvis klokka 11.20 og 19.45.

På søndager flyr DAT fra Tromsø til Lakselv klokka 14.00 og klokka 19.10. Ankomster Lakselv på søndager er klokka 14.50 og 20.00.

Widerøe har vel 3 daglige avganger i dag. Anbudet stiller bare krav om to som DAT har forholdt seg til. Jeg leste en annen plass i samme avis at de vil vurdere en tredje avgang om det er grunnlag for det.

DAT må nok enten øke frekvens eller bytte ut ATR42 med ATR72 i enkelte perioder for å klare anbudskravet på antall seter, så det blir spennende å se hva de gjør i sommer når de har kommet litt i gang.

Hva kan de finne på? Et ekstra stopp i ALF er jo en kjent løsning, eller kanskje kapre litt hurtigrutetrafikk, med KKN?

Hva kan de finne på? Et ekstra stopp i ALF er jo en kjent løsning, eller kanskje kapre litt hurtigrutetrafikk, med KKN?
Nei, kravet er mellom Lakselv og Tromsø, så det er på det strekket de må øke.

Litt overrasket at de returnerer så sent til Lakselv på formiddagen. Har de planer om en slynge ut fra Tromsø et annet sted?!

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Er det blitt publisert godtgjørelsen selskapene får på de forskjellige ruteområdene? Tidligere har anbudsprotokoll blitt gjort tilgjengelig. Alt av korrespondanse mellom Samf.dep og aktører i forbindelse med anbudet er unndratt offentligheten, så der er det ikke mye svar å finne.

Er det blitt publisert godtgjørelsen selskapene får på de forskjellige ruteområdene? Tidligere har anbudsprotokoll blitt gjort tilgjengelig. Alt av korrespondanse mellom Samf.dep og aktører i forbindelse med anbudet er unndratt offentligheten, så der er det ikke mye svar å finne.

Mener det tok litt tid før den ble offentliggjort i forrige runde også, så mulig det er klagefrister og sånt som må gå ut først?

Da er første DAT maskin på vei til LKL for oppstart her i morgen

394601df3ebfa2bfc10ecfffb03d30c9.jpg

DAT øker til 3 daglige avganger alle hverdager utenom tirsdager. Nye ruten går 1355 fra Lakselv og returner fra Tromsø 1515. På lørdager blir en ny avgang 1010 fra Lakselv med retur fra Tromsø 1210. I dag flyr de ikke på lørdager. På søndag blir som i dag to daglige avganger men litt justering på tidene. Dette gjelder fra 12. september.

Det er Finnmark dagblad som melder dette. Saken ligger bak betalingsmur, men er tilgjengelig for de med abonnement på avisen og for de som har tilgang til alle Amedia aviser.

https://www.ifinnmark.no/dat-med-fl...jempebra-at-de-har-hort-pa-oss/s/5-81-1645841

En avgang til TOS "midt på dagen" er jo noe som er godt innarbeidet fra LKL fra tiden med Widerøe, og som lokal pax er godt vant med. Jeg regner med at den blir godt mottatt og at den åpner for gode forbindelser fra TOS til andre destinasjoner. Den nye ruten øker vel også mulighetene for bedre forbindelser motsatt vei også.

Espen

iFInnmark har funnet noen som er rasende på at DAT flyr LKL-ruten

Aina Hanssen (80): – Jeg er rett og slett forbanna over at de ikke må kunne snakke norsk! (iFinnmark)
Leder i Lakselv og omegn pensjonistforening, Aina Hanssen (80), er forbannet på Samferdselsdepartementet. De sier at kabinbesetningen som er på DAT-flyet mellom Lakselv og Tromsø ikke trenger å kunne snakke norsk.

– Skuffet? Nei. Jeg er rett og slett forbannet! Det viser at de overser oss eldre mennesker i Finnmark fullstendig. De som jobber i Samferdselsdepartementet har rett og slett mistet bakkekontakten, og forståelsen for oss vanlige folk ute i distriktet, tordner 80-åringen overfor iFinnmark.

Den tidligere ordføreren i Porsanger er i dag medlem i eldrerådet i Porsanger og leder for Lakselv og omegn pensjonistforening.

Det er det danske selskapet DAT som flyr den aktuelle ruta.

Hanssen forteller om språkproblemer som oppstod under en flytur i august.

– Jeg snakket til flyvertinnen i døra på flyet, men hun forsto ikke hva jeg sa. Hun kunne ikke norsk, og snakket bare engelsk. Og det kan ikke jeg. Er det virkelig slik at dere har gitt konsesjon til et selskap som ikke trenger å snakke norsk? Hva om det skjer noe på flyet og passasjerene trenger hjelp? spør Aina Hanssen ministeren.

Det er det danske selskapet DAT som flyr mellom Lakselv og Tromsø, etter at de vant ved sist tildeling, og dermed konkurrerte ut Widerøe som har fløyet den statsstøttede flyruta i mange år

Det som står over er gjengitt på nettavisen og derfor åpent, mens resten (som blant annet omhandler hvor vanskelig det er å bestille billett) kan leses her for de som har et amedia-abo: https://www.ifinnmark.no/aina-hanss...-de-ikke-ma-kunne-snakke-norsk/s/5-81-1666352

E ikkje lett når en har tungt for det

Back