American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Snakket nettopp med AmEx kundeservice vdr nye regler i 2014. Fikk høre følgende: de hadde nettopp hatt et møte i går vdr dette - nye regler vil komme "i løpet av våren" men at det var "100 % sikkert" at CT (for AmEx Platinum) vil kunne brukes på *A, ikke bare på SAS flyvninger.

"Våren" burde bli rimelig kort; CT grensen nådd allerede, med utstedelse sannsynligvis i mars og tur til STL på trappene i juni...

Noen som kan bekrefte at eFaktura fungerer for AmEx-kortet? Har hatt tidenes diskusjon med kundeservice som mener at jeg kan opprette det uten KID.

Vanligvis har jeg betalt uten KID til "mitt" kontonummer tilhørende kortet, slik fakturaen foreslår.

AmEx gir meg nytt (trolig "felles") kontonummer og KID, men nettbanken stopper meg med beskjed om ugyldig KID.

AmEx beklager og sier at KID ikke skal benyttes ved eFaktura, og at jeg heller bør søke opp avtalen automatisk og bruke kontonummeret "mitt" til eFaktura referanse, men etter et par timer melder nettbanken om at innmeldingen er avvist men henvisning til utsteder/mottaker.

Nå har jeg brukt et par timer på dette rotet og kundeservice hos AmEx er jo ikke akkurat serviceinnstilt over e-post, så da prøver jeg her. Et Platinum-produkt er dette langt unna, eneste grunnen til at jeg beholder kortet er å omsette for nøyaktig 100.000;-, få en CT og forhåpentligvis kunne reise et sted jeg vil med følge - men det gjenstår jo å se :-)

eFaktura fungerer helt fint her, som de sier skal kontonummer brukes som referanse.

American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Noen som kan bekrefte at eFaktura fungerer for AmEx-kortet? Har hatt tidenes diskusjon med kundeservice som mener at jeg kan opprette det uten KID.

Etter en lengre telefonsamtale (som følge av masse e-poster..) klarte kundebehandleren å hjelpe meg å "søke" eFaktura manuelt, men vi måtte forsøke alle tilbyderne som hadde DNB i navnet. På e-post har de oppgitt "feil DNB", men det er altså "DNB (kort/kreditt)" som er riktig og ikke "DNB Bank ASA (kredittkort)" som de henviser til i veiledningene sine. Mistenker at de blander egne kunder og AmEx..

Last edited:

Er det mulig å bruke CT'en til oppgradering fra for eksempel SAS Go til SAS Business på en allerede bestilt og betalt flyreise?

Jeg har i dag fått en oppdatert status fra DNB på hvordan det går med implementeringen av chip (EMV) på kortene, og har fått lov til å legge ut dette:

DNB er nå inne i siste fase av å tilrettelegge for EMV på American Express kortene. I løpet av februar skal de siste sertifiseringene i samarbeid med American Express være på plass og hvis alt går bra vil samtlige American Express kort bli skiftet ut i løpet av de neste par månedene, dvs mars og April.

Godt å vite at det skjer ting på området!

Jeg får sikkert en del «fiender» i det jeg nå skriver, og mange er sikkert dørgende uenig i dette – men jeg synes hele diskusjonen har tatt en så ensrettet vending, og er i mangel av nyanse og perspektiv, at jeg følte at dette ville jeg dele min mening om også.

Applaus. Velfundert og bra innlegg. Jeg er i alle fall ikke fienden din etter dette.

CT var også en stor del av min egen motivasjon for å få kortet, mange bonuspoeng pr krone var den andre, Priority Pass var den tredje, gode forsikringer var den fjerde og svært fleksible bruk i utlandet (jeg bruker det MYE) var det siste.

Jeg ble veldig skuffet over Priority Pass, der de hadde lovet villt over evne. Det klaget jeg på (som flere andre), og fikk noe comp. Men synes det var kjipt allikevel.

CT fikk jeg aldri noen forståelse av at kunne brukes på annet enn SAS. Når jeg har 3 eller 4 ubrukte CT'er liggende i skuffen, så klager jeg ikke til AmEx for det. Jeg har bitchet om det i tråden, men da klager jeg på SAS. Ikke DNB. SAS har ikke noe å bruke CT'er på. Bortsett fra Plus til Brussel da. :)

Jeg er alt i alt nokså fornøyd med kortet, og om det kommer CT på *A så er jeg veldig fornøyd.

Kort og knapt:
1. CT = x2 gebyr/avgift? kommer det til noen ekstra gebyrer som ellers ikke er inkludert i poeng booking?
2. CT i SAS plus + *A = Business seating hos *A?

Takk

Skal bestille meg billetter for familien til Phuket i nær fremtid. Noen reisebyrå som tar Amex? nettbasert eller ei.

Skal bestille meg billetter for familien til Phuket i nær fremtid. Noen reisebyrå som tar Amex? nettbasert eller ei.
Ikke alle, men fler og fler tar PayPal, og du kan jo linke det til Amexkortet ditt?
Alternativt bruke Expedia eller tilsvarendes amerikanske nettsted.

Ikke alle, men fler og fler tar PayPal, og du kan jo linke det til Amexkortet ditt?
Alternativt bruke Expedia eller tilsvarendes amerikanske nettsted.

Allerede linket opp mot Paypal. :)
Hvem tar paypal? bare Expedia? De byr meg litt imot. Liker å ha noen som tar telefonen og har litt service om det skulle bli nødvendig.

Har bare gode erfaringer med expedia!
De tar Amex, har norsk kundeservice og svarer på hendvendelser.
Hadde en noe eksotisk sas bestilling som jeg bestillte via dem, endte opp med å måtte avbestille. Alt var veldig raskt og ryddig.

Du kan forresten bruke Amex på Thai også....
Bare velg betal senere når du bestiller på nettsiden, og ring Thai i Oslo med booking ref og betal over tlf.

Last edited:

Noen som vet hvilke barnebutikker som tar amex? Ser en vogn koster nok til å kjøpe opptil flere rettssaker i Kongo, så greit å få litt igjen for det

Ticket tok Amex tidligere, usikker på hvordan det er nå.

Berg-Hansen tar Amex. Man må registere seg for å kunne søke etter reiser, men de godtar registreringer fra privatpersoner, så man trenger ikke ha en bedriftsavtale eller tilsvarende.

Allerede linket opp mot Paypal. :)
Hvem tar paypal? bare Expedia? De byr meg litt imot. Liker å ha noen som tar telefonen og har litt service om det skulle bli nødvendig.

Man mister vel også alle andre fordeler som følger ved å betale med AmEx direkte. Blant annet reiseforsikring.

Status
Not open for further replies.
Back