American i brann på O'Hare (28/10-16)

Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

Vil det være sannsynlig at denne blir fikset, når man ser at hele høyre vinge høyst sannsynlig må erstattes bl.a.
Eller er denne å regne som avskrevet?


Sent from my iPad using Tapatalk

Regner med at den blir avskrevet og hugget for deler.
AA har parkert flere slike i ørkenen så flåten blir stadig mindre.
Kanskje pusser dem støv av den siste som ble parkert og bruker den litt til som erstatning for denne ulykkesfuglen.

Her er AA's "fleet plan" fra tidligere i år:
http://airwaysnews.com/blog/2016/01/29/american-airlines-2016-fleet/
 
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

Ser ut som det kanskje var litt mer alvorlig enn kun en punktering bak hendelsen i følge TV2 ( http://www.tv2.no/nyheter/8695112/ ). Ble visstnok funnet deler fra en høytrykksturbin nesten 900 meter unna!


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

Er vel ikke helt umulig det er noe lignende årsak bak, når samme selskap "brant opp" en 767-200 for 10 år siden?

http://www.iasa.com.au/folders/Safety_Issues/FAA_Inaction/severityUnderstated.html
Engine on American Airlines Boeing plane blew apart during a check nearly two weeks ago, causing a fire and sending metal half a mile away.

attachment.php


http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1644738/posts
Pictures: GE investigates cuase of AA 767 uncontained failure
 
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

De hadde også en lignende episode på en 777 i LAX for noen år siden. Hvorfor skjer dette 'bare' på AA?
 
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

De hadde også en lignende episode på en 777 i LAX for noen år siden. Hvorfor skjer dette 'bare' på AA?

Det var en 767 på LAX.
Flyet var tomt, mekanikerne kjørte motorene på bakken etter klage fra flygerne på at noe var gærn't. Takk og pris.
Ikke bare AA, Air New Zealand hadde en maken opplevelse. Ser ut som en produksjons feil på motoren. Leste igår at hvis verktøyet som lager turbinhjulet blir skiftet ut oftere enn etter ti hjul synker risikoen for at slikt skal skje.

Hvis det skjedde noe slikt på en 777 var jeg ikke klar over det. Har du dato?
 
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

De hadde også en lignende episode på en 777 i LAX for noen år siden. Hvorfor skjer dette 'bare' på AA?

Det var en 767 på LAX.
Flyet var tomt, mekanikerne kjørte motorene på bakken etter klage fra flygerne på at noe var gærn't. Takk og pris.
Ikke bare AA, Air New Zealand hadde en maken opplevelse. Ser ut som en produksjons feil på motoren. Leste igår at hvis verktøyet som lager turbinhjulet blir skiftet ut oftere enn etter ti hjul synker risikoen for at slikt skal skje.

Hvis det skjedde noe slikt på en 777 var jeg ikke klar over det. Har du dato?

767en jeg viser til skjedde jo på LAX, så mulig LN-MOW har fått denne til og bli en 777 på sine eldre dager? :p

BA derimot hadde en 777-200ER som begynte kaste rundt motordeler i LAS for et år siden

https://www.flightglobal.com/news/a...gns-of-uncontained-engine-failure-fro-416634/
An uncontained engine failure has emerged as a possible source of the fire that damaged a British Airways Boeing 777-200ER on a Las Vegas runway on 8 September.


Men typiske OneWorld.......
 
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

I stand corrected. Hadde det for meg at det var en 777.
 
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

Antar denne blir avskrevet da det sikkert er mer skader enn hva som er synlig for det blotte øye. Mulig at deler kan bli brukt fra dette flyet?
 
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

Antar denne blir avskrevet da det sikkert er mer skader enn hva som er synlig for det blotte øye. Mulig at deler kan bli brukt fra dette flyet?

Ser ganske svidd ut
 

Attachments

  • FB_IMG_1478006437296.jpg
    FB_IMG_1478006437296.jpg
    51.8 KB · Views: 529
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

Ut i fra hva man ser på det siste bildet, er det nok heller tvilsomt at denne kommer seg i lufta igjen ja...
 
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

Mye drama og lite vett, dessverre.
Det er veldig godkjent å være dum i Amerika.
På en måte er det bra, for da passer alle inn, men hadde ikke vært godkjent i foreksempel Japan og kanskje ikke i Norge.?
 
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

Mye drama og lite vett, dessverre.
Det er veldig godkjent å være dum i Amerika.
På en måte er det bra, for da passer alle inn, men hadde ikke vært godkjent i foreksempel Japan og kanskje ikke i Norge.?

I Norge hadde alle stått på det samme stedet men med TaxFree posene !
 
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

Jeg tror nok de fleste (utenom alle på flyforum selvf.) vil reagere forskjellig på en slik halvtraumatisk situasjon. Jeg tror nok den klassiske "ola dunk er dumme" og "indiere henger litt etter" segmenteringen er litt passé.
 
Re: Fly tok fyr på O'Hare etter avbrutt avgang

Det tok godt fyr på ene siden der ja :8:
Crewet ser ut til å ha gjort en god jobb.

En an mine AA kompiser på ORD sa at PAX fra flyet har begynt å spørre om de rekker connections...

Det er vel ikke så rart? De skulle vel en plass siden de var på flyet, og kan ikke bare sette seg ned i tornadorommet på flyplassen og skjelve resten av livet. :)
 
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

Litt mer info i aviationweek.


http://aviationweek.com/commercial-aviation/probe-continues-american-cf6-failure
Accident investigators are puzzling over the causes of the first ever failure of a second-stage high-pressure (HP) turbine stage on a General Electric CF6-80C2 engine which suffered an uncontained release of debris during the Oct. 28 takeoff run of an American Airlines Boeing 767-300ER from Chicago O’Hare International Airport.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

Interessant nok, ser flyet var en 2003 modell, men i følge Aviationweek artikkelen var motoren fra 1998, så har tydeligvis sittet på et annet fly før og flyttet under en overhaling.

Er ikke ofte levetiden til motorer noe kortere enn fly?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: American i brann på O'Hare (28/10-16)

Interessant nok, ser flyet var en 2003 modell, men i følge Aviationweek artikkelen var motoren fra 1998, så har tydeligvis sittet på et annet fly før og flyttet under en overhaling.

Er ikke ofte levetiden til motorer noe kortere enn fly?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Følger motorene sitt fly,eller er det slik at man tar ett par inn på service og setter på noen som har vært inne på service som har sittet på ett annet fly før?
 
Back
Top