Konkurransen i luftfarten - lavprisselskap osv

Småen

Newcomer
Eg er av den rimeleg klare oppfatning at konkurransen i luftfarten er skadeleg. Den er skadeleg for flyselskapa, for dei tilsette i flyselskapa og for passasjerane. Og konkurransen som den "stakkars" transportkomiteen på Stortinget har lyst ut kan vel neppe kallast konkurranse, kanskje meir ein styrt konkurs av SASBraathens? Det skjer verkeleg ting når dei rette personane får føle på kroppen kva ei kansellering betyr. Konkurranse må vere fri konkurranse. Ein kan ikkje lokke med lavare avgifter til nye selskap for å prøve å gjere livet surt for veletablerte selskap. Setje ned avgiftene kan nok vere eit verkemiddel for å få prisane til eit generelt lavare nivå.

Dette er ikkje mogleg å skrive som eit kort innlegg, men får prøve. Eg er i alle fall klar på at flypassasjerane kan vere i ferd med å øydeleggje for seg sjølv. Det eksisterer ein slags trend i tiden som seier at det å flyge skal ikkje koste noko i det heile teke. Dette er jo ein mediastyrt offentleg debatt, men dei største mediebedriftene har bestemt seg for at dei store flyselskapa skal knekkast. Eg dreg jo dette litt langt no, men det verkar som om enkelte har veldig mykje i mot t.d. SASBraathens. Folk kan vere misnøgde med å måtte betale 800 kroner for å flyge mellom Bergen og Oslo, men dei samme personane betaler gladeleg 700 kr for å ta taxi frå Gardermoen til Oslo. Kvar er logikken her? Det skal koste meir å flyge enn å ta anna rutegåande transport. Og grunnen er eigentleg rimeleg enkel: Tid er pengar. Det skulle berre mangle at det ikkje skulle vere ein god del dyrare å flyge frå Bergen til Oslo på 50 minutt, kontra å ta buss på samme strekninga - noko som kanskje tek 7 timar (gjerne 8 timar eller meir også). I tillegg må en sjå på at det å drive eit flyselskap i dag er veldig kostbart - fly er dyre i innkjøp (eller ved leasing), fly er dyre å vedlikahalde, drivstoffprisane er urimeleg høge, lønsutgifter er ein stor pott osv osv.

Eg må jo seie at eg meiner at det generelle prisnivået på flyreiser i Norge har vore veldig høgt, og der er nok meir å hente. Men eg meiner det er tullete at ein kan forsvare billettprisar på flyreiser på 150 kroner Sandefjord - London, eller for strekningar som Oslo-Alta eller kva det måtte vere. Ein må ofte betale for kvalitet, men eg har ikkje her sagt at lavprisselskapa ikkje leverer kvalitet.

Det å drive eit low cost, point-to-point- selskap er mykje enklare på mange måtar enn å drive som f.eks. WF eller SKBU gjer. Flyg du point-to-point så treng du berre konsentrere deg om flyplassane A og B. Du har ingen ansvar overfor passasjerar som skal vidare med fly til andre plassar, og du treng heller ikkje tenkje på at nokon kanskje kjem inn med eit seint fly. Såkalla irrpax-kostnader er ein stor kostnad for selskapa. Skal ein person f.eks. flyge SDN-SOG-OSL-CPH-EWR, og blir forseinka allereie i SOG - noko som gjer at han ikkje når sitt fly OSL-CPH, og dermed ikkje kjem seg til EWR denne dagen kan det fort bli dyrt for selskapet. Då er det snakk om økonomisk kompensasjon, rerouting av passasjeren, hotellovernatting, mat osv. Slike kostnader er noko dei som flyg kun frå A til B ikkje treng å tenkje på i det heile teke. Eg synest det er positivt at vi har flyselskap som har interlineavtalar og som har avtalar om gjennomgåande innsjekk av passasjerar og bagasje - nettopp for at det skal vere mogleg å reise frå Sandane eller frå Mosjøen eller frå Berlevåg til New York, utan å måtte ta ut bagasjen i Oslo for å sjekke den inn på nytt. Eg forstår ikkje at passasjerane sjølve er meir klar over at slike ting er i ferd med å falle bort fullstendig. Direkteruter som blir flogne av lavprisselskap er vel og bra - vel og merke for dei som bur i nærleiken av dei plassane slike selskap opererer på, og for dei som faktisk berre skal frå A til B. Det er mindre greit for alle oss andre som ikkje bur i nærleiken av ein stor flyplass, eller oss som faktisk skal reise frå A via B, C og D til E. Vi må då kanskje kjøpe 4 ulike billettar frå 4 ulike selskap, og vi må kanskje ta ut - og sjekke inn - bagasjen vår 4 gongar. Det blir litt urimeleg at f.eks. SKBU (eller WF) skal vere skulda for overprising når ein ser for eit komplisert rutenett dei har - og dei driv slik for at dei skal spare tid for kunden. Som nemnt før så er der nok noko å gå på når det gjeld prisar, men slike underprisa billettar blir eg skremt av.

Ein kan også spørje seg kvar lavprisselskapa kan/må kutte kostnader. Det vil uansett vere veldig naturleg å stille spørsmålet om dei har like stor fokus på safety som dei burde ha. Eg vil ikkje antyde noko som helst, men meiner det er relevant å stille spørsmålet. Då TV2 hadde gjennomgangen av kansellerte avgangar mellom Bergen og Oslo, vart det fokusert på at SKBU har ein heller laber teknisk stand på flya sine. Men kvifor var det ingen som snudde spørsmålet på hovudet? Ein kan like godt stille spørsmålet om ikkje DY burde innstilt fleire avgangar pga tekniske feil. Kan det vere at DY har ein annan policy på kva feil som er akseptert å flyge med før flyet skal setjast på bakken? En veit vel at DY ikkje har "råd til" å la fly stå på bakken, men ein kan jo ikkje hevde at dei beveger seg på kant med tryggleiken av den grunn. Men eg meiner uansett at det er all grunn til å stille spørsmålet.

Eit anna moment er jo dette med flygarlønningar. Med fare for å fornærme nokon her så kan eg jo meine at spesielt kapteinar i enkelte selskap tjenar såpass mykje at dei er med på å kunne påverke prisnivået i luftfarten. Eg meiner absolutt at dei som flyg desse flya skal ha veldig godt betalt for jobben dei gjer, men det må vel snart nå ein topp. Det som skremmer meg er utviklinga som har skjedd siste åra. Og den utviklinga eg då snakkar om er ikkje dei høge lønningane, men dei lave lønningane. Lavkostselskap betaler gjerne styrmennene sine 150.000 kr i året. Kven i alle dagar kan leve av ei slik løn når du skal betjene eit lån for ei uforholdsmessig dyr utdanning, samt kanskje forsørge familie osv. Eg fryktar at om lavprisselskapa får endå større fotfeste - noko dei heilt sikkert kjem til å få - så vil vel denne løna vere representativ for dei fleste styrmenn i dei fleste selskap. Eg er ikkje flygar sjølv, men er jo sjølvsagt bekymra for flygarane si framtid. Ein eller annan stad midt mellom dei to ytterpunkta burde vere akseptabel løn i framtida - men held utviklinga fram slik, seier det seg vel sjølv kvar det endar.

Det gjekk ikkje å skrive dette kort.... Sovnar nesten sjølv no.. Men eg meiner uansett at ein debatt om akkurat dette er på tide. Folk må våkne opp og vere klar over kva som kan vere i ferd med å skje. Maler kanskje fanden på veggen her, men lat så fanden vere på veggen.

God kveld til alle!

Replying to Topic 'Konkurransen i luftfarten - lavprisselskap osv'

Konkurranse tror jeg er veldig bra.
At du mener en bør se på Norwegian når SAS Braathens innstiller avganger pga tekniske årsaker synes jeg virker litt drøyt.
Virker nesten som du ikke klarer å akseptere at SAS Braathens på noen områder kan være dårligere enn andre selskaper, ja i en gitt periode. Selv ansatte i SAS Braathens og tilsyn sier jo at ting tyder på at sikkerheten hos SAS Braathens har blitt mindre "fokusert" på. Sier IKKE at sikkerheten hos SKBU er dårlig, men at man har sett en endring/dreining feil vei i så måte.

Selvsagt er det -B og ikke A-B-C med gjennomgående innsjekk. Det er det vel få som diskuterer. Men når f.eks Norwegian (siden du viser til det flyselskapet) og andre lavprisselskaper oppretter direkteruter til destinasjoner som tidligere krevde både flyskifte, lengre reisetid, så forsvinner behovet for mange gjennomgående innsjekk. Se bare på antall direkteruter som nå går fra Oslo, og som ikke lenger nødvendiggjør flybytte og styr på Kastrup. Dette har SAS Braathens også oppdaget. Folk vil fly direkte. Norwegian har derfor lansert flere slike direkteruter fra både Stavanger, Bergen og Trondheim. Ikke mange årene siden man var ganske sulteforet på direkteruter fra ikke minst Trondheim og Bergen.

Å si at konkurranse er skadelig for flyselskapene tror jeg ikke stemmer helt. Jeg tror faktisk det stikk motsatte. Proteksjonsime har jeg ikke tro på vil hverken det tryggere å fly, billigere, eller bedre for passasjerene.

Originally posted by captaink

Til orientering har en styrmann med et års ansettelse bak seg i DY 510.000,- i grunnlønn + alle tillegg, tilsammen godt over 600K.

Slik sett bør SAS rydde opp i sin egen bakgård hvis man skal snakke om sosial dumping lønninger !

:nor

Nå skrev vel ikke "småen" at det var hos DY lønningene var så lave?

Og hva er dette med at SAS bør rydde opp i sin egen bakgård? Denne påstanden kom vel ikke derfra?

Konkuranse har både fordeler og ulemper for alle parter. Lønninger, arbeidsforhold, trygghet osv er ting som opptar de ansatte. Samtidig vil eventuelt flere fly gi flere stillinger.
Passasjeren er opptatt av penger. Med billigere reiser sparer han penger og pga billigere reiser er det flere som velger fly. Det kan gi flere fly i lufta og et bedre tilbud. Men billige reiser medfører et annerledes produkt, ikke alle som er villig til å akseptere det.

Det er mange argumenter for og i mot konkuranse, veldig mange. Spørsmålet er egentlig hva slags resultat man ønsker å ende opp med. Er det billige flyreiser man vil ha så er vel konkuransen veien å gå.

Hilsen,
Laurenz

Eg har jo ikkje hevda at DY driv slavedrift på mannskap, og har heller ikkje hevda at dei har manglande fokus på safety. Eg meiner at i den diskusjonen som var kring desse innstillingane til SKBU mellom Bergen og Oslo, så synest eg det vil vere naturleg å snu spørsmålet og spørre om kanskje DY burde innstilt meir enn dei har gjrot pga teknisk. Alle flyselskap vil ha tekniske problem frå tid til annan, utan at ein automatisk kan hevde at den generelle tekniske standen på flya er dårleg av den grunn. Uansett så går denne diskusjonen forsåvidt ikkje på det som er i dag, men kva som kjem om nokre år. Og eg trur ikkje det er mange år det er snakk om heller. I USA er vel startlønningane i dei fleste regionale selskap ca 150.000 kr. På same tid er der selskap som operer innanlands i Norge som betaler styrmenn 15.000 kr/mnd, og andre igjen 100 kr/t. Dette er tal frå dei som jobbar/har jobba i slike selskap. Sjølv om nivået på slike lønningar er meir vanleg i f.eks. USA, må vi berre erkjenne at USA ligg stort sett framfor oss når det gjeld utviklinga i luftfarten. Og då er det ikkje mange år før dette blir regelen heller enn unnataket.

Og DY er eit - på mange måtar - utradisjonelt lavkostselskap. Det er ikkje snakk om ekstreme lavprisar, og dei driv jo forretninga godt, samtidig som kundane er fornøgde. Som nemnt ovanfor så var samanlikninga mi DY / SKBU brukt fordi det var desse selskapa TV2 samanlikna i sin store test. Og der er vel ikkje andre selskap som kan samanliknast innanlands i Norge... Eg har ikkje spesielle følelsar for SKBU, og jobbar ikkje i det selskapet, eg er meir ute etter ein generell debatt. Utviklinga i luftfarten er både spennande og skremmande på same tid.

Back