• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Amerikanske fangefly mellomlander på Sola

• Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
L

LN-HAT

Guest
Amerikanske fangefly mellomlander på Sola

cci-Aft-20050602-1-5_88946c.jpg
foto by Leorim

Et mystisk fly som benyttes til fangetransport i USA mellomlandet i går på Stavanger lufthavn, Sola. Det kan ikke utelukkes at flyet frakter fanger fra Irak og Afghanistan.

Les hele artikkelen i www.aftenbladet.no

her

Re: Amerikanske fangefly mellomlander på Sola

Jeg må si at det stinker av denne saken. Jeg liker ikke særlig at norsk jord blir brukt som mellomlanding, når de transporterer fanger fra en krig (Irak) som Norge er imot.

Får meg til å tenke på "Du må ikke sove"

:devot:

Jeg kan legge til at dette kanskje er det 10. flyet som flyr mellom USA og Romania (t/r) via Sola... De siste 2-3 årene har det vært en "jevn" strøm av NxxxUS/AU/VJ-fly som iflg mine kilder har vært på billig D-sjekk (?) i Bucuresti. Kan nevne at de andre flyene som har "vært med på dette" har hatt mange forskjellige utseender, alt fra ex-US Air til nymalte fly som skal leveres til selskaper i Sør-Amerika. Vi har sett både MD-80, DC-9 og 737-200.

Men for all del, man må gjerne lage eventyr rundt dette. :sarc

Jeg tror noen bommer litt her.

Så lenge de betaler landingsavgifter som alle andre skal de bare holde på for min del...:sarc Hvis ikke må man vel begynne å nekte kinesiske flyselskaper å lande også, de har jo også en eier som ikke er kjent for å følge menneskerettighetene til punkt og prikke!

Ikke akkurat flust med kinesiske flyselskaper som flyr til Norge, men jeg ser poenget ditt.

Originally posted by LCH
Så lenge de betaler landingsavgifter som alle andre skal de bare holde på for min del...:sarc Hvis ikke må man vel begynne å nekte kinesiske flyselskaper å lande også, de har jo også en eier som ikke er kjent for å følge menneskerettighetene til punkt og prikke!
Der er vel den ikke helt ubetydelige forskel, at USA er en allieret - dem kan man vel stille andre krav til end til lande som man ellers ikke samarbejder med.

Hvis der er tale om transport af fanger - skal det vel principielt oplyses på forhånd når der er tale om civilefly (dette fly var på civil reg). Og norge skal vel efter international ret gribe ind hvis der sker overgreb på menneskerettighederne på norsk grund. En ulovlig fangetransport til/fra torturvenlige lande må vel alt andet lige være et brud på menneskerettighederne.

Men er fangetransporten ulovlig selv om Norge ikke støtter selve krigen?

Dette er pisspreik.
Regner med at det dreier seg om N822US. Denne har operert for US. Marshals Service og fraktet fanger mellom amerikanske fengsler. Aa si at denne har vaert brukt til frakt av terrorister, er like sannsynlig som at 'folkevogna til lensmannen' har vaert det ...

Den eies av Almeda Corp. som faar utfoert heavy vedlikehold paa sine fly i Bucharest.

Men du verden så moro å tenke på at kanskje muligens så kunne det vært noen fanger ombord...

Originally posted by LN-MOW
Den eies av Almeda Corp. som faar utfoert heavy vedlikehold paa sine fly i Bucharest.

Lyder umiddelbart lidt underligt at lave vedligehold der.
Men en eller anden (der arbejder på handlingselskabet) må vel kunne se hvad der stod på loadsheetet med hensyn til last. Var det en ren færgeflyvning var der vel kun 2/3 crew ombord og ingen pax.

Originally posted by intransfer
Gratulerer Leorim :devot:

Bilde ditt i Nettavisen

Var det ikke Nøttavisen det het ?
Men en stor takk til Avinor som lagde nesten flykaos på igår,
hadde det ikke vært for dem, så hadde jeg vil heller ikke sett denne fangemaskinen
(Jippie, mer kroner på fly-kontoen ) :up:

Bilde

Originally posted by EB
Men du verden så moro å tenke på at kanskje muligens så kunne det vært noen fanger ombord...

Jeg så folk ombord, var nære nok til å se ansikter, ihvertfall øyner, men ikke hudfargen

Originally posted by Leorim

Jeg så folk ombord, var nære nok til å se ansikter, ihvertfall øyner, men ikke hudfargen
altså folk der ikke var crew?

Paa en slik tur er det som regel representanter for eierne ombord. De har som oppgave aa overse jobben som blir gjort under vedlikeholdet. Det er billigere aa la dem foelge flyet enn aa la dem reise kommersielt.

Jens, Almaeda som eier flyet, gjoer mye vedlihehold der nede. Og noen av disse har vaert omtalt tidligere naar de har mellomlandet paa Sola. De eier totalt 109 maskiner, for det meste eldre MD/DC og 737'er.

US Marshals driver heller ikke fangetransport utenlands .. det har de ingen myndighet til.

Her er'n foroevrig sett under melllomlanding paa Boeing Field. De har en rute som gaar Anchorage-Seattle-Phoenix ..

N822US_sm.jpg

I soendagens utgave av New York Times var den en lengre artikkel om det nye "Air America" om CIA's operasjoner rundt om i verden.....og Almaeda er absolutt et av "straaselskapene" i det nye Air America.....saa selv om det absolutt kan vaere en legitim flight i fra Romania.....saa kan det ogsaa vaere noe annet

Ikke begynn du ogsaa, da ......

- Flyet kom fra Bucuresti i Romania i går middag. Etter å ha fylt drivstoff fortsatte det til Keflavik på Island, opplyser lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen på Stavanger lufthavn, til Aftenbladet.

Maskinen kom fra Romaero i Bucharest ....

Originally posted by jens
Originally posted by Leorim

altså folk der ikke var crew?

Jeg så en person i døra, og han var hvit, i en rød t-skjorte.....

Jeg så ALDRI en tank-bil i nærheten av maskinen, og jeg var borte max 10 minutter,
fra landing til take-off, rart

'folkevogna til lensmannen'

...og så folkevogn da gitt..., som ble utviklet etter direkte ordre fra Hitler til Ferdinand Porche... Hvor langt hadde det vært mulig å dra en sånn tråd?
Nei, nå har vel denne tråden gått langt nok vekk fra det å se en skjelden maskin på Sola..? (Men hva vet jeg...., som sitter her og tenker litt tilbake til den tråden om hvor mange "airpics'ere det må til for å skifte en lyspære..."). Jada, vet at dette er scanair:)

Back