AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Jeg har ikke flydd ET, men hold deg unna biz på TK. I mine øyne ikke verdt poengene. Kunne lige godt reist i Eco. (Dro IST-OSL denne uken)

Det blir meningsløst å sammenligne OSL - IST i biz med TK på longhaul. Er man heldig med flyet (bingo...) kan man faktisk få 2+2 setting på TK intraeuropeisk, i stedet for bare blokkert midtsete. Tipper du hadde det siste. TK longhaul er ofte veldig bra, men en del forskjell på flymateriellet der også.

Det blir meningsløst å sammenligne OSL - IST i biz med TK på longhaul. Er man heldig med flyet (bingo...) kan man faktisk få 2+2 setting på TK intraeuropeisk, i stedet for bare blokkert midtsete. Tipper du hadde det siste. TK longhaul er ofte veldig bra, men en del forskjell på flymateriellet der også.

Nå var det slik at svalheimk luftet osl-ist som en mulighet. Derfor jeg nevnte det.
Til info så fløy jeg Accra - Ist med 777-300 og Ist-Osl med A321 forrige uke. Førstnevnte var mulig å justere setet noe bakover, men ikke nok til en behagelig stiling. Sistnevnte hadde like mye seteinnstilling som flytoget! Setter den i samme bås som Sas Plus.

Kan være jeg hadde uflaks på begge flygninger, men Air Brussels sin rute BRU-ACC var en helt annen verden.

Fikk booket tur til Seychellene idag, for reise i oktober.
Utreise: SVG-LHR-ADD-SEZ (SK + ET, dessverre i økonomi på siste strekning)
Hjemreise: SEZ-ADD-FRA-OSL-SVG (ET, LH, SK)

Pris 90 000 poeng for business, og drøyt kr 5000 i skatter/avgifter pr pers.

Valgte ET istedenfor TK på hjemreisen da det gir bedre mulighet for å sove på nattflighten (lengre flytid), flytype 787, samt kortere layover i Addis Ababa (tar heller ventetiden i Frankfurt).

400 000 EUROBONUSPOENG - hvor går turen?

Hei,

Nærmer meg 400 000 eurobonus poeng nå og det er på tide å begynne å tenke ut hvor reisen skal gå da jeg også har en CT å bruke.

Har aldri brukt poeng på en bonusreise før og søker derfor råd om hvor man "får mest for poengene". Business vs First, hvilke selskaper er best på dette osv. Jeg har både EBD og Amex Platinum dersom det skulle ha noe å si for valget.

Hvor ville du reist og hva anbefaler du? :)

Jeg vet ikke om jeg helt har forstått alt det her riktig ennå. Jeg passerte 100K i bruk på mitt Platinum-kort i november. Jeg mottok i dag brev i posten idag om companion ticket, og dette brevet var datert 4. januar.
Betyr dette at min billett er gyldig ut 2016 eller 2017?
Takk for svar.

Jeg prøver igjen for å se om noen vet dette, for jeg har ikke helt skjønt hvordan det fungerer.
Noen som vet?

Jeg prøver igjen for å se om noen vet dette, for jeg har ikke helt skjønt hvordan det fungerer.
Noen som vet?
Det samme skjedde med meg i 2014: passerte 100K mot slutten av året, og mottok brev/info om CT i begynnelsen av 2015. I dette brevet sto det eksplisitt at CT var gyldig ut året etter utstedelse (altså ut 2016).

Jeg fikk booket med denne CT en tur med utreise i 2015 og hjemreise i 2016.

Når det er sagt tror jeg dette var en tabbe/feil av SAS/AmEx, og at den skulle hatt gyldighet ut 2015 bare. Når jeg tenker meg om fikk jeg et brev fra AmEx i etterkant (2015 engang) som bekreftet dette, men da jeg allerede hadde booket satset jeg på at det gikk greit (noe det gjorde).

Re: 400 000 EUROBONUSPOENG - hvor går turen?

Hei,

Nærmer meg 400 000 eurobonus poeng nå og det er på tide å begynne å tenke ut hvor reisen skal gå da jeg også har en CT å bruke.

Har aldri brukt poeng på en bonusreise før og søker derfor råd om hvor man "får mest for poengene". Business vs First, hvilke selskaper er best på dette osv. Jeg har både EBD og Amex Platinum dersom det skulle ha noe å si for valget.

Hvor ville du reist og hva anbefaler du? :)

Sitter med samme dilemma selv. Behøver å knerte noen poeng nå, og vurderer F til Asia i løpet av juli/august. Er dette vanskelige måneder å få dette til på for to? Vil som alle andre via FRA på vei østover, men prøver gjerne et annet F produkt tilbake. Seoul, Tokyo og HK er alle på listen over aktuelle destinasjoner.

Hvor kan jeg se i IT systemet, hvor mange CTs jeg har liggende? Dem sendes vel ikke ut i papirformat lengre?

Takk

Hvor kan jeg se i IT systemet, hvor mange CTs jeg har liggende? Dem sendes vel ikke ut i papirformat lengre?

Takk

Hvis du går inn på SAS sine sider og søkjer opp ein heilt tilfeldig SAS bonus-reise, veljer ledige flygningar, så skal CTen/CTane dukka opp nede til høgre som "50% rabatt".

Men det står ingen ting om gyldighet osv. der.

Hvis du går inn på SAS sine sider og søkjer opp ein heilt tilfeldig SAS bonus-reise, veljer ledige flygningar, så skal CTen/CTane dukka opp nede til høgre som "50% rabatt".

Men det står ingen ting om gyldighet osv. der.

Den er grei, men det står dessverre ikke noe om hvor mange av disse 50% vouchers jeg har :(

Den er grei, men det står dessverre ikke noe om hvor mange av disse 50% vouchers jeg har :(

Hvis du har to så vil det dukke opp 2 slike 50%-boksar.
Og med tanke på at me nettopp har gått inn i eit nytt år er det svært usannsynlig at du har to :)

Hvis man avbestiller en ct, hvor lang tid tar det før man får opp den 50% boksen igjen?

Hvis du har to så vil det dukke opp 2 slike 50%-boksar.
Og med tanke på at me nettopp har gått inn i eit nytt år er det svært usannsynlig at du har to :)

? Jeg trodde dem gjelder ut året + 12 måneder. Kan man bare tjene opp x1 per år? Trodde det var per 100k.

? Jeg trodde dem gjelder ut året + 12 måneder. Kan man bare tjene opp x1 per år? Trodde det var per 100k.

Ut året + 12 månader, ja. Som vil sei at kun CT opptjent i løpet av 2015 er gyldig i 2016, pluss den du eventuelt opptjener i 2016.

Kun 1 CT per kalenderår.

Er det noen som kan hjelpe meg med denne: Er det lov med open jaw ved bruk av companion ticket? Skal reise til Denver og hjem fra NYC. Alt med SK og UA, og hvor mye må man ut med i tax og fuel charge per passasjer ca? Alt i business.

Er det noen som kan hjelpe meg med denne: Er det lov med open jaw ved bruk av companion ticket? Skal reise til Denver og hjem fra NYC. Alt med SK og UA, og hvor mye må man ut med i tax og fuel charge per passasjer ca? Alt i business.

Open Jaw ikke lov med norsk CT. Underlig nok er det lov med svensk CT. Ulike regler.

Her kan du søke og se tax/fuel på flighter: https://matrix.itasoftware.com

Jeg har reist open jaw med CT flere ganger. Men nå ser jeg at de har forandret punkt 18 i vilkårene:
"Utreise og hjemreise må starte og slutte på samme flyplass og gjennomføres før utløpsdato på Companion Ticket."
Før stod det bare at man måtte slutte reisen på samme flyplass.

Synd at de skal gjøre det vanskeligere og vanskeligere å benytte CT. Men det er kanskje hele poenget med å forandre vilkår...

Status
Not open for further replies.
Back