American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Har ikke turt ta mitt chip kort i bruk enda jeg. Virket som det var mye krøll i starten etter denne tråden og dømme.

Funker det nå? Og er det noen som f.eks har testet i USA?

Har ikke turt ta mitt chip kort i bruk enda jeg. Virket som det var mye krøll i starten etter denne tråden og dømme.

Funker det nå? Og er det noen som f.eks har testet i USA?

Har siste to uker brukt en god del i Norge, Sverige og Tyskland. Fungerer med chip ca. 9 av 10 ganger, resterende på "gamle måten", men fortsatt med nye kortet (med chip).

Jeg fikk også samme kode som på øvrige DNB-kort. Chipen fungerte upåklagelig i UK i helgen.

Chip og kode funket i Amsterdam i helgen og ved et av to tilfeller her på St Maartens, seinast på søndag. I dag måtte jeg bruke stripe og signere for leiebilen hos AVIS.

Ringte til medlemsservice i dag tidlig for å sjekke ut nettopp dette. Fikk bekreftet at informasjonen vedrørende gyldigheten for CT er feilaktig i forhold til det som er oppgitt i brevet som er sendt ut. De hadde visstnok ikke rukket å oppdatere dette standardskrivet (les: Noen har ikke gjort jobben sin skikkelig).

Det er gyldigheten som står i vilkårene, innværende kalenderår + 12 måneder, som er korrekt.

For bare skape bittelitt forvirring, sa hun jeg snakket med at gyldigheten var utstedelsesdato + 11 måneder + 12 måneder. Jeg refererte til vilkårene på AmEx sine sider (https://www.americanexpress.no/saseurobonus/companion-ticket/) og da sa hun at dette var korrekt...

Uansett: CT opptjent i 2014 kan brukes på utreise så sent som 31. desember 2015. :)

Bra jobbet, Rune. (Men hvor vanskelig er det egentlig å prioritere korrektur på dette viktige brevet på 1 - en - side?)

Interessant, den beksjeden fikk ikke jeg da jeg bestilte tur på mitt CT for tre uker siden. Jeg måtte tom begynne reisen dagen før datoen på CT var utløpt.

Fremdeles gammel tekst på CT, fikk min idag med gyldighet på 12 måneder fra rettigheten er opptjent. (Fint at DNB prioriterer Amex. Not.)

Spørsmål: Har pr dags dato amex premium og ligger greit an til 100K og CT. Hvis jeg får CT, og i etterkant får amex platinum, vil jeg da kunne bruke CT på Star Alliance, eller er det kort ved utstedelsen av CT som avgjør?

Da kom pin koden til slutt. Og ja, det var samme pin som på annet kort fra DNB, og kortet funket perfekt med chip og bruk av pin på min lokale Kiwi butikk! Endelig gikk verden et lite steg videre, og man slipper signeringstullet i kassen.

Jeg fikk PIN kode for noen uker tilbake, og jeg ser at i nettbanken så ligger det nå to ulike kortnumre registrert. Jeg har derimot ikke sett snurten av noe nytt kort. Tar det normalt litt tid mellom dette, eller bør jeg vurdere å ta en liten telefon til kundeservice?

Er det i teori mulig og ha både premium og platinum for å få to CT pr år?

Ny med CT ticket, sikkert besvart her tidligere.

Passerte 100 000 på faktura som kommer denne måneden ( i løpet av et par dager ), får jeg da CT nå eller i juli?

Jeg har fått to pinkodebrev nå, med samme pinkoden. Men noe kort, nei det har jeg ikke sett noe til :p

Passerte 100 000 på faktura som kommer denne måneden ( i løpet av et par dager ), får jeg da CT nå eller i juli?

Juli. Du får måneden etter at faktura med over 100k har blitt generert. Dette for å ta høyde for eventuelle refunds, krediteringer etc.

Har nettopp lest gjennom leiebilforsikringsdelen som medfølger kortet. Inntil nå har jeg alltid brukt et miles and more kredittkort som inkluderer CDW med egenandel rundt 1700 NOK og forsikring opp til rundt 620000NOK. Siden CDP kodene ikke fungerer her i Norge har jeg nå gått over til SAS Plat. Nå må jeg si at det virker overraskende dårlig. Skjønner jeg det riktig at kortet bare dekker forskjell i egenandel mellom den laveste andelen man kunne ha fått (via å signere ekstra forsikring hos leiebilselskap) og den man effektiv må betale (hos min siste leie var lavest mulig egenandel fremdeles 3000NOK)... og videre dette bare for biler <500.000 NOK i kjøpspris (glem BMW/Mercedes/etc.)? Eller har jeg skjønt noe feil..?

Har brukt leiebil-egenandelsforsikringen på AMEX Plat kortet og den dekket hele mitt utlegg ifm. skade (mulig det var 300 kr i egenandel). Det er vanligvis mulig å forsikre seg til null egenandel hos leiebilselskapet, selv om det er relativt kostbart. Bilpris er definitivt en begrensning i Norge, i de fleste andre land er BMW 3 og 5 serie og Mercedes C og E innenfor.

Jeg har fått kort men ingen pinkode.

Fikk vel 3 pinkodebrev før de klarte å sende kortet, men de klarte jo å sende meg feil kort. og venter strengt tatt enda på rett kort.

Ny med CT ticket, sikkert besvart her tidligere.

Juli. Du får måneden etter at faktura med over 100k har blitt generert. Dette for å ta høyde for eventuelle refunds, krediteringer etc.

Det er ikke 100% riktig marekbz. CT blir utstedt én måned etter første månedsskifte hvor omsetning på 100K er passert, dette er altså uavhengig av fakturaperiode og dato.

For darkcho sin del må altså omsetning på minst 100K være bokført pr. 31. mai for at CT skal utstedes primo juli.

Det er ikke 100% riktig marekbz. CT blir utstedt én måned etter første månedsskifte hvor omsetning på 100K er passert, dette er altså uavhengig av fakturaperiode og dato.

For darkcho sin del må altså omsetning på minst 100K være bokført pr. 31. mai for at CT skal utstedes primo juli.

Takk for presiseringen. Når leser det igjen, så var det egentlig det jeg mente. :)

I dag kom nytt Amex i posten med chip, men med Eurobonus Gold status på. Diamond-kortene er kanskje ikke klare enda?

Status
Not open for further replies.
Back