American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Vil det si at man med SAS Plat Amex har Prestige membership hos PP?

Hei.

Dette gjelder kun det ekte American Express Platinum Card (Centurion Line) som koster 5000,- pr. år. Ikke co-branded AmEx-kort, som i mine øyne ikke er "the real thing".

Sikkert noe som vil være uening med meg i det, men Centurion Line er de originale AmEx-kortene (Green, Gold, Platinum og Centurion).

SAS AmEx Platinum har kun standard Priority Pass-medlemskap som gir deg rett til å betale deg inn i PP sine lounger.

Mener å vite at dette medlemskapet koster $99 pr. år, mens Prestige koster $349 pr år. Dette er selvfølgelig priser før American Express forhandler seg frem til spesielle avtaler med Priority Pass.

I tillegg har AmEx Platinum (Centurion Line) 24/7/365 Concierge Service (noe ingen andre norske AmEx-kort har (ekte og SAS).

Concierge Servicen er også vesentlig bedre og raskere enn den Concierge Servicen som er tilgjengelig for AmEx Gold Card og SAS AmEx Platinum.
Denne Concierge Servicen (Gold Card og SAS Platinum) benyttes av nesten alle norske banker og kortutstedere, noe som gjør at den har ekstremt stor pågang. Dette går sterkt utover responstiden.

I tillegg er de kun åpne fra 08.00 - 21.00 på hverdager og fra 09.00 - 17.00 på lørdager (CET). Søndager er de stengt. Dette er ofte en utfordringer når man befinner seg i Nord- eller Sør-Amerika og Asia/Pacific.

Da var kort ankommet og signert, bare til å sette i gang å svi av penger og få gang på bonusreise og Companion ticket ettervert. Ps, om noen skulle lure, kortet kom med chip. Har ikke testet om det funker ennå.

Mastercard tar "alle", Diners tar ikke like mange. Diners gir adgang (mot betaling) på en del lounger.

Takk.

Jeg fikk smertelig erfare at ikke alle tar Visa heller. Derfor trenger man et Kredittkort på ferie.

Mastercard tar "alle", Diners tar ikke like mange. Diners gir adgang (mot betaling) på en del lounger.
Diners er ikkje brukande som hovudkort til "alt mogleg". Litt dårlig dekning og mange får panikk når det er stripe og iallfall om det blir signering. Skaffa meg også EB MC og har brukt det mykje meir enn eg trudde. Som ein anna skriv, ikkje alle tek alt, det er lurt å ha både visa og MC. I tilfeldig valgt canadisk by (Yelowknife) var det nesten ingen som tok visa, berre MC.

Hvilket Betalingskort med Eurobonus bør jeg velge?

Hvilke fordeler er det med de forskjellige kortene. Jeg vet at alt står på hjemmesidene, men jeg synes det er vanskelig å sammenlikne alt.

http://www.sas.no/eurobonus/opptjen-poeng/kombinertkort/

Hva er de store forskjellene på Diners og Mastercard?

Skal du ha flest mulig poeng bør man ha flere enn et kort.

SAS Amex Platinum - flest poeng, brukes der det er mulig
Diners (om du er EBG og får fri årsavgift) - brukes f.eks. på Elkjøp. Et sted man ofte bruker endel penger, men som ikke tar Amex (vet et par butikker gjør det, men det er unntaket, ikke regelen)
Trumf Visa - for bruk der Amex/Diners ikke aksepteres

Last edited:

Enig med siste taler men legger til Shell Mastercard for å bruke på matbutikker utenfor Norgesgruppen som ikke tar Amex.

Trumf Visa gir ikke poeng der.

Kort spørsmål - Får man automatisk tilsendt nytt Amex Plat når man rykker opp et EB-nivå?

Kort spørsmål - Får man automatisk tilsendt nytt Amex Plat når man rykker opp et EB-nivå?

Ja det gjør man, tar ca 2 uker etter at man rykker opp, det er iallfall min erfaring.

nettopp tilbake fra noen dager i københavn.. absolutt alle butikkene jeg var i aksepterte sas-amex-platinum kortet (med chip). Var da en nedtur å komme tilbake til Norge hvor ikke en gang parkeringsautomaten godtok kortet.
Fungerte fint på systembolaget i Strømstad btw.

Hei.

Dette gjelder kun det ekte American Express Platinum Card (Centurion Line) som koster 5000,- pr. år. Ikke co-branded AmEx-kort, som i mine øyne ikke er "the real thing".

Sikkert noe som vil være uening med meg i det, men Centurion Line er de originale AmEx-kortene (Green, Gold, Platinum og Centurion).

Såvidt jeg vet eksisterer ikke "ekte" American Express kort i Norge, det er DNB som bruker Amex som betalingsnettverk og hvor de har kjøpt rettighetene å bruke green/gold/platinum design på kortene.

Synes dog det er rart at det ikke er noen kontakt mellom American Express og franchiseholderne, slik at de kunne samarbeidet om f.eks. Membership Rewards og norske kunder kunne benyttet seg av "Amex transfer service". DNB kunne fremdeles lånt ut pengene, og Amex ville ikke behøvd en egen organisasjon i Norge.

Nå har jeg fulgt de gode rådene her inne og bestilt AmEx Plat, Diners og Mastercard for å maksimere poeng etter at jeg har blitt bitt av poeng-basillen. Jeg trodde jeg skulle klare meg med Trumf Visa, men skjønte fort at kun Trumf Visa var for de som leker butikk. Så får jeg heller fase ut mitt nåværende Mastercard hos hovedbankforbindelse. Jeg lurte på om jeg skulle vente til jeg får mitt nye EBG-kort om noen dager, men lot det stå til uansett, så får de heller sende meg nye kort. Takk for gode tips!

SAS oppdaterer registeret og sender det videre til DNB en gang pr. måned så det kan variere hvor lang tid det vil ta før et nytt kort blir sendt til produksjon.

Jeg har gjort litt enkel matematikk og regnet ut hvor mange poeng jeg får pr. 100kr på trumf visa og eurobonus MasterCard.

Jeg kommer til at man tjener minst 13,89 bonuspoeng med trumf visa, mens bare 10 poeng pr. 100 kr med mastercardet.

Har jeg regnet riktig?

Jeg har gjort litt enkel matematikk og regnet ut hvor mange poeng jeg får pr. 100kr på trumf visa og eurobonus MasterCard.

Jeg kommer til at man tjener minst 13,89 bonuspoeng med trumf visa, mens bare 10 poeng pr. 100 kr med mastercardet.

Har jeg regnet riktig?

Det stemmer, og du kan egentlig rundet opp Trumf til 14 pga at det overføringabonuser innimellom.

Status
Not open for further replies.
Back