• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Amerikanske fangefly mellomlander på Sola

• Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
Re: Amerikanske fangefly mellomlander på Sola

Jeg har samlet litt bakgrunnshistorie her:
http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=5052

Almeda/Jetran er ogsaa eiere av Romaero.
http://www.romaero.ro/
Det er derfor alle maskinene ferges dit ....
Kan foroevrig legge til at N822US forlot USA den 12. mars, og naa staar parkert i Tuscon.

NRK hadde også dette som hovedoppslag i går ettermiddag... I dag nevner de ikke lenger saken... Kanskje det har gått opp et lys for de til slutt også... Noen ser alikevel spøkelser bak alle busker..eller var det Busher...

Originally posted by LN-SSL
Ferdinand Porche...

Litt flisespikkeri på morningen; Porsche, SSL, Porsche! :spin:

Originally posted by Trety
Ferdinand Porche...

Litt flisespikkeri på morningen; Porsche, SSL, Porsche! :spin:

Joda..., skulle egentlig ha gått ut i carport'n å sjekka på bil'n, men jeg gidda ikke..!
Dessuten hadde det stått Ford der allikevel så....:biggrin

Dette tar mer og mer av... :D

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=279644

Når kommer de grønne menn?

... og at Alameda holder til i San Antonio er tydeligvis gaatt dem hus forbi .... :sarc
Noen som har vaert paa dypdykk i Airpics-arkivet for aa fine ''mystiske fly' paa Sola?

Skulle nesten tro at media fulgte med på forumet her, og leste kun postene til de mest paranoide av oss. Dette er jo helt på trynet, klarer ikke media å være kritisk til sine kilder, er det virkelig så "in" å være USA-fiendtlig, og alltid tro det verste om de?

Det er alltid artig å spekulere om dagens "Air America"er, men denne saken har nok gått i spinn for lenge siden. :)

LN-RUV: Hvis du først skal "la deg inspirere" av Airpics-signaturen min, så ikke gjør det på en så teit måte. :naughty:

Originally posted by Falcon
LN-RUV: Hvis du først skal "la deg inspirere" av Airpics-signaturen min, så ikke gjør det på en så teit måte. :naughty:
Ja, Rune det der var utrolig frekt og teit! :wow:

(Du må ikke kødde med de som er større enn deg. ;) )

Men når det gjelder 'On Topic' så må jeg nok si meg enig med Falcon. Flyene HAR vært på vedlikehold i Romania. At N822US har vært brukt av US Marshall Service er nok dessverre kun tilfeldig. Uansett, vil man tro på eventyr så vil man tro på eventyr. Det spiller tydligvis ingen rolle at fakta fremlegges her.

Men NRK har tydligvis gitt opp saken... Har ikke hørt mye om "ULOVLIG LANDINGER" i dag...

Ellers er det helt greit med reklame for de som trenger støtte...:spin:

Jøss.. Snakk om eventyr som går fjæra som ble til hønseflokk en god gang:p .
Har visst gått glipp av hele greia, men etter å ha lest postene og linkene må jeg jo si at her var det store fantasier slik jeg ser det.
Dette med "ulovlig landing" .. er det ikke helt legalt å lande hvorsomhelst i Norge med amerikansk registrerte fly så lenge de her en filet flightplan ? I så måte er vel ikke denne "tekniske" landingen noe avvik på norsk luftfartsslov vel.
Uten flightplan får de vel ikke klarering til å fly noe sted i europeisk luftrom vel ?

På meg virker det som om agurktiden for enkelte i media kommer tidligere og tidliger hver sommer nå

:thumbup

Det er jo interessant at de lager en så stor sak ut av dette, men det var veldig tyst om det sudanesiske flyet som var på OSL for en tid tilbake. Det var en IL-62 som etter alt å dømme fløy på falsk registrering...

Hva med alle ex-sovjetiske fly som har fløyet spioner og annet rart. For ikke å snakke om RAF-fly som fløy i krigen mot det stakkars Argentina osv, osv. Hva med svensker da? De okkuperte oss i nesten 100 år. For ikke å snakke om dansker... Nei, steng dem ute!

Og når det gjelder mulla'n: Ikke mobb kameraten min! Han står for mye underholdning i nabolaget.

PS: For dem som ikke skjønner definisjonen på "ironi" vil jeg anbefale Gyldendals store fremmedordbok.

Originally posted by LN-KOG
PS: For dem som ikke skjønner definisjonen på "ironi" vil jeg anbefale Gyldendals store fremmedordbok.

Ja, for østlendingene er ironi et riktig fremmed ord

PS: orddelingen var med vilje :smokin

Originally posted by LN-KGL
[
Ja, for østlendingene er ironi et riktig fremmed ord

PS: orddelingen var med vilje :smokin

Ja, det var det jeg tenkte også. Spesielt innvandrete østlendinger i vest.

Ikke importerte vestlendinger i østerled ? :spin:

Originally posted by Falcon

:p

Det var en IL-62 som etter alt å dømme fløy på falsk registrering...

Du verden..., var det ikke Bowie som en gang sang noe sånt som "putting out fire with gasoline"...? Et fly ulovlig landet på norsk jord hjemmehørende i USA, en russiskbygd IL-62 fra Sudan..., trolig falsk registrert...., og hadde "Akersgata" maktet å spa opp noe dritt om SAS nå igjen, så tror jeg vi hadde hatt avisstoff til langt utpå høsten.

Og helt riktig som Farmer sier; agurktiden er nok definitivt kommet. Finnes det ikke værre ting å bry seg med i den gale verden vi lever i enn en B727 som står på Sola...., da har vi det jaggu godt her på berget!!!:spin:

Finnes det ikke værre ting å bry seg med i den gale verden vi lever i enn en B727 som står på Sola...., da har vi det jaggu godt her på berget!!!:spin:
Det var nok kun dessverre snakk om en "kjip" MD-82. 727 har vi ikke hatt her siden 25. mai 2001 (og det var heller ikke et fangefly). De resterende "mystiske" flyene har vært DC-9-31, 737-200 og MD-82.

Back