American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Fikk innvilget mitt kort idag, forhåpentligvis har jeg det før jeg drar på ferie.
Men denne hemmelige "kredittgrensen" gjør meg en smule "irritert". Noen som sitter på innsideinformasjon om hvordan den fungerer? Hva mener de er et større kjøp som bør klareres?

Takk :)

Last edited:

Sitter og venter på Platinum kortet mitt, og har en reise for 3 personer til USA som skal betales med det. Biter nå negler og håper på at billetten ikke skal bli mye dyrere mens jeg venter på kortet...eller i verste fall at flighten(e) blir fulle! Noen som har mottatt kort den siste tiden? Stemmer det med ca 1 uke?

MVH

Tommy

Og til info tok det 12 dager før det lå i posten, og billettene er i boks. :)

Fikk innvilget mitt kort idag, forhåpentligvis har jeg det før jeg drar på ferie.
Men denne hemmelige "kredittgrensen" gjør meg en smule "irritert". Noen som sitter på innsideinformasjon om hvordan den fungerer? Hva mener de er et større kjøp som bør klareres?

Takk :)

Første gang jeg trakk kortet for mer enn 100.000 ringte jeg på forhånd. Etter det er grensen automatisk blitt økt. Er blitt fortalt de regner ca 1.5 ganger den største innbetalinger foretatt, men YMMV.

Takk for svar. Men for meg som ikke har gjort noen innbetaling enda, må jeg bare bruke til det evt. sier stopp?

Hvis vi snakker forholdvis normal bruk, er det neppe noe problem, men siden du er i tvil snakker vi kanskje om store innkjøp? I såfall kan du vel ringe å "forhåndsklarere" det?

Men denne hemmelige "kredittgrensen" gjør meg en smule "irritert". Noen som sitter på innsideinformasjon om hvordan den fungerer?
Null insideinfo her, men jeg hadde en opplevelse i Mai angående denne grensen som jo kanskje er verdt å nevne...

Når jeg søkte om kortet så valgte jeg å ha kun 30K i maksimal kreditt på kortet, da jeg forstod det slik fra innlegg i denne tråden at kredittgrense og bruksgrense var to forskjellige ting. Mao. at bruksgrensen skulle være, som for alle Amex, "ubegrenset" (med de vanlige forholdene).

Brukte kortet en god del i Mai og plutselig stoppet det på en hotellbetaling over nett. Ringte Amex sin kundeservice og spurte hvorfor - de sa at det var fordi jeg hadde gått mer enn to ganger over kredittgrensen. Jeg ble litt forundret og sa "er det ikke ubegrenset bruksgrense på alle American Express-kort da?" Han responderte med noe ala "Nei, ikke på dette kortet, altså..." før han ble litt mer vag. Jeg fikk intrykk av at han egentlig ikke helt visste hva han snakket om, så jeg orket ikke å følge mer opp.

Fikk han istedet til å øke kredittgrensen, sånn at kjøpet gikk igjennom. Så det kan virke som at Amex sin "usynlige" grense på akkurat disse kortene er kredittgrense * 2. Ser ikke helt hvorfor det skal gi noe mening, men det kan jo hende kredittgrensen er mer relevant for akkurat dette kortet enn det man skulle tro. Burde vel egentlig ringt tilbake og spurt mer om det, for få ting er jo mer irriterende enn å få en betaling avvist uten grunn.

Noen som kan bekrefte at de har fått Eurobonus poeng ved betaling med AMEX for innenriks, evt for billett med tilknytning innenriks?

Det virker som om det er innført hos dem nå, ref lenken.

Diners virker å ville vente "til høsten" (se nest nederst i lenken).

Noen som kan bekrefte at de har fått Eurobonus poeng ved betaling med AMEX for innenriks, evt for billett med tilknytning innenriks?

Det virker som om det er innført hos dem nå, ref lenken.

Diners virker å ville vente "til høsten" (se nest nederst i lenken).
Hei,

Har alltid fått poeng for kjøp av billett med AmEx og nå i juni også poeng for selve reisen innenriks.

Diners har jeg ikke noen erfaring med.

Hei,

Har alltid fått poeng for kjøp av billett med AmEx og nå i juni også poeng for selve reisen innenriks.

Takker!

Så på fakturaen for juni er totalt forbruk for deg ganget med 0,20 = summen av Eurobonus poengene du har fått for den måneden? (gitt at du har hatt en innenriks billett da... )

Jeg har tidligere ikke fått poeng på innenriksfly betalt med Amex.

Er det noen som vet om SAS EuroBonus Platinum American Express er et "reelt" kredittkort fra American Express eller er dette kortet strengt tatt et DNB-kort med Amex logo? Har man de samme privilegene og rettighetene med dette kortet som med andre Amex Platinum? Hva er likt/forskjellig her?

American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Dnb kort, står til og med bare Dnb når du betaler i nettbank.

Rettighetene dine er vel samme som med gullkort pluss PP du betaler for lounge med.

Er det noen som vet om SAS EuroBonus Platinum American Express er et "reelt" kredittkort fra American Express eller er dette kortet strengt tatt et DNB-kort med Amex logo? Har man de samme privilegene og rettighetene med dette kortet som med andre Amex Platinum? Hva er likt/forskjellig her?

SAS EuroBonus Plat er ikke et vanlig AmEx Plat. Dette kortet finnes ikke i Norge.

Denne måneden ble jeg fakturert den grøsselige årsavgiften på 1700 kr (Platinum). Tok en telefon til medlemsservice og spurte om de kunne gi meg rabatt. Etter å ha påpekt fjorårets omsetning på 200k og 100k til nå i år, innvilget de meg halv årsavgift :)

Denne måneden ble jeg fakturert den grøsselige årsavgiften på 1700 kr (Platinum). Tok en telefon til medlemsservice og spurte om de kunne gi meg rabatt. Etter å ha påpekt fjorårets omsetning på 200k og 100k til nå i år, innvilget de meg halv årsavgift :)

Ringte i samme ærend i dag. Kundeservice virket å ha litt trening i denne typen samtaler for hennes første argument var at jeg hadde fått mye ekstrapoeng på grunn av høy spend.

Jeg forfulgte derfor ikke det sporet, men fokuserte på at jeg ikke har (god) bruk for CT i år og til neste år. Hvilke sannsynligvis er sant. Den vant jeg og da prøvde hun seg på at det var andre fordeler, men ga seg lett når jeg nevnte at reisebyrået mitt hadde bedre vilkår.

Da fikk jeg tilbud om halv årsavgift og godtok det. Oppfriskende dialog i sommervarmen :)

Virker overkommelig å få redusert avgift, men den dagen jeg får god bruk CT og kortet har chip skal jeg betale full avgift nesten med glede.

Virker overkommelig å få redusert avgift, men den dagen jeg får god bruk CT og kortet har chip skal jeg betale full avgift nesten med glede.

Apropos chip, så ringte jeg de i dag om dette. September/oktober i år ble nevnt, men de ville ikke love noe. Når jeg da spurte om jeg kunne forvente å få det i løpet av 2013 så var det visst gode muligheter for det. Men jeg tror det ikke før jeg får se det.

American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Brukte Consiergetjenesten senest i dag for å booke bord til seks i Nice på lørdag. Funket som vanlig glimrende :)

Apropos chip, så ringte jeg de i dag om dette. September/oktober i år ble nevnt, men de ville ikke love noe. Når jeg da spurte om jeg kunne forvente å få det i løpet av 2013 så var det visst gode muligheter for det. Men jeg tror det ikke før jeg får se det.

Siste jeg hørte var første kvartal i år :) tipper førstelinjen er lei av dette spørsmålet. Har vanskelig å forstå hvorfor det er vanskelig.

Status
Not open for further replies.
Back