American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Ja, sære er de iallefall. Jeg forstår at 20 år kan virke avskrekkende for en bank som utsteder kredittkort, men når jeg har en forholdsvis grei inntekt, og de allerede har utsedt et AmEx Eurobonus Classic til meg, så forstår jeg ikke helt hvorfor det utgjør en større fare for de om jeg får et Platinum eller Premium

Har jo ingen bruksgrense på det AmEx kortet jeg har nå - så hvorfor jeg skulle utgjøre en større risiko med et av de mer "eksklusive" kortene, det forstår jeg absolutt ikke :)

Ikke har jeg bedt om noe særlig til kredittramme heller. Hadde i utgangspunktet ikke trengt noen kreditt på kortet i det hele tatt, men ba om å få 10.000 når jeg søkte. Det var vel det laveste alternativet.. Slike kort skal ikke brukes til forbruk på kreditt, kun til allerede eksisterende forbruk ;)

Tror heller ikke Amex er helt umulige. Men, hvis jeg tar på meg AmEx-hatten, ser jeg jo at lavere alder, (20 f.eks.) gir mye mindre historikk (2 år mot 7 hvis vi tar utgangspunkt i 25 år). At du klarer å vedlikeholde eventuell gjeld når du er tyve, og kanskje bor hjemme med en halv million i året, betyr ikke nødvendigvis at ting går like bra når du har kjøpt leilighet og fått en unge to år senere.

Tipper vel også aldersgrenser her kan være delvis branding.

Tror heller ikke Amex er helt umulige. Men, hvis jeg tar på meg AmEx-hatten, ser jeg jo at lavere alder, (20 f.eks.) gir mye mindre historikk (2 år mot 7 hvis vi tar utgangspunkt i 25 år). At du klarer å vedlikeholde eventuell gjeld når du er tyve, og kanskje bor hjemme med en halv million i året, betyr ikke nødvendigvis at ting går like bra når du har kjøpt leilighet og fått en unge to år senere.

Tipper vel også aldersgrenser her kan være delvis branding.

Jeg sitter på egen leilighet, jeg. Så ikke tenk på det ;)

Kan vel dog være at aldersgrense blir et statusprinsipp for DnB/amex

Det er fortsatt 5 år kortere historikk. :)

Men historikk er jo ikke alt.

Joda, jeg kan forstå det. Jeg får se hva jeg finner på .. Trumf visa er jo faktisk mer lønnssomt for meg - men kan jo hende jeg på sikt vil kunne få Platinum tidligere om jeg har litt å vise til :)

Joda, jeg kan forstå det. Jeg får se hva jeg finner på .. Trumf visa er jo faktisk mer lønnssomt for meg - men kan jo hende jeg på sikt vil kunne få Platinum tidligere om jeg har litt å vise til :)
Aldersgrensen er ikke absolutt, så det skal du ikke se bort fra. :)

Omsett noen tusenlapper til på ditt Classic-kort, så skal det nok gå bra ser du. Jeg fikk AmEx Gold da jeg var 19, men det var etter en del omsetning på mitt grønne kort (i ca 6 mnd). Pass bare på at du omsetter i "riktig" kategori, f.eks. premium reiser, hoteller, restauranter etc.

Aldersgrensene er bare tull, hilsen en som har "klart det".

Hvor vanskelig skal det være å få fatt i et Platinum/Premium?
Det ble avslag grunnet en "helhetsvurdering"

Brukte du BankID når du søkte eller tok du en "manuell" søknad som kom i post? Jeg er 35 og har godt over "grensen" på inntekt men fikk avslag i posten da jeg søkte manuelt. Prøvde igjen samme dag med BankID og da fikk jeg automatisk godkjent platinum.

Hvordan er det med fleksibiliteten på companion ticket bookinger? Jeg har bestillt business class billetter til Geneve, men vurdere å endre datoer. Får ikke endret noe på bestillingen på nett, ikke seter engang. Vurdere og å endre destinasjon til Nice, vil det være mulig å endre/avbestille for så å bestille en ny destinasjon? Eller har man brukt opp companion ticket når man har foretatt en bestilling?

Hvordan er det med fleksibiliteten på companion ticket bookinger? Jeg har bestillt business class billetter til Geneve, men vurdere å endre datoer. Får ikke endret noe på bestillingen på nett, ikke seter engang. Vurdere og å endre destinasjon til Nice, vil det være mulig å endre/avbestille for så å bestille en ny destinasjon? Eller har man brukt opp companion ticket når man har foretatt en bestilling?

Fannt svaret selv...

Bestilt Reise med Companion Ticket kan ikke utvides i tid og kan ikke overdras andre
etter at bestillingen er foretatt.

Dersom en reise som er bestilt med et Companion Ticket blir avbestilt mer enn 24 timer
før avreisen, vil Companion Ticket bli gjenutstedt til Korholders SAS EuroBonus Konto
for den gjenværende del av Companion Tic
kets opprinnelige gyldighetsperiode, som er
12 måneder.

American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Noen som har bestilt Star award i det siste? Det norske kontoret stenges vel i juni, og svenskene tillater jo bare sas-metall.

SAS har dokumentert følgende regler , som ble oppdatert 10 mai:
Service benefits & redemption
A Platinum co-branded cardholder that has a spend of at least 100 000 NOK for Platinum / 130 000 NOK for Premium on the co-branded payment card in a calendar year, will receive a 50% discount on one (1) flight award called Companion Voucher, with the following restrictions, see below. 50% AFB discount can be combined with 50% child discount. Following cases are applicable:

Can only be booked via phone to Member Service (i.e. online booking is not possible)
Valid on SAS as first choice for up to 2 passengers (if no SAS flights available on the required dates, check with STAR)
Only valid for travel from Scandinavian country to any SAS destination worldwide
The discounted flight award needs to be booked by phone (i.e. online booking is not possible)
Only one flight award discount per year and member
A member only entitled to one Companion Voucher per 12-month period, and required spend collected in one 12-month period cannot be carried over into the next 12-month period.
Mixed classes and open jaw are not allowed.
Outbound travel must be taken before the expiry date of the voucher, which is 12 months.
The discounted flight award can only be booked via phone to Member Service, i.e. online booking is not possible, on the following phone number: 05400, and press xxx. No service fee applies..

SAS har dokumentert følgende regler , som ble oppdatert 10 mai:
Service benefits & redemption
A Platinum co-branded cardholder that has a spend of at least 100 000 NOK for Platinum / 130 000 NOK for Premium on the co-branded payment card in a calendar year, will receive a 50% discount on one (1) flight award called Companion Voucher, with the following restrictions, see below. 50% AFB discount can be combined with 50% child discount. Following cases are applicable:

Can only be booked via phone to Member Service (i.e. online booking is not possible)
Valid on SAS as first choice for up to 2 passengers (if no SAS flights available on the required dates, check with STAR)
Only valid for travel from Scandinavian country to any SAS destination worldwide
The discounted flight award needs to be booked by phone (i.e. online booking is not possible)
Only one flight award discount per year and member
A member only entitled to one Companion Voucher per 12-month period, and required spend collected in one 12-month period cannot be carried over into the next 12-month period.
Mixed classes and open jaw are not allowed.
Outbound travel must be taken before the expiry date of the voucher, which is 12 months.
The discounted flight award can only be booked via phone to Member Service, i.e. online booking is not possible, on the following phone number: 05400, and press xxx. No service fee applies..

Har du mulighet til å legge ut link?

Hmm, meget interessant.

Spørmålet er hvordan de velger at tolke denne:
if no SAS flights available on the required dates, check with STAR
I verste fall kan de jo velge å tolke "not available" som at det overhode ikke er noen bonusplasser tilgjengelig. Dvs finnes det SAS-plasser i economy, men ikke i extra eller business, så kan man bare glemme å få booket business med *A.

Antar dette er interne retningslinjer? Man bør kanskje se det som en fordel å kjenne til dette, men kanskje være varsom med å kreve det som en rettighet på telefon inntil det også inngår i de offisielle vilkår...? Er jo en super-fordel vi ikke vil miste...

Jeg fikk benyttet denne regelen ved bestilling av CT-reise til Bangkok. Jeg fikk da Thai Airways business på returen, selv om det var ledige plasser i økonomi på SAS.

Dette står det på norsk under "Regler og begrensninger":
"SAS EuroBonuspoeng og Companion Ticket kan kun brukes på SAS sine flyvninger, hvor
„SK‟ og „WF‟ er spesifisert i begynnelsen av flight-nummeret. Companion Ticket kan
ikke innløses for reise med SAS‟s franchisetakere, kodeandelspartnere eller medlemmer
av Star Alliance."

Lover ikke bra når det gjelder å benytte alliansemedlemmer. Eller det noe jeg har misforstått?

I såfall er CT og AMEX bortimot verdiløst.
Har prøvd å finne en tur i C til TYO i løpet av høsten men ikke sett 1 sete ledig

Reiste i påsken t/r ORD med CT. Reisen foregikk hovedskalig med UA i Biz. Så det fikser det om de vil. Det var ingen tilgjengelighet i SK C til ORD i Biz.

Thomas

Jeg var selv nylig i Chicago med CT og fikk bruke UA på LHR-ORD (biz), men den ble bestilt for lenge siden. Kanskje har de strammet inn nå.

Status
Not open for further replies.
Back