Kan være en effekt at valuta veksles via dollar og at derfor får alt annet dårligere kurs?
Ja, ser ut som 2% har blitt normen for kredittkortene generelt. Kan jo være som følge av strengere regler rundt hva dek an ta av marginer andre stdr.Og at Amex’ påslag er 2.5% og med det antagelig høyest i det norske markedet. Tidligere var vel 1.75 standard, men det har begynt å bevege seg opp mot 2.0. Innbiller meg danske bank har noen kort med 1.5% påslag. Blir penger av et prosentpoeng...
Forhåndsbestilte for litt siden to billetter med Heathrow Express, og for moro skyld betalte jeg en med Amex og en med MC (helt vanlig DNB MC). Hele 77 øre forskjell på en transaksjon på 7,5 britiske pund. (Amex var den dyreste)
View attachment 46626
View attachment 46627
Da har plutselig "endre PIN" dukket opp. Men contact-less pay funker dårlig. Sist gang fikk jeg beskjed om at det var pga beløpsgrense, nå var svaret at selv om butikken tar Amex (chip) og andre kort på contactless så er det ikke sikkert at den tar Amex contactless. Det var veldig årlig dekning i Norden på det sa de...
Funket fint i USA, aldri fått det til å virke hjemme.
Nå har jeg ikke mye erfaring med Amex Norge da jeg har akkurat flyttet hjem, men i prosess med å søke om kortet, men tror ofte Amex krever gradvis oppbygging av bruk. Tror enormt store trekk er noe de ikke liker.
Skal ha et større trekk på AmEx og ringte inn for å høre om det ville gå gjennom. Ble satt over til kredittavdelingen, og ved at jeg kunne dokumentere «penger på bok» justerte de opp grensen. Forstod det slik at de i utgangspunktet har satt en kredittgrense, men som i hvert fall kan justeres ved dokumentasjon. Satser på at betalingen går gjennom når den først gjøres.
Flere som sliter med kontantuttak med de nye amex kortene? helt vilkårlig om jeg får tatt ut eller om jeg bare får beskjed om at transaksjonen ikke kan gjennomføres. Gjelder både DNB og Nordea minibank.
Vanskelig å kommentere det første. Kan skyldes så mangt, for eksempel at du ikke har brukt kortet veldig mye mens du nå skal kjøpe et dyrt hotellopphold. Da må du ringe inn og be de åpne for kjøpet samtidig som du har betalt beløpet på forhånd.Det er noe mygel med det nye AmEx-kortet. Har ved flere anledninger forsøkt å reservere hotell/overnatting i USA, men får tilbakemelding om at kortet er "declined". Benytter da backup-kortet fra MasterCard, og alt går i orden. Det var aldri slike problemer med det gamle AmEx-kortet som var utstedt av DnB.
En annen ting: er det noen som har fått det nye kortet til å fungere sammen med Apple Pay?
Og enda bedre: noen som har en epostadresse til AmEx kundeservice?
Vanskelig å kommentere det første. Kan skyldes så mangt, for eksempel at du ikke har brukt kortet veldig mye mens du nå skal kjøpe et dyrt hotellopphold. Da må du ringe inn og be de åpne for kjøpet samtidig som du har betalt beløpet på forhånd.
AMEX støtter ikke apple pay (eneste kortet med mulighet for EB-opptjening er Widerøe sitt kort fra Monobank) og du må ringe kundeservice. De har ikke digital kontaktmulighet![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.