Amerikanse selskaper og fuel.

Roxman

ScanFlyer Gold
Vett dette temaet har vært oppe før, men hadde litt problemer med å søke det frem.

Tingen er nemelig den, at den 9 Juni fløy jeg DL235 til Detroit fra AMS, vi pushet på rute, og taxet til RWY 18L (Polderbahn), for å ta av i medvind. Da vi kom til Polderbahn var medvinden så stor at vi ikke kunne ta av, og måtte taxe tilbake til "flyplass-området". Da vi var kommer tilbake, fikk vi beskje om at bremsene var varme og måtte kjøles, itillegg at flyet nå, ikke hadde nok fuel til DTW + reserve. Så da lurer jeg på hvor lite ekstra flyene har med seg? Taxeturen til Polderbahn og tilbake er rikitignok 4 miles, men det er ganske lite i det store løp.

Ellers har jeg opplevd å måtte taxe tilbake fra Polderbahn med KLM til SVG, og da uten å måtte refuele.

Hva som gjør at dem fyller fuel på literen, er det generell policy, eller er det bare for å spare unødvendinge utgifter på "dødfuel"?

Det kan være mange årsaker, men neppe noen som har noe med nasjonalitet å gjøre. Høres ut som at dere var svært tunge, noe som godt kan ha ført til at man i utgangspunktet ikke kunne laste mer fuel enn akkurat nødvendig. Når da en slik uforutsett ting skjer, har man intet annet valg enn å toppe opp litt før man stikker.

Ang KLM til SVG er det typisk tankering fra AMS til Norge, så masser av fuel på tanken.

Typisk for long-haul selskaper, en kar jeg kjenner i Virgin sier at de kun får lov til å runde opp til nærmeste 100kg. Høres helt sprøtt i med tanke på at de kanskje fueler 100tonn, men sånn er det visst der i gården?

Hvert selskap, sine prosedyrer.... Så lenge man er innenfor de lovlige begrensninger, kan de gjøre som de vil, sånn sett ..

"Dødfuel" vil man jo få bruk for senere, men om man fyller mye mer enn man trenger iht reglene så vil man bære med seg ekstra vekt. Ekstra vekt: mer drivstoff brukt for samme tur. Så det er dumt å ha med seg for lite ;) men det er ikke alltid smart i lengden å fylle full tank fordi man kan det.

Back