Re: Amerikanske fangefly mellomlander på Sola
Piloten som flög "fangeflyet på Sola" är den 37-årige rumänen S, också en aktiv flygakrobatikpilot hemma i Rumänien. Jag har flera gånger varit i mailkontakt med honom.
Jag tror
inte att det var en fråga om fångtransport då N822US landade i Stavanger. Läs gärna vad LN-MOW och LN-ATC har skrivit i saken. Där tror jag vi är närmast sanningen. N822US ferry-flight var planerad långt på förhand till den 30 maj, men blev tydligen något försenad. Därefter gick den som planerat till Tucson, Arizona. Det enda undantaget var att den kanadensiska mellanlandningen blev Hamilton istället för Goose Bay. I USA ska N822US enligt piloten S få ny avionik som FMS, TAWAS, ny brandisolering och ballistisk cockpitdörr (jaja, tabloidpressen). Allt det här är rutinmässig uppgradering av vilken MD-80 som helst idag. Dessutom ska det göras C-check i USA, eftersom Romaero i Bukarest inte kunde göra den i tid.
Rutten via Stavanger är inte ovanlig, inte heller basen i Rumänien. Många plan för Östeuropa har flugits in den vägen. Läs LN-MOW:s bakgrundsfakta. För businessen i Rumänien står Romaero som gör maintenance och Acvila Air som sköter leasingen av planen.
Efter "11 september" togs oekonomiska MD-80-plan ur trafik snabbare än planerat. De placerar sig i olika centrum i världen.
American/TWA's MD-80

r är så nya och dyra att ingen vill köpa dem.
Continentals flotta har till stora delar gått till Lion Air i Indonesien.
USAirs MD-80

r var så gamla att flera har skrotats. Resten har Alameda har sänt ut i världen med Rumänien som viktigaste bas. Många MD-80-plan har gått till
Kirgisistan, Rwanda, Gambia, Nigeria och framför allt till
Turkiet där charterbolaget MNG Pax varje dag flyger "Alameda-plan" mellan Europa och turkiska ferieorter.
Många MD-80, B-727 och andra äldre plan är involverade i "fangeflyene" i USA. Innan N822US flög "fangefly", sköttes transporterna av företaget CSI i New Mexico med gamla ex-Continental-flyg. Efter N822US har "fangeflyene" skötts med flygplan från bolaget Finova, som nu flyger med svenska konkurs-Transjets tidigare MD-83

r. Tabloiderna:
Neutrala Sverige nu också involverat i CIA-oper...
Det är uppenbart att US Marshals och det amerikanska justitieministeriet handlar upp MD-80 på wetlease för sina operationer på korta 6-12 månaders kontrakt. That's it.
Men:
Jag frågade piloten S (vars far är en legendarisk pilotveteran i det rumänska flygvapnet) om N822US fortfarande flyger för den amerikanska regeringen och vad slags flygningar planet har varit involverat i med Bukarest som bas mars-maj. Inget svar.
Jag mailade också Stavanger Aftenblad och Jan-Petter Helgesen om att jag hade mera information om "fangeflyet på Sola" om de behövde det. Jag skulle också gärna ha hört var Aftenbladet har sin "Alameda-CIA"-koppling ifrån. Den har ingen ju kunnat påvisa. Inget svar.
Jan-Erik Andelin
MD-80 International Forum
Finland