• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Amerikanske fangefly mellomlander på Sola

  • Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
Re: Amerikanske fangefly mellomlander på Sola

Originally posted by LN-ATC
De resterende "mystiske" flyene har vært DC-9-31, 737-200 og MD-82.

.. og alle er eid av Alameda ....
 
Re: Amerikanske fangefly mellomlander på Sola

Originally posted by LN-SSL

Og helt riktig som Farmer sier; agurktiden er nok definitivt kommet.

Enkelte norske riksdekkende aviser(les VG og Dagbladet) har jo agurktid året rundt!
 
Re: Amerikanske fangefly mellomlander på Sola

Originally posted by LN-MOW
.. og alle er eid av Alameda ....
Ja, evt har vært eid av Alameda.

Maskinene går i dag hos Fresh Air (?) (Nigeria), Sosoliso Airlines (Nigeria), Slok Air (Nigeria), Dasab Airlines (Nigera), MNG Airlines (Tyrkia), Iraqi Airlines og Aerovista (UAE). Alle disse selskapene er iflg. pålitelige kilder eid av CIA. *fnis* :)
 
Re: Amerikanske fangefly mellomlander på Sola

Piloten som flög "fangeflyet på Sola" är den 37-årige rumänen S, också en aktiv flygakrobatikpilot hemma i Rumänien. Jag har flera gånger varit i mailkontakt med honom.

Jag tror inte att det var en fråga om fångtransport då N822US landade i Stavanger. Läs gärna vad LN-MOW och LN-ATC har skrivit i saken. Där tror jag vi är närmast sanningen. N822US ferry-flight var planerad långt på förhand till den 30 maj, men blev tydligen något försenad. Därefter gick den som planerat till Tucson, Arizona. Det enda undantaget var att den kanadensiska mellanlandningen blev Hamilton istället för Goose Bay. I USA ska N822US enligt piloten S få ny avionik som FMS, TAWAS, ny brandisolering och ballistisk cockpitdörr (jaja, tabloidpressen). Allt det här är rutinmässig uppgradering av vilken MD-80 som helst idag. Dessutom ska det göras C-check i USA, eftersom Romaero i Bukarest inte kunde göra den i tid.

Rutten via Stavanger är inte ovanlig, inte heller basen i Rumänien. Många plan för Östeuropa har flugits in den vägen. Läs LN-MOW:s bakgrundsfakta. För businessen i Rumänien står Romaero som gör maintenance och Acvila Air som sköter leasingen av planen.

Efter "11 september" togs oekonomiska MD-80-plan ur trafik snabbare än planerat. De placerar sig i olika centrum i världen. American/TWA's MD-80:or är så nya och dyra att ingen vill köpa dem. Continentals flotta har till stora delar gått till Lion Air i Indonesien. USAirs MD-80:or var så gamla att flera har skrotats. Resten har Alameda har sänt ut i världen med Rumänien som viktigaste bas. Många MD-80-plan har gått till Kirgisistan, Rwanda, Gambia, Nigeria och framför allt till Turkiet där charterbolaget MNG Pax varje dag flyger "Alameda-plan" mellan Europa och turkiska ferieorter.

Många MD-80, B-727 och andra äldre plan är involverade i "fangeflyene" i USA. Innan N822US flög "fangefly", sköttes transporterna av företaget CSI i New Mexico med gamla ex-Continental-flyg. Efter N822US har "fangeflyene" skötts med flygplan från bolaget Finova, som nu flyger med svenska konkurs-Transjets tidigare MD-83:or. Tabloiderna: Neutrala Sverige nu också involverat i CIA-oper...

Det är uppenbart att US Marshals och det amerikanska justitieministeriet handlar upp MD-80 på wetlease för sina operationer på korta 6-12 månaders kontrakt. That's it.

Men:

Jag frågade piloten S (vars far är en legendarisk pilotveteran i det rumänska flygvapnet) om N822US fortfarande flyger för den amerikanska regeringen och vad slags flygningar planet har varit involverat i med Bukarest som bas mars-maj. Inget svar.

Jag mailade också Stavanger Aftenblad och Jan-Petter Helgesen om att jag hade mera information om "fangeflyet på Sola" om de behövde det. Jag skulle också gärna ha hört var Aftenbladet har sin "Alameda-CIA"-koppling ifrån. Den har ingen ju kunnat påvisa. Inget svar.

Jan-Erik Andelin
MD-80 International Forum
Finland
 
Re: Amerikanske fangefly mellomlander på Sola

Stavanger Aftenblad vil vel helst glemme hele saken...:spin: :devot: :)
 
Re: Amerikanske fangefly mellomlander på Sola

Originally posted by EB
Stavanger Aftenblad vil vel helst glemme hele saken...:spin: :devot: :)
Er vel ikke bare Stavanger Aftenblad som har vært interessert i denne hendelsen. Norske myndigheter venter vel enda på svar fra USA.....som om det skulle hjelpe...hehe
 
Back
Top