American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Inntekt på minimum ca 650-700 er det generelle kravet

Mulig jeg misforstår, men er det slik at å søke seg til et Amex platinum er noe helt annet enn for andre kredittkort? Hva er i så fall kriteriene for å få, utover å være kredittverdig?

Ja de stiller krav til inntekt. Dersom man får avslag første gang er trikset å kjøre premium kortet en periode på 4-6måneder, for å så søke igjen. Da får man somegel innvilget det.

Oppdaget at jeg var rundt 7000,- fra 100KNOK omsetning . Trengte noe minne og en SSD disc , jaggu ikke lett å få kjøpt dette i Norge med AMEX kort...,
Men en ny Nespresso maskin, minne og SSD disc ble bestilt så får vi se om vi får inne faktura på rett år...

Oppdaget at jeg var rundt 7000,- fra 100KNOK omsetning . Trengte noe minne og en SSD disc , jaggu ikke lett å få kjøpt dette i Norge med AMEX kort...,

Men en ny Nespresso maskin, minne og SSD disc ble bestilt så får vi se om vi får inne faktura på rett år...

Har du bestilt idag får du det neppe på faktura i år da nettbutikker først gjør trekket samme dag som varen sendes fra lager.

Elkjøp/Lefdal tar AmEx i nettbutikkene (via PayPal).

Er det noen merkostnader for bruker å betale slik med Amex?

I utlandet har amex ofte litt høyere kurs bakt inn i varekjøpene ift visa/amex. Jeg handlet to par sko i to omganger samme dag med amex og mastercard. MC viste billigere kurs.

Er sikkert flere her som kan si mer om dette, men mener jeg har sett andre poster som bekrefter. Om det er hver gang eller tilfeldig vet jeg ikke, men jeg bruker amex mye pga CT og EB-poeng.

Var begge transaksjoner i lokal valuta? Både SAS Amex og de fleste MC har 1,75% påslag på offisiell kurs, så det skal i utgangspunktet ikke være noen forskjell med mindre brukerstedet har belastet deg i NOK med sin egen kurs.

Var begge transaksjoner i lokal valuta? Både SAS Amex og de fleste MC har 1,75% påslag på offisiell kurs, så det skal i utgangspunktet ikke være noen forskjell med mindre brukerstedet har belastet deg i NOK med sin egen kurs.

Det var i lokal valuta ja HKD. Er klar over forskjellen.

Er det noen som vet om poengopptjening og omsetning mot CT regnes fra fakturabeløp eller total omsetning på kortet? Jeg var litt for pesimistisk / edruelig da jeg satt kredittgrensen på kortet mitt.,men i stedet for å øke den har jeg enn så lenge bare sørget for å gjøre ekstra innbetalinger etterhvert som jeg bruker kortet. Hvis poengopptjening skjer basert basert på fakturabeløp i stedet for omsetning får jeg kanskje sose meg til å øke kredittgrensen.

Last edited:

Er det noen som vet om poengopptjening og omsetning mot CT regnes fra fakturabeløp eller total omsetning på kortet? Jeg var litt for pesimistisk / edruelig da jeg satt kredittgrensen på kortet mitt.,men i stedet for å øke den har jeg enn så lenge bare sørget for å gjøre ekstra innbetalinger etterhvert som jeg bruker kortet. Hvis poengopptjening skjer basert basert på fakturabeløp i stedet for omsetning får jeg kanskje sose meg til å øke kredittgrensen.
Heldigvis omsetning, noe annet hadde vært ganske tåpelig!

Jeg var litt for pesimistisk / edruelig da jeg satt kredittgrensen på kortet mitt.,men i stedet for å øke den

Du kan få økt kredittkrensen med inntil 50.000kr via telefon. Skal du øke mer enn dette så må de gjøre ny kredittvurdering og litt mer, men inntil 50k fikk jeg økt via telefon og saksbehandleren opplyste at det var så mye han kunne gjøre på telefon.

Du kan forøvrig bruke mer enn det kredittgrensen er på, det som er viktig med kredittgrensen er at du ikke kan ha mer enn dette utestående når regningen er betalt. Akkurat hvor mye over du kan gå vil de neppe ut med, men i alle fall 30k over er helt innenfor.

I utlandet har amex ofte litt høyere kurs bakt inn i varekjøpene ift visa/amex. Jeg handlet to par sko i to omganger samme dag med amex og mastercard. MC viste billigere kurs.

Er sikkert flere her som kan si mer om dette, men mener jeg har sett andre poster som bekrefter. Om det er hver gang eller tilfeldig vet jeg ikke, men jeg bruker amex mye pga CT og EB-poeng.

Min erfaring er den samme. Dette kan kanskje variere avhengig av hvilken avtale du har, men min erfaring er DC, Visa, MC og AMEX i den rekkefølgen, dvs DC har som regel den beste kursen med de avtalene jeg har. Vil dog gjøre obs på at det er noen år siden sist jeg tested dette med transaksjoner på alle kort samme dag i samme valuta, så det kan hende dette har endret seg

Akkurat hvor mye over du kan gå vil de neppe ut med, men i alle fall 30k over er helt innenfor.

Når jeg skulle bruke veldig mye på kortet for noen mnd siden fikk jeg beskjed om at jeg kunne bruke 100% over kredittgrensen automatisk. Min grense er 100 000 så totalt 200 000 før det ble stopp.

Trengte jeg mer var det bare å gi beskjed så skulle de åpne opp pr transaksjon.

Etter bestilling av SAS Amex Platinum har jeg til nå mottatt totalt fire kort. To helt identiske Amex-kort, i tillegg til "velkommen til Eurobonus"-brev og blått kort med mitt medlemsnummer som jeg har hatt siden 2001, samt det mest interessante - et sølvkort med mitt EBB-nummer. Mye kan tyde på at DNB IT har arbeidet litt for tett med SAS IT :-)

Kan dette sølvkortet med EBB-nummer brukes til noe?

:) , det holdt gitt , DNB melder at jeg får CT'n i begynnelsen av februar. :spin

Når legger de fleste ut awardbilletter? Søker for neste jul og finner en del utreiser rundt 20. desember, men nada tilbake rundt 30. desember.

Når legger de fleste ut awardbilletter? Søker for neste jul og finner en del utreiser rundt 20. desember, men nada tilbake rundt 30. desember.

Tror de sa det var 340 dager før de la ut bonusbilletter hos Sas. Til Boston og Miami har de nettopp lagt ut.

Takk Tornerose, det ser ut til å stemme også for andre *A selskaper.

Status
Not open for further replies.
Back